MOT چیست و چه کاربردی در طراحی فروشگاه اینترنتی دارد؟
4 سال پیش
MOT چیست و چه کاربردی در طراحی فروشگاه اینترنتی دارد؟

MOT چیست و چه کاربردی در طراحی فروشگاه اینترنتی دارد؟

برای پاسخ به سوال MOT چیست باید بگوییم MOT مخفف عبارت Moments Of Truth می باشد که در حقیقت مدلی برای شناسایی نقشه سفر مشتری در طول فرآیند خرید اینترنتی است. مدل لحظات حقیقی (MOT) به شناسایی نقاطی می پردازد که در آن مشتری با برندهای مختلف تماس دارد. پس از آن با سرمایه گذاری بهتر بر روی این نقاط تلاش می نماید تا فرآیند و پروسه بازاریابی و فروش را بهبود و تسهیل ببخشد.

با گسترش کسب و کارهای اینترنتی و تجارت الکترونیک  روش بازاریابی و فروش محصولات، خرید اینترنتی و همچنین طراحی سایت فروشگاهی تغییر نموده است.  امروزه افراد برای آشنا شدن با یک محصول و تبدیل به خریدار نهایی شدن مسیرهای مختلفی را طی می نمایند، در بازاریابی اینترنتی به این مسیرها اصطلاحا نقشه سفر مشتری می گویند.

 

 

لحظات حقیقی

یک از مدل های جالب در بازاریابی اینترنتی برای آگاهی از نقشه سفر مشتری در خرید اینترنتی، استفاده از مدل MOT Moments Of Truth یا لحظات حقیقی می باشد. در این مدل سعی می شود نقاط تماس مشتری با برند در جاهای مختلف شناسایی شود و با سرمایه گذاری بهتر در آن ها، فرآیند بازاریابی و فروش شرکت آسان تر شود. اکنون ببینیم MOT چیست؟

 

لحظات حقیقی MOT چیست ؟ در بازاریابی اینترنتی

در مدل های قدیمی بازاریابی این لحظات حقیقی خطی یا یکباره لحاظ می شد. در حالیکه در حال حاضر با تحلیل رفتار خریداران فروشگاه های اینترنتی مشخص شده است که این لحظات حقیقی لزوما خطی نبوده و ممکن است با ترتیب های گوناگونی رخ دهد . در ادامه 4 لحظه حقیقی برای رسم نقشه سفر مشتری در خرید اینترنتی توضیح داده شده است.

 

لحظه حقیقی صفر ام (ZMOT) در خرید اینترنتی

نخستین بار گوگل اصطلاح لحظه حقیقی صفرم (Zero Moment of Truth) را  استفاده کرد. در نقشه سفر مشتری لحظه حقیقی صفرم به زمانی می گویند که شخص برای خرید کالا یا خدمات خاصی احساس نیاز کرده و شروع به جستجو و جمع آوری اطلاعات در مورد آن می نماید. جمع آوری اطلاعات فقط مختص به جستجوی اینترنتی نمی گردد و فرد ممکن است از دوستان و آشنایان خود نیز سوال نماید . نکته قابل توجه این است که جستجوی اینترنتی در تصمیم گیری نهایی خرید فرد نقش خیلی مهمی دارد. طبق تحقیقات گوگل مردم به طور متوسط برای تصمیم گیری خرید کالای های مورد نیاز خود حدودا از 10 منبع مختلف اطلاعات کسب می نمایند.

لحظه حقیقی صفرم در نقشه سفر مشتری دقیقا جایی می باشد که بازاریابی محتوایی کاربرد اصلی خود را نشان می دهد. در این مرحله افراد در پی اطلاعات هستند و نمی دانند که شرکت ها با تولید محتوای مفید و سئو شده در حال بازاریابی بر روی آن ها می باشند. شرکت ها با ارائه اطلاعات مفید در مشتریان بالقوه اعتماد ایجاد می نمایند و اگر در طراحی وب سایت خود اصول بازاریابی و تبلیغات را به درستی رعایت کنند و از دعوت کننده ها (CTA) به طور مناسبی استفاده نموده باشند، نرخ تبدیل سایت افزایش یافته  و تعداد خریداران نهایی نیز بیشتر می گردد.

 

در لحظه حقیقی صفرم از نقشه سفر مشتری باید برای بازاریابی محتوا در سایت فروشگاهی از موارد زیر استفاده نمود:

  • تولید محتوا در قالب مقاله که شامل سوالات بالقوه مشتریان باشد
  • تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی مثل: عکس نوشته، ویدیو، تصاویر گرافیکی و …
  • اشتراک گذاری ویدیوهای آموزشی در مورد نحوه استفاده از محصول در آپارات، یوتیوب و …
  • ارائه یک کتاب الکترونیکی (ایبوک) کم حجم برای معرفی کالا و …

 

 

 لحظات حقیقی

لحظه حقیقی اول (FMOT) در خرید اینترنتی

لحظه حقیقی اول (First Moment of Truth) در نقشه سفر مشتری وقتی است که فرد محصول یا خدمات مورد نظر خود را یافته و می خواهد اقدام به خرید نماید. در این مرحله فرد هنوز تصمیم نهایی به خرید اینترنتی نگرفته و به همین علت ارائه اطلاعات تکمیلی زیر در صفحه معرفی کالا می تواند خیلی مفید باشد:

  • قیمت و درصد تخفیف کالا
  • نحوه ارسال کالا (پست پیشتاز، پست سفارشی و …)
  • تعداد نظرات و میزان امتیاز کاربران به کالا
  • زمان تحویل کالا
  • داشتن گارانتی یا ضمانت تعویض و …

بعلاوه ارزش کیفیت تجربه کاربری (UX) در طراحی وب سایت در این مرحله مشخص می گردد. اینکه شخص در زمان  بازدید از سایت حس خوبی بدست آورد و بتواند فعالیت های مورد نیازش در سایت را به راحتی و بدون مشکل انجام دهد، روی هم رفته بر تصمیم خرید اینترنتی او تاثیر بسیار فراوانی دارد.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی و حضوری موثر در این رسانه ها و ارائه اطلاعات سودمند مثل: شماره تلفن های شرکت، نحوه سفارش کالاها، پاسخگویی به سوالات و ابهامات مشتریان و … همگی در ایجاد اعتماد و ترغیب مشتریان بالقوه به خرید موثر می باشد .( MOT چیست )

 

لحظه حقیقی دوم (SMOT) در خرید اینترنتی

لحظه حقیقی دوم (Second Moment of Truth) در نقشه سفر مشتری موقعی است که شخص از سایت خرید اینترنتی نموده و با رسیدن کالا به دستش از آن استفاده می نماید. اگر تجربه ای که شخص با استفاده از کالا بدست می آورد با آن چیزی که در سایت وعده داده شده بود همخوانی داشته باشد، ارتباط بهتری با برند پیدا می کند. همچنین تجربیات خود از کالا را در سایتی که از آن خرید نموده به صورت نظر و امتیاز به اشتراک گذاشته و یا در شبکه های اجتماعی منتشر می کند.

یکی از مشکلات اصلی برندها در این مرحله عدم انجام بازاریابی محتوا بعد از خرید می باشد. یعنی محتوایی تولید نمی نمایند که حاوی نحوه استفاده از کالا، نحوه تعمیر کالا و … باشد یا در شبکه های اجتماعی به سوالات خریداران در مورد ویژگی های خاص محصول پاسخ درستی نمی دهند. در صورتی که اگر این کارها به درستی انجام شود خریدار به طرفدار برند تبدیل شده و علاوه بر اینکه مجددا از سایت خرید اینترنتی می نماید، بلکه آن را به دوستان و آشنایان خود نیز معرفی خواهد نمود.( MOT چیست )

 

لحظه حقیقی سوم (TMOT) در خرید اینترنتی

لحظه حقیقی سوم (Third Moment of Truth) در نقشه سفر مشتری نیز پس از خرید اینترنتی رخ می دهد . در این مرحله فرد کاملا با برند به تعامل می پردازد و شبکه های اجتماعی آن را دنبال نموده و با دیگر مشتریان تبادل نظر می کند و یا در خبرنامه ایمیلی سایت عضو می گردد تا از اخبار سایت و تخفیفاتی که به مناسب های مختلف بر روی محصولات اعمال می گردد آگاه شود. در این مرحله باید تلاش کرد با حضور موثر در شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ افراد را مجددا به سایت بازگرداند و ارتباط با آن ها را حفظ کرد. ( MOT چیست )

یک متخصص بازاریابی اینترنتی باید دید خوبی به لحظات حقیقی (MOT) چهارگانه در نقشه سفر مشتری سایت خود داشته باشد و بتواند با بکار بردن ابزارهایی مثل گوگل وبمستر و گوگل آنالیتیکس به اصلاح و بهبود مسیر خرید اینترنتی کاربران سایت به پردازد.

 

 

 

امیدوارم مقاله MOT چیست و چه کاربردی در طراحی فروشگاه اینترنتی دارد؟ که توسط تیم کارشناسی شرکت لحظه وب ارائه شده، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد طراحی کمپین تبلیغاتی و طراحی سایت و … را دارند قرار گرفته باشد.

 

 

 

شما می توانید سفارش طراحی کمپین تبلیغاتی و طراحی انواع سایت خود را از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با ما در میان بگذارید. پیاده سازی طرح و ایده شما به بهترین شکل ممکن، مهم ترین هدف ما در شرکت لحظه وب است. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره رایگان از متخصصین شرکت با ما در تماس باشید .

 

نظرات ( بدون دیدگاه )
author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 8 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .