مراحل راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی
4 سال پیش
مراحل راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی

مراحل راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی

یکی از شاخه‌های کسب و کار که چندین سال است در ایران پر رونق شده است،کسب و کار اینترنتی یا  کسب و کار های آنلاین هستند. کسب و کار های اینترنتی به دلیل داشتن پتانسیل رشد و مقیاس پذیر بودن، می‌توانند چندین برابر کسب و کارهای دنیای واقعی درآمدزا باشند. در این مقاله به مراحل راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی می پردازیم با ما همراه باشید.

مراحل راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی عبارتند از:

1- برای کسب و کار اینترنتی برنامه‌ریزی نمایید

مثل هر کسب و کاری، شما به یک برنامه نیاز دارید. فرایند برنامه‌ریزی شما باید شامل آنالیز بازار، برنامه‌هایی برای چگونگی سرمایه‌گذاری تولید محصول، و شاید یک آنالیز SWOT برای آغاز فرایند برنامه‌ریزی خود نیاز داشته باشید. SWOT ابزار قدرتمند تحلیل است که به شما کمک می‌نماید پیش از ورود به بازار و به طور کلی هر زمانی که می‌خواهید بازخورد فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات خود را افزایش دهید از آن استفاده کنید. بدون برنامه ریزی هیچ کسب و کاری موفق نخواهد شد.

2- طرح کسب و کار خود را بنویسید

وقتی که شما کمی برنامه‌ریزی اولیه را انجام دادید، وقت آن می باشد که طرح کسب و کار خود را بنویسید. در حقیقت طرح کسب و کار گزارش جامعی است که تمام فعالیت‌هایی که قرار است انجام دهید و نیز چگونگی انجام آنها را بیان می‌نماید. پس کارافرینان با نوشتن طرح به خوبی با همه ابعاد کسب و کار خود آشنا می گردند و با برنامه‌ریزی، می توانند منابع و امکانات خود را به فعالیت‌های گوناگون اختصاص دهند و با انجام این کار، به میزان قابل توجهی ریسک کسب و کار را کاهش می‌دهند. همچنین سرمایه‌گذاران با بررسی طرح کسب و کار، میزان موفق بودن طرح را می‌توانند بیازمایند و تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرند.

3- نام دامنه خود را ثبت کنید و وب سایت خود را راه‌اندازی نمایید

اگر تصمیم گرفتید سایت تجارت الکترونیک خود را خارج از پلتفرم‌هایی مثل eBay یا Etsy انتخاب نمایید، باید مطمئن شوید نام دامنه انتخاب شده شما در دسترس می باشد و آماده جهت استفاده است. وقتی که شما آن را ایمن کردید، فرایند راه‌اندازی وب سایت کسب و کار شما شروع می‌شود.

4- محصولات مورد نظر خود را برای فروش مشخص کنید

این مرحله برای فروشگاه اینترنتی هیچ تفاوتی با راه‌اندازی یک مغازه معمولی ندارد. در ابتدا باید معین کنید چه اجناسی قرار است به فروش برسانید و نیز باید علایق و توانایی‌های خود را در نظر بگیرید تا بتوانید محصول مناسبی عرضه کنید. مثلا اگر شما به کارهای هنری و دستی علاقه دارید و اینکار را انجام می‌دهید می‌توایند فروشگاه اینترنتی برای خود راه‌اندازی نمایید.

بعد از انتخاب محصول مناسب بر اساس علایق خود، نکته‌ای که باید بعد از آن بدان توجه کنید این است که رقبای خود را در آن زمینه بررسی کنید و ببینید آیا بازار اشباع شده است یا نه. اگر رقبای سرسختی در آن زمینه مشغول به کار باشند احتمالا موفقیت شما کم می‌ گردد مگر اینکه مشخصه های جدیدی نسبت به رقبای خود به مشتریان خود عرضه کنید تا محصولات شما را خریداری نمایند.

 

5- مشتریان هدف خود را مشخص نمایید

منظور از شناسایی مشتریان هدف این می باشد که ببنید چه اشخاصی از جامعه اقدام به خرید محصولات شما می کنند. اگر بتوانیم این اشخاص را شناسایی کنیم کسب و کارمان سریعتر رشد می‌یابد. بعد از شناسایی مشتریان هدف خود باید بتوانید آنها را جذب نمایید. سپ باید تحقیقاتی در مورد مشتریان خود انجام دهید؛ مثلا مدل‌های خرید و مدل‌های جغرافیایی آنها را به دست آورید. رفتار مخاطبان آنلاین می‌تواند در ایجاد استراتژی شما نقش داشته باشد که باید آن را بیابید. چرا باید محصولات شما را بخرند که پاسخ به این سؤال تمایز شما را نسبت به رقبا مشخص می‌نماید.

6- وب سایت را قانونی نمایید

چند مرحله هست تا بتوانید کسب و کار آنلاین خود را قانونی نمایید. به طور کلی قوانین مشابهی برای کسب و کارهای آنلاین مانند کسب و کارهای سنتی وجود دارد ولی چند تفاوت ظریف  هست.شاید یکی از سخت‌ترین مراحل برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی، دریافت نماد اعتماد الکترونیک می باشد. اهمیت دریافت این نماد از آنجا می‌باشد که اگر بخواهید وب سایت شما به درگاه بانکی متصل گردد، یکی از ملزومات دریافت درگاه پرداخت بانکی، داشتن نماد اعتماد الکترونیک می باشد. داشتن این نماد سبب می‌شود که مشتریان به شما اعتماد نمایند و با داشتن آدرس و شماره تلفن تأیید شده، اعتبار فروشگاه شما افزایش می‌یابد. این نماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک داده می‌شود.

 

7- چند درگاه پرداخت مطمئن انتخاب کنید

برای فروشگاه اینترنتی خود می‌توانید روش های گوناگونی را برای پرداخت وجه کالا از جمله پرداخت آنلاین، واریز به شماره حساب و پرداخت نقدی در محل قرار دهید. با توجه به اینکه امروزه اشخاص بیشتر پرداخت آنلاین را ترجیح می‌دهند پس باید چند درگاه پرداخت از بانک‌های معتبر کشور تهیه کنید.

8- به اصول سئو و بازاریابی محتوا توجه کنید

همانطور که می‌دانید سئو یکی از فاکتورهای اساسی برای موفقیت هر کسب و کار اینترنتی می باشد که لازم به یادآوری نمی‌باشد. همه کسب و کارهای اینترنتی موفق در سراسر دنیا، فاکتور سئو را جزو الویت‌های اصلی خود می‌دانند و برای آن بودجه‌ای را قرار می دهند. رعایت اصول سئو منجر می‌گردد محصولات یا خدمات ارائه شده شما در موتورهای جستجو شناخته شوند، رتبه شما در موتورهای جستجو ارتقاء یابد و به این طریق مشتریان با وب سایت شما آشنا شوند و بدین ترتیب وب سایت شما شناخته شده تر و درآمد بیشتری کسب نمایید. خدمات سئو و بهینه سازی لحظه وب توصیه می‌نماید که از مشورت با افراد خبره و با تجربه در این زمینه استفاده کنید چون این کار سبب رشد هرچه سریع تر رتبه سایت شما می شود و هم در زمان و هزینه صرفه جویی خواهید نمود. همچنین در موفقیت فروشگاه شما، تولید محتوا و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

امیدوارم این مقاله که توسط تیم کارشناسی شرکت لحظه وب ارائه شده، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد برنامه نویسی و طراحی سایت و … را دارند قرار گرفته باشد.شما می توانید سفارش طراحی انواع سایت خود را از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با ما در میان بگذارید. پیاده سازی طرح و ایده شما به بهترین شکل ممکن، مهم ترین هدف ما در شرکت لحظه وب است. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره رایگان از متخصصین شرکت با ما در تماس باشید.

نظرات ( بدون دیدگاه )
author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 8 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .