طراحی سایت با وردپرس
5 سال پیش
طراحی سایت با وردپرس

طراحی سایت با وردپرس

اگر در فضای وب و طراحی سایت کمی مطالعه کرده باشید احتمالا نام وردپرس و عبارت طراحی سایت با وردپرس را شنیده اید. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS متن باز است که به طور رایگان در اختیار طراحان وب سایت قرار گرفته است.

 

طراحی سایت با وردپرس

طراحی سایت با وردپرس

 

در سال ۲۰۰۳ و با کوشش چند کدنویس خلاق و خوش ذوق هسته اولیه وردپرس تشکیل شد و به سرعت مورد استقبال قرار گرفت. با افزایش کاربران وردپرس، جامعه کدنویسان نیز به سرعت پیشرفت داشت و امروزه میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا روزانه در حال اضافه کردن امکانات جدید به آن هستند.

البته CMS های دیگر نظیر جوملا و دروپال نیز در ابتدا مسیر مشابهی را طی نمودند ولی طی ۳ سال اخیر وردپرس توانسته فاصله خود را با رقبا بیشتر کرده و امروز سهم بالایی از وب سایت های جهان با وردپرس طراحی می گردنند.

 

 

قابلیت قالب و افزونه نویسی،پنل مدیریت آسان، دسترسی به منابع آموزشی زیاد،هسته قدرتمند و بروزرسانی مستمر، همخوانی کامل با استانداردهای سئو و … از دلایل اصلی رشد چشمگیر طراحی سایت با وردپرس در دنیا بشمار می روند. در این مقاله سعی میکنیم مهمترین دلایل انتخاب این سیستم مدیریت محتوا از طرف لحظه وب را بررسی کنیم.

چرا طراحی سایت با وردپرس را انتخاب کنیم؟

مجموعه لحظه وب یکی از خوشنام ترین و موفق ترین شرکت طراحی سایت در ایران است و مهمترین دلایل ما برای انتخاب وردپرس به شرح زیر است:

پنل کاربری استاندارد و آسان وردپرس

یکی از با اهمیت ترین فاکتورها در انتخاب سیستم مدیریت محتوا، نحوه مدیریت اطلاعات و بخش های مختلف سایت است. وردپرس در مقایسه با رقبای خود از یک پنل مدیریت کاملا استاندارد و راحت بهره می برد که برای موبایل و تبلت نیز بهینه سازی شده است. بعلاوه نرم افزار اندروید و ios نیز برای مدیریت سایت های وردپرس در دسترس است که کار مدیر وب سایت را بسیار آسان خواهد کرد.

 

همچنین، پنل مدیریت وردپرس مانند دیگر بخش های آن قابلیت ارتقا و افزودن امکانات جدید را داراست و همین موضوع به طراح سایت وردپرس اجازه می دهد بخش های جدیدی برای مدیریت آسانتر تر محتوا در آن ایجاد کند. امروزه همه پروژه های انجام شده در لحظه وب از یک پنل مدیریتی ارتقا یافته و کارآمد بهره مند هستند که امکانات بسیار فراتر از هسته اولیه وردپرس است.

پیاده سازی بر بستر PHP و MySQL

امروزه PHP‌ پرطرفدارترین زبان برنامه نویسی برای طراحی وب سایت است و طبق گزارش سایت w3techs در نوامبر ۲۰۱۷ نزدیک به ۸۳ درصد سایت های جهان از این زبان برای پیاده سازی هسته سایت خود استفاده کرده اند. سیستم مدیریت محتوای وردپرس نیز بر پایه php کدنویسی شده و همین امر سبب شده از انعطاف پذیری و قابلیت ارتقای بالایی هنگام طراحی سایت با وردپرس برخوردار باشید.

 

 

بعلاوه وردپرس قابلیت افزودن قالب و افزونه های مختلف را دارد که همین موضوع سبب گشته کدنویسان زیادی در سرتاسر دنیا مشغول تهیه امکانات و قالب های جدید برای این سیستم مدیریت محتوا باشند. تقریبا هر قابلیتی که در طراحی سایت شرکتی یا فروشگاه اینترنتی لازم دارید در قالب یک افزونه برای وردپرس نیز وجود دارد و هزینه تهیه این افزونه ها در مقایسه با کارایی شان بسیار کم است. نکته مهم تر اینکه وجود این گستردگی از افزونه و قالب به ما نشان می دهد که عملا هر امکانی را می توان بر بستر وردپرس طراحی و پیاده سازی کرد.

تطابق طراحی سایت با وردپرس با استانداردهای سئو

میتوان به جرات گفت یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت وردپرس تطابق آن با استانداردهای سئو در طراحی سایت است و یک باور و تجربه عمومی وجود دارد که سایت های وردپرسی سریعتر در نتایج گوگل جایگاه کسب می نمایند. البته این مسئله در بخش هایی مثل تعریف آدرس دهی صفحات و ساختار هدر صفحه به هسته وردپرس مربوط میشود اما در بیشتر موارد خروجی صفحات و محتوای آنان توسط طراح سایت وردپرس و مدیر محتوای سایت ایجاد می شود که البته نقش مهمی در سئو و کسب جایگاه خواهند داشت.

 

 

مجموعه  لحظه وب دانش و تجربه بسیار خوبی در طراحی و کدنویسی صفحات وب هماهنگ با استانداردهای سئو داشته و از همان ابتدای فرآیند طراحی سایت با وردپرس به استراتژی محتوایی، استانداردهای کدنویسی، سرعت بالای صفحات و بهینه بودن برای موبایل توجه ای خاص میکند. این امر سبب می شود خروجی سایت در کنار زیبایی از کارایی بالایی برخوردار بوده و عموم مشتریان لحظه وب در ۶ ماه اول فعالیت خود در فضای اینترنت موفقیت های چشمگیری در زمینه سئو نیز کسب نمایند.

امنیت بالا و به روزرسانی مستمر در طراحی سایت با وردپرس

شاید بعضی از فعالان در زمینه طراحی سایت بزرگترین ایراد طراحی سایت با وردپرس را ضعف امنیتی و نفوذپذیری آن بدانند در حالیکه این باور به کلی غلط است، گواه این اشتباه سایت های پربازدید و موفقی مثل فدراسیون والیبال ایران، فروشگاه زنجیره ای رفاه و نرم افزار حسابداری هلو هستند که همیشه گزینه های جذابی برای هکرها بوده و دائم در معرض خطر هستند ولی هرگز در طی سال ها فعالیت با مشکلی در این زمینه روبرو نشده اند. معمولا سایت های اینترنتی در سه سطح امنیتی آسیب پذیر هستند که عبارتند از کاربر، هسته و سرور.

۱- امنیت وردپرس سمت کاربر

اولین جایی که امنیت اهمیت دارد مربوط به خود کاربر یا مدیر سایت است. چه بسیار هستند اشخاصی که اکانت ایمیل یا شبکه های اجتماعی آنها هک میشود اما این به معنی ضعف آن شبکه یا حتی جی میل نیست بلکه به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی یا رمز عبور آنان به طریقی لو رفته و یا از ابتدا رمز عبوری بسیار آسان و قابل حدس انتخاب کرده اند.

رایج ترین عبارت های به کار رفته برای رمز عبور در سال ۲۰۱۶ شامل 123456، qwerty و 111111 هستند که همه برای هکرها شناخته شده و قابل حدس هستند. جالب تر اینکه اگر این فهرست را به ۲۵ عبارت پرکاربرد افزایش دهیم تقریبا نزدیک به ۵۰ درصد کاربران شبکه های اجتماعی را در بر می گیرند.

 

البته برای وردپرس این مسئله پیش بینی شده است و با ارتقای محدودیت های امنیتی می توان پسوردهای انتخابی از طرف مدیر را مدیریت کرده و تنها اجازه انتخاب رمز عبور پیچیده و دشوار را به او داد. بعلاوه اگر کاربری بیش از ۳ بار رمز عبور خود را اشتباه وارد کند از طرف سیستم مسدود شده و تا یک ساعت اجازه کار کردن بر روی سایت را نخواهد داشت. همین امرسبب میشود امکان استفاده از ربات های رمزیاب بر روی وردپرس حذف شود.

۲- امنیت وردپرس در هسته

میتوان وردپرس را محصولی از یک جامعه چند میلیونی دانست و هر شکاف امنیتی در آن می تواند همه این خانواده را با خطر روبرو کند. در نتیجه هسته مرکزی وردپرس بطور مستمر در حال بروزرسانی و ارتقا بوده است. در صورتیکه شما همگام با آپدیت های وردپرس حرکت کنید هیچ خطری سایت شما را تهدید نخواهد کرد.اکثر کاربرانی که با مشکل هک در طراحی سایت با وردپرس روبرو می شوند حداقل یک سال از آخرین بروزرسانی هسته آنها می گذرد.

۳- امنیت طراحی سایت با وردپرس سمت سرور

در این بخش نیز وردپرس از سطح بسیار بالای امنیتی بهره مند است و در اکثر موارد مشکلات گزارش شده از ضعف کدنویس سایت و امکانات اضافه شده به وردپرس است. همچنین ممکن است شما از افزونه های غیراستاندارد یا قفل شکسته بر روی سایت خود استفاده کرده باشید که به حتما ریسک هک شدن سایت را زیادتر می کند.

بعضی از موارد امنیتی نیز به شرکت ارائه دهنده هاست و سرور مربوط شده و ممکن است نفوذ و تخریب مستقیما از آن بخش رخ دهد که در این شرایط فرقی نمیکند طراحی سایت با وردپرس انجام شده باشد یا با CMS اختصاصی.

استقبال جهانی از طراحی سایت با وردپرس

جالب است بدانید که شرکت های خارجی و مجموعه های فعال در خارج اکثرا با وردپرس و قابلیت های آن آشنایی کامل داشته و در بیشتر موارد تاکید دارند که طراحی سایت با وردپرس صورت گیرد. دلیل اصلی این انتخاب جامعه چندمیلیونی وردپرس در زمینه ارتقا و کدنویسی است.

 

 

این شرکت ها به خوبی آگاهند که در صورت وجود هرگونه اختلاف نظر با طراح سایت خود می توانند ادامه کار را به یک مجموعه دیگر واگذار کنند و یا با پس از مدتی از راه اندازی سایت به آسانی یک تیم داخلی تشکیل داده و سایت خود را با امکانات جدید ارتقا دهند. در حالی که اگر طراحی سایت با CMS اختصاصی انجام شده باشد عملا فقط تیم توسعه دهنده اولیه می تواند تغییرات را بر روی آن پیاده سازی کند که البته ممکن است همیشه در دسترس شما نباشد.

آموزش طراحی سایت با وردپرس

می توان گفت طراحی سایت با وردپرس هم راحت است و هم دشوار. خیلی از شرکت ها با استفاده از قالب های آماده و بعضا حرفه ای می توانند با هزینه ای بسیار کم سایت خود را بر بستر وردپرس راه اندازی کنند. به طور حتم آموزش طراحی سایت با وردپرس در این شرایط خیلی آسان بوده و شما فقط باید نحوه مدیریت صحیح وردپرس و قالب خریداری شده را یاد بگیرید.

 

 

خیلی از این قالب ها به صورتی طراحی شده اند که طیف وسیعی از مشتریان را پوشش دهند در نتیجه امکانات مختلفی در آنها پیش بینی شده که ممکن است در 90 درصد پروژه ها مورد استفاده قرار نگیرد. امکانات زیاد در نگاه اول جذاب است ولی بهتر است بدانید که سبب سنگین شدن سایت شما و البته پیچیده شدن فرآیند ارتقا و انجام تغییرات می شود.

برای یادگیری طراحی سایت حرفه ای با وردپرس شما باید اول به HTML، CSS و jQuery مسلط باشید و در ادامه دانش تخصصی در حوزه php و ساختار قالب های وردپرس کسب نمایید. در نتیجه مسیر آموزش طراحی سایت با وردپرس آنقدر که بنظر میرسد آسان نبوده و نیازمند سال ها تجربه و دانش تخصصی خواهد بود.

 

امیدوارم این مقاله که توسط تیم کارشناسی لحظه وب ارائه شده، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد ورود به دنیای برنامه نویسی و طراحی سایت با وردپرس را دارند قرار گرفته باشد.در صورت داشتن هرگونه سوال و یا پیشنهادی، از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با ما در تماس باشید.