طراحی سایت با بوت استرپ
5 سال پیش
طراحی سایت با بوت استرپ

طراحی سایت با بوت استرپ

امروزه دغدغه بیشتر طراحان و کدنویسان وب سایت طراحی سایت با ظاهری شکیل، مناسب و سازگار با نمایشگرهای گوناگون می باشد، طراحی و کدنویسی این نوع سایت ها زمانبر و مشکل می باشد و ظاهر مناسب نیز بسیار مهم می باشد.

 

طراحی سایت با بوت استرپ

طراحی سایت با بوت استرپ

 

بوت استرپ ترکیبی از سه زبان CSS3 , HTML5 , jQuery می باشد که در قالب یک فریم ورک خیلی ساده و آسان برای طراحان وب سایت فراهم شده است.

با استفاده از این فریم ورک مدت زمان طراحی سایت کاهش می یابد و همچنین امکان ایجاد قالب های واکنش گرا (رسپانسیو) نیز برای شما فراهم خواهد گشت، همچنین بوت استرپ مجموعه ای از ابزارهای مناسب را در اختیار شما قرار می دهد تا از نوشتن کدهای طولانی و بیهوده جلوگیری شود.

در این فریم ورک دیگر نگران محدودیت های jQuery نخواهید بود، شیوه نمایش صفحات وب سایت بهبود پیدا خواهد کرد و در زمان طراحی وب سایت تا 80 درصد صرفه جویی می شود.

با استفاده از این فریم ورک درگیر نوشتن کدهای پیچیده نخواهید شد، بلکه بوت استرپ کدهای آماده شده و استاندارد را در اختیار شما قرار می دهد و تنها با کمی ویرایش ساده مثل تغییر رنگ، تغییر عرض و محل قرار گیری می توانید یک وب سایت شکیل و استاندارد طراحی کنید، طراحی وب سایت با این فریم ورک خیلی لذت بخش و مفرح می باشد.

به کسانی که HTML و CSS را می دانند پیشنهاد می کنم حتما از این فریم ورک قوی استفاده کنند تا متوجه تغییرات در روش طراحی سایت خود شوند و همچنین از دست پیچیدگی کدنویسی برای ساخت یک ظاهر مناسب رهایی یابند.

بوت استرپ در طراحی وب سایت امکاناتی نظیر، تب ها، کلید های رنگی و منو دار، منوهای زیبا، گرید های زیبا، فرم های گوناگون و خیلی امکانات دیگر که در اینجا قابل ذکر نیست را در اختیار شما قرار خواهد داد، همچنین امکان استفاده از آیکن هایی را که در اصل فونت می باشد را نیز به شما خواهد داد، این امکان سبب بالا رفتن سرعت وب سایت شما خواهد شد.

بوت استرپ چیست؟

بوت استرپ حاوی کدهایی شامل html,css,font,jquery است که کار طراحی سایت را برای طراحان سایت آسان می کنند و شامل یکسری کدها و قوانین ویژه می باشد.که شامل منوها،دکمه ها،نمایش فرم ها، هست که می توانند طراحان سایت از آنها استفاده کنند و حتی آنها را برای خود ویرایش کنند.

بوت استرپ درابتدا توسط مارک اتو و جاکوب تورنتون برای چارچوب و یکی از ابزارهای توئیتر طراحی و برنامه نویسی شد اما با عدم استقبال توسط طراحان سایت روبرو شد ولی آقای مارک اتو سازنده اصلی و برنامه نویس اصلی به این فکر افتاد یک فریم ورکی قوی و با کیفیت بسازد تا همه بتوانند از آن استفاده کنند در سال 2011 اولین نسل بوت استرپ را روانه بازار کرد و یکی از پرطرفدارترین پروژه های سایت Github شد.

 

مزایایی طراحی سایت با بوت استرپ

 

طراحی سایت به صورت ریسپانسیو و واکنش گرا

یکی از نکات سئو سایت واکنش گرا بودن یا موبایلی بودن سایت هست در مورد سئو سایت پیشنهاد می شود این مطلب را بخوانید که جزو مهمترین فاکتورها در رتبه بندی سایت ها محسوب می شود. بوت استرپ اگر قوانین آن را به خوبی رعایت کنید سایتی کاملا واکنش گرا به شما تحویل می دهد.

رایگان بودن بوت استرپ

یکی از عوامل محبوبیت بوت استرپ رایگان بودن و متن باز بودن آن است زیرا هر برنامه نویسی برای خودش یک طراحی سایت بوت استرپ اختصاصی می تواند داشته باشد و کدهایی که غیر ضروری است را حذف کند که سرعت سایت بهتر باشد.

امکانات خاص و جذاب در طراحی سایت

یکی از امکانات جذاب در بوت استرپ این هست که به شما می تواند امکانات جذاب و جالبی را بدهد مانند استفاده از تایپوگرافی و فونت های ویژه و آیکن های خاص و منو هایی که برای سایت طراحی شده اند دکمه ها و شکل بندی فرم های سایت یکی از موفقیت های بوت استرپ است.

یادگیری سریع بوت استرپ

یکی از عوامل موفقیت بوت استرپ این است که خیلی راحت هست و شما می توانید با یک جستجو در سایت ها منابع خوب و آموزشی در مورد طراحی سایت با بوت استرپ بیابید و بوت استرپ را یاد بگیرید یکی از این سایت ها سایت بوت استرپ فارسی هست.

سفارشی سازی طراحی سایت با بوت استرپ

یکی از مشکلات بوت استرپ این است که موجب شده است سایت ها شکل هم بشوند و این به این دلیل هست که طراحان بوت استرپ را برای خود سفارشی سازی نکرده اند تا با سایر سایت های طراحی شده فرقی داشته باشند پس سعی کنید اگر می خواهید از بوت استرپ استفاده کنید اول آن را برای خود سفارشی سازی نمایید، بعد استفاده کنید.

سازگار بودن با تمامی مرورگرها

می‌توان در نهایت ‌به سازگار بودن وب‌ سایت‌های طراحی شده با بوت استرپ با همه مرورگرها از جمله Firefox ، chrome ، safari، IE و … اشاره کرد.

بطور کلی بوت استرپ سایت شما را به چند بخش تقسیم می کند که هر کدام برای خودش یک اصول و ساختار و اندازه ای دارد که سایت در هر نمایشگری به یک شکل نشان داده شود.

 

معایب طراحی سایت با بوت استرپ

 

بوت استرپ بهترین و بهینه ترین راه نیست

یکی از مهمترین ایرادات بوت استرپ این است که المان های مختلف آن همیشه براساس استانداردهای طراحی وب و بهینه سازی نیستند. در نتیجه شما وادار می شوید از بعضی المان ها صرف نظر کنید یا تغییراتی اساسی در آنها بوجود آورید.

یکی از مشکلات بوت استرپ استفاده از کلاس بندی های زیاد و بعضا بیش از اندازه است. مثلا ممکن است برای یک دکمه ساده در صفحه شما مجبور به استفاده از 4 کلاس متفاوت بشوید و همین امر نسبت متن به کد در صفحات شما را کم می کند.

کدهای Bootstrap برای یک طراحی سایت عمومی سنگین است

فریم ورک بوت استرپ در نقطه راه اندازی همراه با 126 کیلوبایت css و 29 کیلوبایت java می شود. اگر شما از font-awesome نیز استفاده کنید این عدد خیلی زیادترخواهد شد. این اعداد زمانی آزاردهنده است که بدانید اکثر کدها برای المان ها و شرایطی نوشته شده است که ممکن است هرگز در پروژه شما استفاده نشوند.

به این اعداد باید کدنویسی های انجام شده برای طراحی های اختصاصی و تهیه خروجی هماهنگ با طرح اولیه را نیز اضافه کنیم. در نتیجه سایت شما نمایش درستی در موبایل و تبلت خواهد داشت اما تعداد زیادی از کاربران به سبب سرعت پایین ممکن است سایت شما را ترک کنند.

Bootstrap خلاقیت را از شما میگیرد

طراحی سایت به دو بخش اصلی تقسیم می شود که عبارت است از طراحی و کدنویسی، برای ایجاد یک خروجی ایده آل باید هردو به خوبی کار خود را انجام دهند و همچنین هماهنگ با یکدیگر باشند. وقتی که طراح شما محدود به طراحی سایت با Bootstrap باشد ناخودآگاه از خلاقیت خود کم می کند تا المان های سایت هماهنگ و متناسب با امکانات این فریم ورک باشد.

بسیاری از وبمستران اعتقاد دارند که طراحی سایت با Bootstrap سبب شده سایت های زیادی در اینترنت شبیه به یکدیگر و در نتیجه کسل کننده باشند. ایرادی که تا حد بسیار زیادی وارد است.

استفاده از بوت استرپ نباید سبب از بین رفتن خلاقیت شما گردد، هدف استفاده از آن افزایش سرعت کدنویسی است ولی این موضوع نباید سبب تغییر در طراحی های شما شود.

از بوت استرپ استفاده کنیم یا نه؟

همه مواردی که برای نکات مثبت و منفی طراحی سایت با Bootstrap گفتیم ممکن است برای شما کم اهمیت یا پر اهمیت باشند. پیشنهاد ما این است که قبل از بکارگیری، این ابزار را به خوبی بشناسیم.

اگر خیلی حرفه ای یا تازه کار هستید بوت استرپ بهترین انتخاب برای شماست!

برای حرفه ای ، برخورداری از یک فریم ورک محترم و شناخته شده می تواند نقطه قوت بشمار رود. حرفه ای ها به آسانی نکات منفی طراحی وب با بوت استرپ را رفع میکنند و از ویژگی های مثبت آن بهره می برند.

برای تازه کارها هم ، بوت استرپ المان های HTML زیادی را پیش بینی کرده و طراحی ریسپانسیو را بسیار آسان کرده است. به آنها کمک میکند سریع و قابل اعتماد باشند.

 

امیدوارم مقاله طراحی سایت با بوت استرپ که توسط تیم کارشناسی لحظه وب ارائه شده، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد ورود به دنیای برنامه نویسی را دارند قرار گرفته باشد.در صورت داشتن هرگونه سوال و یا پیشنهادی، از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با لحظه وب در تماس باشید.