برنامه نویس وب سایت
5 سال پیش
برنامه نویس وب سایت

برنامه نویس وب سایت

برنامه نویس وب سایت به صورت ساده با استفاده از HTML کدنویسی و برنامه نویسی می کند یا در بخش پیچیده تر و حرفه ای تر با زبان های PHP , JAVA و C++ طراحی وب سایت می کند . اینترنت بسیار بزرگ است و اشخاصی که با وب سایت ها کار می کنند ممکن است افراد عادی نباشند (Hacker باشند) بنابر این بیشتر برنامه نویسان وب باید زمان خود را برروی امنیت وب سایت قرار دهند.

 

برنامه نویس وب

برنامه نویس وب سایت

 

برنامه نویسی وب سایت چیست؟

برنامه نویسی وب سایت مربوط به همه آن پردازشی است که پشت صحنه صورت می گیرد و کاربر عادی آن‌ها را نمی تواند، ببیند. مثلا وقتی یک صفحه‌ی وب یک درخواست به پایگاه داده (Database) می فرستد و آخرین مطالب سایت را از دیتابیس میگیرد، درخواست و کدی است که کاربر عادی آ‌ن‌را نمیتواند، ببیند. به زبان ساده، کار یک برنامه نویس وب، نوشتن کدهایی است که در پشت صحنه پردازش‌هایی انجام میدهند که کاربر نمیتواند آن پردازش ها را مشاهده کنند.

انواع برنامه نویسی وب سایت چیست؟

بطور کلی۲ نوع وب سایت داریم، وب سایت های استاتیک یا ایستا و وب سایت های داینامیک یا پویا.

وب سایت های استاتیک یا ایستا :

وب سایت های ایستا یا استاتیک، به وب سایت هایی می گویند که محتوا ثابت است و به منظور اضافه کردن محتوای جدید، باید از ابتدا برنامه نویسی سایت را انجام دهید و این امکان را ندارند که بتوان به آسانی با یک بار برنامه نویسی هر تعداد مقاله و صفحه ی جدید را به آن ها افزود.

برای مثال شما یک وب سایت دارید با ۵ صفحه و به منظور اضافه کردن صفحه جدید، باید مجددا کدنویسی کنید و دیگر صفحه ها را نیز به منظور دسترسی به این صفحه، ویرایش کرده و پیوند به این صفحه جدید را ایجاد کنید. به این چنین وب سایت هایی، وب سایت ایستا گفته می شود.

وب سایت های داینامیک یا پویا :

وب سایت های پویا، در مقابل وب سایت های ایستا قرار دارند و کار با این نوع وب سایت ها، به مراتب آسان تر و همین طور بهتر است.برای سایت های پویا، فقط لازم است یک بار برنامه نویسی وب و یا کد نویسی را انجام دهید و در دفعات بعد به هر تعداد که مایل بودید به آن محتوا و صفحه ی جدید بیافزایید سپس به راحتی می توانید مطالب را منتشر کنید.

مثلا اگر با سرویس های بلاگدهی کار کرده و آشنایی داشته باشید، می توانید کی سایتی طراحی کنید که با استفاده از پنل مدیریت داده های را دریافت کرده و به صورت پویا در سایت نشان دهد و در صورت انتشار مطلب و محتوای جدید، احتیاجی به کدنویسی نیست.

چند مثال از برنامه نویسی وب سایت

در بالا یک تعریف بسیار ساده از برنامه نویسی وب سایت و انواع آن را ارائه کردیم در اینجا میخواهیم چند کاری که برنامه نویسی وب برای ما میتواند انجام دهد مثال بزنیم:

برنامه نویسی وب می تواند آخرین مقالات یک سایت را از پایگاه داده یا دیتابیس دریافت کند و به کاربر نشان دهد.
برنامه نویسی وب می تواند فرم هایی که کاربران پر میکنند (مثل فرم ورود یا ثبت نام) را بررسی و پردازش نماید.
برنامه نویسی وب می تواند اطلاعاتی را وارد دیتابیس کند. مثلا هنگامی شما یک نظر در یک سایت درج میکنید، آن نظر شما توسط برنامه نویسی سمت وب، وارد پایگاه داده یا دیتابیس میشود.
برنامه نویسی سمت وب می تواند اطلاعات گوناگونی از شما را در مرورگرتان ذخیره کند (مثل نام کاربری و کلمه عبور شما برای ورود های بعدی به همان سایت)
و انواع مختلف کارهای دیگر که بوسیله برنامه نویسی سمت وب انجام میشود

قدرت صفحات اینترنتی

اگر بخواهیم صادق باشیم، قدرت صفحات اینترنتی به برنامه نویسی سمت وب است. اگر برنامه نویسی سمت وب نباشد، بیش از ۹۵ درصد وب سایت ها (آمار غیردقیق) همه کارایی خود را از دست میدهند.

در وب سایت های اینترنتی شکل و ظاهر مهم هستند، اما آن چیزی که به بسیاری از وب سایت های اینترنتی ارزش میدهد، کاری است که آن وب سایت ها انجام میدهند و می توان گفت که کارایی بیش از ۹۵ درصد وب سایت ها به برنامه نویسی وب وابسته است.

یکی از با اهمیت ترین کارهایی که برنامه نویسی وب می تواند انجام دهد، برقراری ارتباط با پایگاه داده یا دیتابیس است. بسیاری از وب سایت ها، کارایی خود را با دیتابیس به دست می‌آورند. و زبان های برنامه نویسی وب این توانایی را به شما میدهند که با دیتابیس ارتباط برقرار کنید و اطلاعات را از آن بخوانید و یا اطلاعاتی را وارد آن نمایید.

تفاوت بین طراح وب و برنامه نویس وب

طراحی وب (یا طراحی وب سایت یا Web Design) به پروسه ای میگویند که در آن طراح وب‌، اقدام به طراحی چیزهایی میکند که کاربر آن ها را در صفحه مانیتور خود رویت می کند. در واقع کار طراح وب این است که المان های یک وب سایت یا صفحه‌ی وب را طراحی کند و محل جای‌گیری آن ها را تعیین کند. خروجی کار یک طراح وب کاملا برای کاربران عادی قابل دیدن است و کاربران آن‌را بصورت مستقیم میبینند.اما برنامه نویسی وب، متفاوت با طراحی وب هست. طراح وب شخصی است که پوسته یا قالب یک سایت را طراحی می کند، یعنی ظاهر سایت که کاربر نهایی با آن سر و کار دارد، ولی برنامه نویس وب، کسی است که کد مربوط به یک سایت را می نویسد، کدهایی مثل ارتباط با بانک اطلاعاتی، اعتبار سنجی کاربران و … طراحی وب و برنامه نویسی وب،‌ کاملا با هم متفاوت هستند و تخصص‌های مجزایی می‌باشند ولی به هم وابسته هستند .

 

طراحی سایت معمولا مربوط به Design سایت میشود،یک طراح وب علاوه بر داشتن خلاقیت و ذوق هنری باید به html,CSS ,Jquery و نرم افزارهایی مثلPhotoshop مسلط باشد.ولی برنامه نویسی مبتنی بر وب به پیاده سازی بخش ServerSide سایت گفته میشود که لازم هست تا به یکی از زبان های برنامه نویسی مثل #C یا VB تسلط داشت، البته معمولا یک برنامه نویس تحت وب لازم هست تا با مفاهیم پایگاه داده ها هم آشنا باشد تا بتواند لایه های Data را مدیریت کند.بنابر این طراحی وب و برنامه نویس وب به هم مرتبط اند. یک طراح وب، بعد از طراحی ظاهر و شکل و شمایل یک وب سایت، آن‌ را باید به برنامه نویس وب تحویل دهد که بتواند ارتباط آن سایت را با پایگاه داده برقرار کند.

زبان های برنامه نویسی وب

همانطور که برای طراحی وب می توانیم از HTML5, CSS3, Javascript و… استفاده کنیم، برنامه نویسی وب را نیز به زبان های بسیار زیادی می توانیم انجام دهیم.بعضی از این زبان ها عبارتند از:

زبان پی اچ پی – PHP
زبان ای اس پی دات نت – ASP.NET
زبان پایتون – Python
زبان روبی – Ruby
زبان جاوا – Java
و …
البته با استفاده از روش هایی می توان جاوا اسکریپت را برای برنامه نویسی وب نیز استفاده کرد.به عنوان مثال شما با استفاده از تکنولوژی ای به نام Node.js که بر پایه جاوا اسکریپت است، می توانید برنامه نویسی وب را نیز انجام دهید.

 ابزارهایی لازم برای برنامه نویسی وب سایت

برای برنامه نویسی وب  شما به ۳ ابزار متفاوت نیاز دارید که در زیر آن‌ها را آورده‌ایم:

یک نرم افزاری که بتوانید کدهایتان را در آن بنویسید، مثل Notepad ویندوز (و یا نرم افزارهای حرفه‌‌ای تر و پیشرفته تر)
یک سرور یا شبیه ساز سرور که بتواند کدهایتان  را پردازش کند (کدهایی مثل PHP برای اجرا شدن نیاز به پردازش دارند)
یک مرورگر (Browser) که بتواند نتیجه‌ی پردازش کدها را برایتان(یا کاربر) نمایش دهد. مثل گوگل کروم، فایرفاکس یا …

 

امیدوارم این مقاله ، طراح وب سایت ، که توسط تیم کارشناسی لحظه وب ارائه شده، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد ورود به دنیای برنامه نویسی را دارند قرار گرفته باشد.در صورت داشتن هرگونه سوال و یا پیشنهادی، از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با لحظه وب در تماس باشید.