برنامه نویسی وب سایت  PHP MVC
5 سال پیش
برنامه نویسی وب سایت PHP MVC

برنامه نویسی وب سایت PHP MVC

اگر شما هم با دنیای طراحی وب و برنامه نویسی وب آشنایی داشته باشید، حتما این سوال برایتان پیش آمده است که برنامه نویسی وب سایت PHP MVC  چیست؟ امروزه الگوی MVC (مخفف عبارت Model View Controller) در بیشتر برنامه‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب پیاده‌سازی می‌شود. اولین بار این الگو در زبان برنامه‌نویسی Smalltalk استفاده شد و بعد از آن توسط زبان برنامه‌نویسی Java همه‌گیر شد. امروزه فریم ورک های زیادی با ساختار الگوی MVC ایجاد شده‌اند. همانگونه که در جریان هستید فریم‌ورک‌های بسیاری بر مبنای زبان برنامه‌نویسی PHP وجود دارند که از این الگو تبعیت می‌کنند. بنابراین یک واقعیت بسیار بزرگ وجود دارد و آن محبوبیت الگوی MVC در زبان برنامه نویسی PHP است.

 

برنامه نویسی وب سایت PHP MVC

برنامه نویسی وب سایت PHP MVC

 

الگوی MVC توسط سه بخش Model, View و Controller مجزا می‌شود:

۱. Model

در mvc مدل ها همان کلاس های برنامه هستند که شبیه به دیتابیس هستند ولی متفاوت و زیاد می توانند ،باشند. همچنین Model وظیفه تایید داده ها را برعهده دارد تا اطلاعات درست در آنها قرار بگیرد و برای دیتابیس ارسال شود.

۲. View

این بخش اطلاعات را به کاربر نشان می دهد، ویو ،کاری به منطق برنامه ندارد و تنها یک model دریافت می کند و آن را به هر شکلی که لازم باشد به کاربر نشان می دهد، این model هم توسط کنترلر ساخته شده است و برای view ارسال شده است. نکته مهمی که در بخش View باید به یاد داشت این است که این بخش مسئول کنترل صحت داده های وارد شده توسط کاربر و همچنین مسئول صحت داده های نشان داده شده به کاربر نیست . در واقع این بخش با داده های خام کار میکند و مسولیت صحت داده با model است.

۳. Controller

این بخش همانگونه که از نامش مشخص است، یک بخش کنترل کننده است، ساده بگویم controller بیشتر مواقع دو طور کار می کند :

controller اطلاعات را از دیتابیس در قالب model هایی می گیرد و بعد پردازش خود را روی آن صورت می دهد و اطلاعات را در قالب model جدیدی به view می فرستد تا ویو هر جور خواست این اطلاعات را به کاربر نشان دهد.مثلا فرض کنید که ما برای صفحه پروفایل یک view برای موبایل داریم و یک view برای ویندوز، حال کنترولر بنا به تشخیص که کاربر با موبایل است یا نه یک view را انتخاب می کند تا برای کاربر بفرستد و می بینید که یک اطلاعات معین در دو view متفاوت ظاهر می شود و view (ظاهر) از منطق برنامه جدا است.
controller اطلاعات را از مدلی که از view برای او فرستاده، دریافت می کند و پس انجام اقداماتی آن را در دیتابیس ذخیره می کند و view دیگری را به کاربر می فرستد تا ببیند.

مزیت های استفاده از معماری mvc

اگر تا آلان نمی دانستید که mvc چیست پس احتمالا متوجه دلایل برتری mvc نمی شوید این امری عادی است پس  کار با mvc را شروع کنید و مطمئن باشید که مزیت های زیادی دارد.

مزیت های معماری یا الگو mvc:

استفاده دوباره از کد که در مهندسی نرم افزار بسیار اهمیت دارد ، به دلیل جدا بودن این سه قسمت از هم این قابلیت به خوبی در این معماری قابل لمس است.
همان طور که در بالا بیان شد ، به سادگی می توان چندین interface داشت. یعنی شما می توانید چندین view متفاوت داشته باشید و به سادگی از آنها استفاده کنید.
کسی که ui کار است  کاملا به ظاهر و ui می تواند توجه کند و به مسائل منطق یا باگ های برنامه کاری نداشته باشد.
کسانی که کار منطق برنامه را پیدا می کنند می توانند تنها به کار خود توجه داشته باشند و به ظاهر صفحه ها کاری نداشته باشند.
بنابر این کار تیمی بر روی یک پروژه به خوبی با mvc صورت می گیرد.
به دلیل جدا بودن view از model به راحتی می توان view اضافه کرد بدون این که model تغییری کند.

فریم ورک هایی که بر پایه mvc هستند:

در زیر فریم ورک هایی که بر پایه mvc هستند برای زبان های برنامه نویسی متفاوت نام می برم و شما در این میان نام فریم ورک هایی را می بینید که بسیار این روز ها مشهور شده اند و افراد قوی آنها را پیشنهاد می کنند که این خود دلیل دیگری برای اثبات خوب بودن mvc است.

asp.net دیگر کنار رفته است و asp.net mvc آمده است که در آن با معماری mvc کد c# می زنید و از توسعه وب لذت می برید. رسانه آموزشی لیموناد، ورزش سه و … از تکنولوژی asp mvc بهره برده اند.
php به دلیل متن باز بودن فریم ورک های mvc زیادی دارد که در زیر نام می برم که درحال حاظر لاراول محبوب ترین فریم ورک php است.

laravel
CodeIgniter
CakePHP
Zend
Yii
python نیز فریم ورک معروفی برای کد نویسی در وب دارد که از معماری mvc استفاده می شود. django و Pyramid دو فریم ورک پر طرفدار پایتون mvc هستند.
برنامه نویسی روبی که همه نام آن را با rails شنیده اند. جالب است بدانید که rails یک framework بر پایه mvc است.

 

امیدوارم  این مقاله که در مورد برنامه نویسی وب سایت PHP MVC  بود برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

تیم لحظه وب با تجربه ای حرفه ای در زمینه برنامه نویسی وب سایت PHP MVC  آماده خدمت رسانی به پروژه های نوپا و بزرگ می باشد. می توانید برای مشاوره رایگان و ثبت سفارش از طریق فرم مشاوره با لحظه وب در ارتباط باشید.

جهت طراحی سايت و گرفتن اطلاعات بيشتر می توانید با تیم کارشناس لحظه وب تماس بگيريد.

شماره تلفن تماس ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹