ایندکس گوگل چیست؟
4 سال پیش
ایندکس گوگل چیست؟

ایندکس گوگل چیست؟

گوگل با کمک روبات های خود صفحات سایت را بررسی می نماید و آنها را ایندکس یا شاخص می کند. اگر صفحه ای بوسیله گوگل ایندکس نگشته باشد در نتایج جستجو هم نمایش داده نمی گردد.

 

برای سئو کاران و همه دارندگان سایت مهم می باشد که همه صفحات سایت شان در گوگل شناخته گردد، در وب موقعی که از ایندکس شدن سخن می کنیم می خواهیم که تک تک صفحات سایت مان در گوگل ایندکس گردند. اگر به تعریف قبل از ایندکس بخواهیم برگردیم به اهمیت سایت مپ ها در ایندکس شدن صفحات می رسیم. سایت مپ ها برای روبات های گوگل مشخص می کنند که کدام صفحات به کدام صفحات مرتبط هستند.

 

گاهی مسئله ایندکس نشدن یک صفحه فقط به این خاطر است که این صفحه به هیچ صفحه ای در سایت مرتبط نمی باشد و گوگل نمی تواند ارتباط آن را با دیگر صفحات تشخیص دهد. در نتیجه موقع ایجاد دسته بندی ها و ایجاد نقشه سایت به این نکته توجه نمایید که کدام صفحات دسته بندی اصلی شما می باشند و کدام صفحات زیر مجموعه ای از دسته بندی اصلی هستند.

گوگل چگونه صفحات را برای ایندکس کردن تشخیص می دهد؟

روبات های گوگل به سایت های موجود در اینترنت مراجعه نموده و همه فایل ها و صفحاتی راکه قادر به دسترسی به آنها باشند را خوانده و شناسایی می نمایند. به این ترتیب صفحات سایت توسط گوگل ایندکس می گردد. پیش از اینکه صفحات اینترنتی ایندکس گردند، توسط خزنده گوگل این صفحات باید شناسایی شوند و بعد برای ایندکس ارسال شوند. در حقیقت روبات گوگل دو مرحله مجزا را طی می نماید: خزش یا crawl کردن که در واقع پیدا نمودن صفحات اینترنتی از طریق ارتباط لینک های بین آنهاست و Index نمودن یا نمایه گذاری صفحات که شامل استخراج اطلاعات مرتبط با صفحات گوناگون است.

آیا می توان ایندکس شدن صفحات در گوگل را بررسی و مدیریت نمود؟

جواب کوتاه به این سوال بله می باشد. اما بگذارید کمی این موضوع را بیشتر توضیح دهیم. گوگل مثل بیشتر موتور های جستجوی پرمخاطب ابزار مدیریت سایت را در اختیار مالکان سایت ها  می گذارد. ابزار گوگل برای مدیریت سایت، گوگل وب مستر نام دارد . گوگل وب مستر پس از راه اندازی، در پنل سمت چپ خود امکان دیدن ایندکس شدن صفحات را در لینکی به نام google index به کاربران میدهد. این لینک دارای سه زیر شاخه به نام های Index Status ، Blocked Resources،Remove URLs می باشد.

هر یک از این زیر شاخه های به شما امکان مطالعه و بررسی ویژه ای را میدهد . بطور مثال گزینه اول صفحات ایندکس شده را بررسی می نماید . گزینه دوم بررسی منابعی می باشد که هاست مانع دسترسی گوگل به آنها می شود و گزینه سوم هم لینک های حذف شده و یا صفحاتی که به روبات گوگل اجازه دسترسی نمی دهند را معلوم می نماید.

جستجوی گوگل چطور کار می کند؟

برای درک بهتر ایندکس شدن صفحات در گوگل ( شاخص گذاری گوگل ) می توانیم نگاهی به شیوه جستجو سایت ها بوسیله گوگل بیاندازیم. گوگل این توانایی را دارد که در سرور سایت ها به فایل ها و صفحات سایت دسترسی داشته باشد .

 

مراحل سرچ گوگل ( ایندکس گوگل )عبارتند از:

Crawling : این مرحله از جستجو سبب می شود که گوگل از وجود سایت شما آگاه گردد. برای معرفی سایت به گوگل کافیست که در گوگل وب مستر سایت خود را اضافه نمایید.

Indexing: در این مرحله گوگل همه صفحات سایت را بررسی می نماید. اگر در این قسمت بعضی از صفحات سایت را گوگل نمی تواند تشخیص دهد؛ باید قبل از هر کاری فایل سایت مپ را چک نموده و پس از آن هم فایل robots.txt را بررسی نمایید . این فایل می تواند جلوی خوانده شدن بعضی صفحات را توسط روبات های گوگل بگیرید.

 

افزودن صفحات به ایندکس گوگل

اگر بخواهیم صفحاتی را که ایندکس نشده اند را به گوگل معرفی نماییم پس از بررسی سایت مپ و فایل روبوت تکست باید در گوگل وب مستر از گزینه Fetch as Google استفاده نماییم این گزینه در پنل سمت چپ گوگل وب مستر و در زیر شاخه Crawl جای دارد با ورود به این قسمت صفحه ای برای شما نمایان می شود که می توانید آدرس صفحات ایندکس نشده را در آن وارد نمایید. آدرس وارد شده در این قسمت باید کامل باشد به این مثال نگاه کنید :

http://eample.com/adobe/photoshop/ret

ouch.aspx شما باید آدرس صفحه خود را به همین شکل در این کادر وارد نمایید. دکمه fetch پردازش سریعتری ارائه خواهد داد.

 

امیدوارم مقاله ایندکس گوگل چیست؟ که توسط تیم کارشناسی شرکت لحظه وب ارائه شده، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد برنامه نویسی و طراحی سایت و … را دارند قرار گرفته باشد.شما می توانید سفارش طراحی انواع سایت خود را از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با ما در میان بگذارید. پیاده سازی طرح و ایده شما به بهترین شکل ممکن، مهم ترین هدف ما در شرکت لحظه وب است. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره رایگان از متخصصین شرکت با ما در تماس باشید.

نظرات ( بدون دیدگاه )
author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 8 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .