مشخصه های یک وب سایت خوب چیست؟
4 سال پیش
مشخصه های یک وب سایت خوب چیست؟

مشخصه های یک وب سایت خوب چیست؟

طراحی یک وب سایت خوب چیست ؟ و چطور این امر محقق می شود .در این مقاله به وب سایت می پردازیم .طراحی سایت نه فقط به ظاهر سایت بلکه به میزان کارایی آن می پردازد و اگر سایتی کارامد نباشد،زیبایی ظاهر آن مهم نیست.

 

 

طراحی وب سایت بایدها و نبایدهایی دارد که در اینجا به مهمترین آنها می پردازیم:

• از فایل های تصویری کوچک استفاده نمایید. این کار سبب می شود صفحه سریعتر باز گردد و بازدیدکننده ای با دستگاه قدیمی و سرعت اتصال متوسط یا پایین (که تعدادشان کم نمی باشد) از دیدن سایت شما منصرف نگردند.هیچ کس حتی 30 ثانیه برای دیدن نشانه سایت منتظر نمی شود.

• اهمیت صفحه آرایی را از یاد نبرید. تلاش کنید مطالب خود را با تیتر جذابی شروع کنید که شامل مهمترین قسمت مطلب باشد. اگر مطلبی طولانی است آن را قسمت قسمت کنید تا کاربر بتواند به سرعت قسمت مورد نظر خود را بیاید.سر فصل ها را مرتب و مشخص (با رنگ متفاوت با ضخامت بیشتر) بچینید. از حروف ایتالیک برای تاکید بر جمله یا کلمه مورد نظر خود استفاده نمایید تا خواننده متوجه اهمیت آن بگردد.

• یکی از مشخصه های یک وب سایت خوب رنگ و فونت آن است. رنگ و فونت مناسب بکار برید. برای شاخص شدن سایت یک الگوی رنگی مناسب با حال و هوای آن در نظر بگیرید که علاوه بر تنوع دادن به سایت شما به گونه ای علامت مشخصه آن هم بشوند. بهتر است برای این کار از یک مشاور طراحی گرافیک یاری بگیرید. هیچوقت از اهمیت معانی رنگ ها غافل نگردید.

• حروف در شکل و اندازه مناسب بکار برید. به خاطر داشته باشید که خواندن از روی صفحه مانیتور برای همه کار راحتی نیست، بنابر این باید حروفی با شکل مناسب و اندازه قابل استفاده برای عموم کامپیوترها انتخاب نمایید.فونت های جدید و فانتزی در برخی از مدل های قدیمی سیستم های عامل باز نمی گردند.

 

 

•  سایت خود را ویژه کنید. سبکی را در نظر بگیرید که با محتوا و شخصیت سایت شما سازگاری داشته باشد و در نظر داشته باشید که این سبک معرف خود شما هم می باشد بنابر این اگر می خواهید تاثیر یا مفهوم خاصی به بیننده القا نمایید،از همان شروع تصمیم بگیرید که آیا سایت شما: رسمی است یا راحت، دوستانه می باشد یا جدی، مدرن می باشد یا سنتی،سرد است یا گرم؟ مثلا ، رسمی، حالتی می باشد که در محل کار دارید یعنی توجه شما به کار،مسائل اداری و حرفه ای می باشد. با غریبه ها در شدیدترین حالت رسمی  می باشید و قصد دارید تاثیر اولیه بسیار خوبی بر آنها بگذارید. یک سایت رسمی، حرفه ای، مطابق آداب و رسوم و گاهی سنتی می باشد. راحتی،حالتی است که با دوستان و خانواده داریم و مدت ها از لزوم تاثیر اولیه خوب گذشته است. یک سایت راحت، دوستانه و خودمانی می باشد.

• یکی از مشخصه های یک وب سایت خوب خوانایی آن می باشد. هیچوقت خوانایی را فدای زیبایی ننمایید. تا حد امکان پس زمینه را روشن انتخاب کنید و اگر تصاویر یا علائم گرافیکی تزئینی در آن هست ،همه را تا حد امکان در حاشیه قرار دهید و در غیر این صورت این تصاویر را کمرنگ نمایید. پس زمینه سیاه را فقط در جایی بکار برید که مطلبی با حروف درشت دارید،مثل صفحه اول یا تیتر، و بعد از آن متن عادی را در زمینه روشن بیاورید.

 

 

• طراحی سایت خود را بر اساس 256 رنگ و رزولوشن 800×600 تنظیم کنید. با رعایت این حداقل می توانید حداکثر بیننده را به سایت خود بیاورید، زیرا عده زیادی از کاربران مانیتورهایی قدیمی با امکان پخش 256 رنگ دارند و رزولوشن بالا هم برایشان مشکل ساز می شود. البته این آمار در حال طی سیر نزولی  می باشد اما به هر حال شما باید وضعیت کاربران مختلف را مد نظر داشته باشید.

• نشانی سایت و آدرس e-mail خود را در تمام صفحه ها بگذارید . خوانندگان صفحات اینترنتی به دلایل مختلف می خواهند با مسئولین سایت در ارتباط باشند تا از چگونگی محصولات یا خدمات ارائه شده آگاه گردند یا در مورد مطالب آن اظهار نظر نمایند. گذاشتن نام شرکت، نشانی سایت (و حتا شماره تلفن) در پایین همه صفحات ضروری می باشد. در غیر این صورت اگر کاربری صفحه ای از سایت شما را چاپ، کپی یا save نماید دیگر نمی تواند سایت را دوباره بیابد یا با شما تماس بگیرد.

• سایت خود را تازه نگه دارید. بر عکس یک مطلب چاپی، یک سایت اینترنتی پروژه ای نیست که یکدفعه به پایان برسد بلکه پروژه ای دائم می باشد. باید آماده باشید تا بنا به نوع سایت، حداکثر ماهی یکبار مطالب آنرا به روز نمایید و قسمت های تاریخ گذشته را بردارید. داشتن بازدیدکنندگان دائم بسیار مطلوب می باشد، بنابر این باید به آنها علتی برای بازگشت بدهید، چیزی مانند یک سرویس ویژه (برای مثال e-mail رایگان) ،اطلاعات روز یا مطالبی که متخصصین سایت شما قادر به عرضه آن  می باشند.

• دست و دلباز باشید. شبکه اینترنت جایی برای مطالب کوتاه و مختصر و تک جمله ای نمی باشد.هر چه مطالب خود را با ذکر جزئیات و منابع مطالعه بیشتر ارائه نمایید،خوانندگان بیشتری خواهید داشت. ممکن است توضیح واضحات به نظر آید ولی اگر فهرست مطالب و سرفصل ها در جای مناسب و قابل دسترسی قرار نداشته باشد کاربر سردر گم می شود و سایت را ترک خواهد نمود.

•یکی از  ویژگی های یک وب سایت خوب نگارش درست می باشد. شیوه نگارش مناسبی انتخاب نمایید. مطالب خود را به گونه ای بنویسید که مخاطب شما حس نماید این مطالب برای او نوشته شده است و از خواندن آن لذت ببرد. برای رسیدن به این هدف،مطالب خود را تا حد امکان و بدون دور گشتن از قواعد نگارشی،با لحن محاوره ای بنویسید. این روش نه فقط دوستانه تر،بلکه خواندن آن هم ساده تر می باشد.

• سایت خود را تست نمایید. در نهایت بعد از آماده شدن سایت و پیش از اینکه آنرا روی شبکه قرار دهید لازم است که حتما آنرا امتحان کنید و مطمئن گردید که در سیستم های مختلف همان گونه دیده می شود که شما می خواهید. برای این کار سایت را با سیستم های مختلف، با تعداد رنگ و رزولوشن های گوناگون ببینید و مطمئن گردید سایت شما در هر حال قابل دیدن و خواندن می باشد.

 

امیدوارم مقاله مشخصه های یک وب سایت خوب که توسط تیم کارشناسی شرکت لحظه وب ارائه شده، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد برنامه نویسی و طراحی سایت و … را دارند قرار گرفته باشد.شما می توانید سفارش طراحی انواع سایت خود را از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با ما در میان بگذارید. پیاده سازی طرح و ایده شما به بهترین شکل ممکن، مهم ترین هدف ما در شرکت لحظه وب است. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره رایگان از متخصصین شرکت با ما در تماس باشید.

 

 

نظرات ( بدون دیدگاه )
author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 8 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .