چگونه خطای 500 در وردپرس را رفع کنیم؟
4 سال پیش
چگونه خطای 500 در وردپرس را رفع کنیم؟

چگونه خطای 500 در وردپرس را رفع کنیم؟

خطای 500 در وردپرس موقعی رخ می‌دهد که پروتکل Http یافت نگردد. به معنای دقیق‌تر سرور به درخواست Http پاسخ داده ولی نمی‌تواند آن را بازیابی کند به همین خاطر ما را با خطای 500 در وردپرس روبرو می‌کند. در واقع یعنی سرور با مشکل رو به روست. البته همین‌جا باید خدمت شما عرض کنم که این خطا فقط مربوط به وردپرس نیست و در سایر سیستم‌های سایت‌ساز نیز ممکن است مشاهده شود.

 

 

در این مقاله در وهله اول دلایل رخ دادن خطای 500 در وردپرس را بررسی میکنیم و بعد به بررسی راه‌ حل‌های آن بپردازیم.چون برای حل هر مشکلی بهتر است اول سبب رخ دادن آن را بیابیم تا ارتباط بهتری با آن برقرار نموده و سپس راه‌ حل را بهتر بیابیم.

خطای 500 در وردپرس به چه علت رخ می‌دهد؟

خطای 500 یک خطای سرور عمومی می باشد. چندین گزینه می باشد که می‌تواند به یک سرور با وضعیت مشخصی پاسخ دهد. برخلاف تصور عموم وجود خطای 500 در وردپرس یک اتفاق خوب است چوت به شما نشان می‌دهد که سرور دچار محدودیت است. حال در این مقاله به شما می‌گوییم که این خطا از جانب کدام بخش‌ها است و چگونه حل می‌گردد.

1- وجود خطا در فایل htaccess

نخستین موردی که می‌توانیم در بروز این خطا به آن شک کنیم همین فایل htaccess. است. پس به شما هم توصیه می‌کنیم در همین ابتدا اول به سراغ این فایل بروید. اضافه شدن یک کارکتر اضافی به فایل htaccess. می‌تواند سبب بروز خطای 500 در وردپرس شود. در این مواقع باید سعی کنید فایل htaccess. جدیدی راایجاد کنید. برای ساخت آن کافیست فایل فعلی را حذف نموده، سپس به قسمت پیوندهای یکتا بروید و بر روی ذخیره تغییرات کلیک کنید تا دوباره ساخته شود.

 

2- وجود خطا در فایل wp-config.php

وقتی که دستور یا کدی در این فایل ایجاد شود، ممکن است با خطای 500 در وردپرس روبرو شوید. با مشاهده error logs می‌توانید خطای موجود در این فایل را یافته و به حال آن بپردازید. چنانچه از بخش error logs نمی‌توانید کاری کنید، به آسانی با مراجعه به فایل wp-config.php می‌توانید کدهای ناشناخته را حذف نمایید. (البته اگر به این فایل و کدها مسلط هستید).

3- مجوزهای ناقص پرونده

اگر یک اسکریپت php باید در یک فولدر قرار گیرد اما امکان اجرای php را ندارد، شما را با خطای 500 در وردپرس روبرو می‌کند. این مشکل به راحتی با تغییر سطح دسترسی و مجوز آن پوشه حل می‌شود. این مورد در هاست و با تغییر سطح دسترسی امکان‌پذیر می باشد.

 

4- وقفه در کار سرور یا اسکریپت

وقفه یا از کار افتادن سرور یا اسکریپتی در سایت مهم‌ترین سبب به وجود آمدن خطای 500 در وردپرس می باشد. معمولا این اتفاق وسط انجام یک فعالیت پیش می‌آید. زمانی که با این مشکل روبرو می‌شوید پیشنهاد می‌شود که بصورت دستی حافظه php را افزایش دهید. این کار درphp.ini ، wp-config.php و htaccess. انجام می‌شود. چنانچه خودتان نتوانستید این کار را انجام دهید به پشتیبانی سرور اطلاع داده تا این مشکل را برایتان نماید.

5- خطای php

بعضی اوقات خطای 500 فقط و فقط در زمان ورود به پیشخوان وردپرس مشاهده می‌شود. در اینجا ممکن است شوکه شوید که چگونه سایت باز می‌شود اما پیشخوان وردپرس با چنین خطایی مواجه است؟! اینجا یعنی مشکل در حافظه php می باشد. تکلیف چیست؟ باید این حافظه را افزایش دهید و این‌ کار با کمک فایل php.ini ممکن می باشد. قبلا آموزش افزایش حافظه با php.ini را خدمت شما گفتیم به همین سبب از توضیحات اضافه پرهیز می‌نماییم و از شما دعوت می‌کنیم به آموزش مربوطه مراجعه نمایید تا اگر مشکل شما در این زمینه است، به راحتی آن را در عرض چند ثانیه رفع نمایید.

 

6- یک افزونه مخرب

یک افزونه در سایت می‌تواند سبب به وجود آمدن خطای php شود. با غیرفعال کردن آن سعی در خطایابی داشته باشید یا بهترین راه این می باشدکه افزونه مشابهی را جایگزین کنید ولی چگونه باید افزونه مخرب را یافت؟همه افزونه‌ها را غیرفعال می باشد.و سپس یک به یک آن‌ها را فعال می باشد تا افزونه مخرب را بیابید. از طرفی می‌توانید در هاست خود با تغییر نام پوشه افزونه‌ها، تمامی آن‌ها را بصورت یک‌جا غیرفعال کنید و بررسی نمایید که آیا مشکل از سمت افزونه است یا خیر.

7- بررسی قالب موجود

گاهی مشکل می‌تواند به خاطر ناسازگاری قالب و مشکلاتی که در آن وجود دارد پیش آید. برای این منظور و اینکه بتوانید مشکل را ریشه‌یابی کنید می‌توانیم غیرفعال نمودن قالب را به شما پیشنهاد کنیم. آن را غیرفعال کرده و قالب پیش‌فرض را فعال نمایید. اینگونه اگر قالب مورد نظرباعث بروز خطا شده باشد، آن را می‌توان یافت.

8- نصب مجدد وردپرس

حتما با خواندن تیتر این گزینه، کمی احساس ترس و خطر کرده‌اید! ولی جای هیچ گونه نگرانی نیست. منظور ما این نیست که سایت خود را پاک نمایید، تنها کافیست یک وردپرس جدید دانلود کرده و دو پوشه wp-content و wp-config.php را از آن حذف نمایید. حال پوشه را بصورت فشرده درآورده و بارگذاری نمایید. حال پوشه را از حالت فشرده خارج کنید تا جایگزین موارد قبلی شود.

9- تنها راه باقی‌مانده: تماس با پشتیبانی هاست

وقتی همه موارد بالا را بررسی می‌کنیم و هیچ کدام دلیلی برای خطای 500 در وردپرس نیستند، یعنی وقت آن رسیده تا با پشتیبانی هاست خود تماس بگیریم. مشکل را به آن‌ها گزارش دهید تا بررسی نمایند. این آخرین راه پیشنهادی ما برای رفع خطای 500 در وردپرس است!

رعایت نکات ضروری در رفع خطای 500 در وردپرس

روش‌هایی که در بالا ذکر کردیم در مورد اتفاقاتی بود که ممکن است سایت وردپرسی با آن مواجه شود و خطای 500 در وردپرس را ظاهر کند.

حال باید به دنبال راه‌حل‌های قطعی باشیم. نظر شما را به این راه‌حل‌ها جلب می‌نمابنم.

1- error logs را چک کنی

چنانچه error logs را در سرور خود فعال نموده باشید، می‌توانید همه موارد ایجاد شده در آن را مشاهده نمایید. در این فایل همه خطاهای موجود را با آدرس و نشانی به شما نشان می‌دهد.تنها کافیست فایل آن را در یک ویرایشگر متنی باز نمایید و به دنبال آدرس خطاها بروید. با کمی بررسی و جستجو می‌توانید مشکل اصلی را یافته و حل کنید.

2- خطاهای اخیر در فایل error logs را بررسی کنید

حال که فایل error logs را پیدا نمودید و آن را در ادیتور باز کردید، اسکرول کرده و به انتهای صفحه مراجعه نمایید. در انتها خطاهای اخیر را مشاهده می‌کنید.

3- ریشه‌یابی کنید

تا منبع و بخش اصلی که درگیر خطا شده را پیدا نکنیم، نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم. پس در درجه اول باید به بررسی منبع و بخش اصلی خطا باشیم. جایی که دچار این مشکل شده است را بیابید و به رفع مشکل آن بپردازید. شاید این مشکل با غیرفعال شدن یک افزونه به آسانی قابل حل باشد که معمولا اینگونه است.

نتیجه گیری

همیشه وقتی با خطایی  روبرو  می‌شوید، تصمیم بگیرید اول آن را ریشه‌یابی نمایید! چرا خطای 500 در سایت من مشاهده می‌شود؟
پس از آن به دنبال راه‌حل برای آن بگردید. 9 مرحله برای ریشه‌یابی و حل خطای 500 در وردپرس خدمت شما گفتیم و همچنین سه مرحله که باید به آن توجه شایانی کنید.

 

امیدوارم مقاله که توسط تیم کارشناسی لحظه وب ارائه شده، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد ورود به دنیای برنامه نویسی و طراحی سایت را دارند قرار گرفته باشد.در صورت داشتن هرگونه سوال و یا پیشنهادی، از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با ما در تماس باشید.

نظرات ( بدون دیدگاه )
author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 8 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .