با این ۶ کار اولین سایت گوگل باشید
4 سال پیش
با این ۶ کار اولین سایت گوگل باشید

با این ۶ کار اولین سایت گوگل باشید

بسیاری از شما هر روز یا حداقل هفته‌ای یکبار وارد سایت خود می‌گردید. ولی اگر یک کسب و کار کوچک را اداره می‌نمایید یا یک بلاگ را به تنهایی اداره می‌کنید، نمی‌توانید بطور دائم وقت زیادی را به بهینه‌سازی آن اختصاص دهید زیرا کارهای دیگری نیز برای انجام دادن دارید. ولی به هر حال تا عملیاتی را در برای سئوی سایت خود انجام ندهید نتیجه درستی نخواهید گرفت.

 

مسلما باید همه تلاشتان این باشد که رتبه اول گوگل را کسب کنند . یعنی همه محتوای شما در نتایج اولیه گوگل قرار گیرد. می‌توان اینطور گفت شما به موفقیت خوبی رسیدید که باید آن را تثبیت نمایید. برای اینکه بتوانید چنین  کاری را برای سئوی وبسایت خود ممکن کنید ، اقداماتی را برایتان در نظر گرفتیم که بصورت روزانه باید همه آن‌ها را انجام دهید.

اولین سایت گوگل

اولین سایت گوگل چیست؟ همه سایت‌ها می‌توانند اولین باشند ولی این به عملکردشان بستگی دارد.برای اینکه در گوگل اولی باشید باید فاکتورهای بهینه‌سازی و سئوی وبسایت را مو به مو رعایت نمایید. اگر وبسایت وردپرسی دارید همین حالا اولین گام خود را با نصب افزونه سئوی وردپرس Yoast SEO بردارید. بعد فاکتورهای متعدد و اصولی که بارها در مقالات متفاوت به آن اشاره نمودیم را حتما در نظر بگیرید.

 


ولی عملکرد و برنامه‌ریزی هفتگی ما برای رسیدن به اولین سایت گوگل باید چطور باشد؟

تنظیم استراتژی بلندمدت

قبل از اینکه به امور روزانه یا هفتگی مربوط به سئوی وبسایت بپردازیم، باید بر اهمیت داشتن یک استراتژی بلندمدت سئو تاکید نماییم. اگرچه داشتن یک لیست از امور سریع مربوط به سئو خوب می باشد ولی باید حتما حیطه ی وسیع‌تر را نیز تحت‌نظر داشته باشید. باید استراتژی خود را بر جستجوی وسیع کلمات کلیدی بگذارید، به هدف جستجو توجه کنید، هدف‌گذاری کنید و عملکرد سایت خود را حتما آنالیز نمایید. بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو تلاش زیادی را می‌طلبد ولی در انتها پاداش آن را  می گیرید. در روزهایی که فقط حدود یک ساعت برای وقت‌گذرانی در وبسایت زمان دارید، یکی از کارهای زیر را انجام دهید.

 

۱- اطمینان حاصل کنید که محتوای شما تازه می باشد

 

محتوا برای رتبه‌ی وبسایت ارزشمند می باشد و به همین خاطر  است که باید به طور منظم محتوای جدید کار کنید و محتویات موجود را نیز بروزرسانی نمایید. نوشتن یا انتشار محتوای جدید یا بروزرسانی محتویات موجود کاری است که باید قسمتی از بهینه سازی روزمره‌ی وبسایت شما را تشکیل دهد. لازم نیست که هر روز یک پست جدید منتشر نمایید، بلکه فقط کافی است تلاش کنید تا جایی که برایتان مناسب و مقدور است طبق یک برنامه‌ی منظم به انتشار محتوا بپردازید.مثلا اگر هر چهارشنبه یک پست جدید منتشر می‌نمایید، مخاطبان شما می‌دانند که در یک روز خاص باید منتظر مطالب شما باشند.

احتمال این وجود دارد که مقالات ارزشمند زیادی داشته باشید که لازم باشد پیش از اینکه باز نشر شوند، بروزرسانی گردند. اگر زمان ندارید که یک مقاله‌ی جدید بنویسید، خوب است که لیستی از چنین پست نیازمند بروزرسانی داشته باشید تا به عنوان یکی ازکارهای سئو به طور روزانه بر روی آن کار کنید.

موضوع دیگری که به تازه و زنده ماندن محتوای شما مرتبط می‌گردد این است که در پست‌های بلاگ خود نظرات بسیاری را دریافت نمایید. تلاش کنید که به طور منظم با اشخاصی که نظر داده‌اند، ارتباط برقرار نمایید. اگر شما به نظرات این افراد پاسخ ندهید افراد احساس می‌کنند که به آنها بی‌توجهی شده است و همچنین داشتن تعداد زیادی نظر بی‌جواب در صفحات محتوای شما خوب به نظر نمی‌رسد و قطعاً در شأن اولین سایت گوگل نمی باشد.

۲- بر روی ساختار لینک‌های داخلی کار کنید

 

خوب کار نمودن بر روی ساختارهای لینک‌های داخلی مثل این می ماند که برای گوگل یک راه دسترسی آسان به وبسایت خود باز نمایید. ولی باید بدانید  تا زمانی که سایت شما در حال گسترش است باید بطور دائم این ساختار درونی لینک را نیز بهبود بدهید. هروقت که به مرور پست خود می‌پردازید باید به محتوای یتیم و دور افتاده نیز توجه نمایید. محتوای یتیم، پستی است که هیچ‌گونه لینک متنی از دیگر پست‌ها یا صفحات شما در آن دیده نمی‌شود. این لینک‌های محتوایی به ارزش محتوا اضافه می کنند. آیا پیدا کردن محتوای یتیم برایتان مشکل است؟ افزونه‌ی Yoast شما را در این کار یاری می‌نماید. بعد از نصب این افزونه،لازم نیست تا همه‌ی پست‌ها را باز کنید تا ببینید چه لینک‌های داخلی به آنها افزوده‌اید، بلکه فقط کافی است در مرور پست از فیلتر استفاده کنید تا بتوانید محتوای یتیم را ردیابی نمایید و لینک‌های مربوط را به آن اضافه کنید.

نکته‌ی دیگری که باید برای بهینه سازی روزانه و سئوی وبسایت از آن استفاده نمایید ، لینک شدن به محتوای بنیادی است. به طور ایده‌آل زمانی که مقالات را بروزرسانی یا انتشار می دهید، باید لینک‌های مربوط به محتوای بنیادی را بیافزایید. ولی برای اینکه مطمئن شوید هیچ محتوای بنیادی را از قلم نیانداخته‌اید، آخرین پست‌های خود را بررسی نمایید و اطمینان حاصل کنید که همگی دارای لینک به محتویات بنیادی مرتبط می باشند.

 

۳- حتما به خوبی به سایت رسیدگی نمایید

بیشتر شما با این نظر موافق هستید که بهتر است به جای اینکه صبر  نمایید تا خانه کاملا کثیف و ریخت و پاش شود، به طور روزانه به جمع و جور نمودن آن بپردازید. این مورد در رابطه با وبسایت شما نیز صدق می‌نماید. منتظر نشوید تا تعداد صفحات به قدری بالا برود که نتوانید آنها را مدیریت نمایید. به طور منظم و طبق یک برنامه مشخص به کنترل آنها بپردازید.

یکی از مواردی که می‌توانید در این مورد به عنوان یکی از  کارهای سئوی روزانه انجام دهید این است که به دنبال محتوای هم جنس بگردید. از آنجایی که مطمئن می باشید از پیش به طور منظم محتویات را زمان‌بندی یا باز نشر کرده‌اید، فقط کمی کار می‌برد تا مطمئن شوید با محتوای هم‌جنس در سایت خود رو به رو نیستید. اگر به دو مقاله با یک موضوع یکسان و یک زاویه‌ی دید برخوردید، آنها را ترکیب نمایید و یک مقاله‌ی جدید را تشکیل دهید. متاسفانه یک نکته‌ی خوب نیز همچون یک محتوای با کیفیت اگر بیش از حد استفاده گردد، می‌تواند مشکل‌ساز شود. پس زمان بگذارید و مطمئن شوید که محتوای شما هم‌جنس با محتویات دیگر سایت نیست.

 

9 سوال کلیدی در بررسی سئو سایت وردپرسی

همچنین صفحات غیرضروری را دم دست نگه ندارید. به طور منظم وقتی را به بررسی صفحاتی که دیگر ارتباطی به سایت ندارند و قابل بروزرسانی نیستند، اختصاص دهید. این صفحات را به طور درست از سایت خود حذف نمایید تا بعدها از این کار خود خرسند شوید! Yoast SEO Premium حذف و جهت‌دهی دوباره‌ی صفحات را بسیار سهولت می‌بخشد، برای همین اگر می‌خواهید در زمان بیشتر صرفه‌جویی کنید، به بررسی آن بپردازید.

 

۴- بر روی سئوی فنی خود کار کنید

بسیاری از امور فنی سئو به زمان و تخصص نیاز دارد یا اینکه نیازی نیست برای اینکه اولین سایت گوگل شوید به صورت روزمره صورت بگیرند. با این حال نکاتی وجود دارند که باید به طور منظم به آنها توجه نمایید.
یکی از این نکات این است که اندازه‌ی عکس‌های خود را تا جایی که امکان دارد، کوچک نگه دارید. داشتن عکس‌های باکیفیت در سایت یک ضرورت است ولی اما حتما نمی‌خواهید که این عکس‌های برگزیده، سرعت سایت شما را کم کنند. کار سریعی که می‌توانید هر روزه در سئو انجام دهید این است که از ابزارهایی مانند  ImageOptim یا وبسایت هایی مانند  JPEG mini، jpeg.io یا kraken.io برای بهینه سازی اندازه‌ی عکس‌های خود استفاده نمایید.

نکته‌ی دیگری که باید از آن اطلاع داشته باشید محتوای تکراری است. اگر مراقب محتوای هم جنس باشید در مسیر پیشگیری از محتوای تکراری نیز هستید، ولی ممکن است محتوای تکراری به صورت اتفاقی ایجاد گردد. در این صورت نیازی نیست تا هر روز به بررسی محتوای تکراری بپردازید. ولی باید بر امکان وجود آن واقف باشید، برای مثال زمانی که یک تگ ایجاد می‌نمایید دقیقا به گروهی از پست‌هایی که دارای تگ دیگری هستند الصاق می‌شود یا زمانی که نسخه‌ی سازگار با پرینتر را بر پست DIY اضافه می‌کنید ممکن است این اتفاق پیش آید.

مسئله‌ی پایانی که می‌توانید به راحتی آن را در انتشار روزانه‌ی محتویات خود به کار بگیرید، افزودن داده‌های ساختارمند است. همه نوع پستی برای دریافت نتیجه‌ی پربار مناسب نیست ولی برای بسیاری از محتویات می‌تواند تغییر ایجاد کند. Yoast SEO نه فقط به صورت خودکار مهم‌ترین داده‌های ساختارمند را (تقریبا) به همه صفحات سایت شما اضافه می کند، بلکه افزودن بلاک‌های داده‌های ساختارمند به صفحات howto و FAQ را نیز بسیار سهولت می‌بخشد. پس اگر به طور منظم در صفحه‌ی howto پست می‌گذارید، از بلاک‌های داده‌های ساختارمند Yoast SEO استفاده نمایید تا شانس شما برای افزایش نتایج پربار افزایش یابد. اگر سایت شما بر دستورالعمل‌ها، محصولات، نظرات یا رخدادها متمرکز است، ممکن است بخواهید تا داده‌های ساختارمند را بیافزایید.

 

۵- به خوبی تجزیه و تحلیل کنید

Google Analytics دارای هزاران داده‌ی جالب می باشد که می‌توانید از آنها برای سئوی وبسایت خود استفاده کنید. ولی مهارت یافتن در هر کدام از جنبه‌های Google Analytics زمان زیادی می‌برد. اگر زمان زیادی برای پرداختن به این موضوع ندارید و آگاهی کمی در مورد ابزارهای تحلیلی دارید بنابراین باید هفته‌ای یکبار کمی زمان بر روی دو گزارش بگذارید.

اولین گزارش، منبع یا مدیوم نام دارد که  آن را در بخش Acquisition و در زیر قسمت all traffic (تمام بازدیدها) می‌توانید بیابید. این کار به شما نشان می‌دهد که بازدید کنندگان سایت شما از کجا هستند. بررسی کنید که از موتورهای جستجویی مانند گوگل، بازدید ارگانیک دریافت می‌نمایید. همچنین تلاش کنید تا داده‌هایی که می‌بینید را درک کنید. کدام یک از منابع شما بیشترین میزان بازگشت را داشته‌اند؟ کدام یک از منابع بیشترین بازدید را در سایت شما داشته اند؟ اگر هر هفته این داده‌ها را بررسی می‌کنید، می فهمید که آیا سایتتان موفق‌تر از هفته‌ی پیش عمل کرده است یا خیر.

گزارش دوم که جالب است، مربوط به گزارش صفحات فرود می باشد که می‌توانید ان را در بخش Behaviour و در زیر قسمت all pages بپیدا کنید. این‌ها صفحات ابتدایی هستند که اشخاص در سایت شما از آنها بازدید می‌کنند و به شما این دید را می‌دهند که بازدید کنندگان شما به چه موضوعاتی علاقمند می باشند. این کار به سادگی به شما خواهد گفت که آیا توضیحات موجود در فیس‌بوک یا نتایج جستجو به قدر کافی جالب بوده است که سبب شود اشخاص بار دیگر بر روی آنها کلیک کنند یا خیر. پس سعی کنید تا داده‌ها را درک کنید. مثلا ببینید که میزان بازگشت به صفحاتی  مانند صفحه‌ی خانه‌ی شما که نباید نرخ برگشت بالایی داشته باشند چقدر بوده است؟ همچنین اگر جرات آن را دارید یک درجه‌ی ثانویه همچون source به این گزارش بیافزایید تا بتوانید فورا ببینید که کدام صفحات از طریق گوگل بازدید شده‌اند.

۶- حضور خود را در شبکه‌های اجتماعی حفظ نمایید

ممکن است شما در یک یا چند پلتفرم شبکه‌ی اجتماعی حضور دارید. اینکه به طور منظم برای فالوورهای خود پست بگذارید ایده‌ی خوبی است این کار سبب می‌شود تا نشان دهید حساب شما فعال و پرکار شود. شما می‌توانید پست‌های بلاگ خود و همچنین عکس‌هایی که می‌گیرید، رخدادهای زندگی روزمره‌ی خود و دیگر مقالاتی که آنها را جالب می‌دانید و … را به اشتراک بگذارید. بدین ترتیب شما مخاطبان خود را به بهترین شکل خواهید شناخت و می‌فهمید که به چه چیزی علاقمند هستند. در ضمن  زمانی که این کار را انجام می‌دهید به طور مداوم با اشخاصی که در صفحات شبکه‌های اجتماعی برای شما نظر می‌گذارند در ارتباط باشید تا بتوانید حضور آنها را حفظ نمایید.

 

نتیجه نهایی

با همین ۶ موردی که اینجا ذکر کردیم می‌توانید اولین سایت گوگل شوید و سئوی وبسایت خود را ارتقاء دهید. یکبار در روز بر روی یک (یا بیش از یک) مورد از این۶ نکته کار کنید تا در مسیر صحیحی برای خوب نگه داشتن شکل SEO سایت خود قرار داشته باشید. بعلاوه فراموش نکنید تا هرگاه توانستید زمان بیشتری را به استراتژی‌های بلند مدت سئو اختصاص دهید تا به یک ثبات حقیقی در سئو دست یابید.

 

امیدوارم مقاله که توسط تیم کارشناسی لحظه وب ارائه شده، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد ورود به دنیای برنامه نویسی و طراحی سایت را دارند قرار گرفته باشد.در صورت داشتن هرگونه سوال و یا پیشنهادی، از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با ما در تماس باشید.

 

نظرات ( بدون دیدگاه )
author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 8 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .