هوش تجاری چیست و چه مزایایی دارد ؟
4 سال پیش
هوش تجاری چیست و چه مزایایی دارد ؟

هوش تجاری چیست و چه مزایایی دارد ؟

با توجه به گسترش تجارت الکترونیک در همه جوامع، برای سبقت گرفتن از رقبای داخلی و خارجی هر روز نیاز بیشتری برای کشف ترفندهای حرفه‌ای حس می‌گردد. هوش تجاری یا  BI مجموعه‌ای از فرآیندها، معماری‌ها و فناوری ‌هایی را در بردارد که داده‌های خام را به اطلاعات معناداری تبدیل می نمایند که عملیات تجاری سودآوری را رقم می‌زنند.

 

BI 

 

BI مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و خدمات داده‌ها را به هوش و دانشِ قابل اجرا تبدیل می‌نماید. BI تأثیر مستقیمی بر تصمیمات تجاری استراتژی، تاکتیکی و عملیاتی سازمان می‌گذارد. BI با استفاده از داده‌های تاریخی بجای فرضیات و احساسات از تصمیم‌گیری حقیقت محور پشتیبانی می‌نماید . ابزار BI تحلیل داده را انجام می‌دهد و گزارشات، خلاصه‌ها، داشبوردها، نقشه‌ها، نمودارها و گراف‌ها را تهیه می‌نماید تا اطلاعات دقیقی درباره ماهیت کسب‌وکار به کاربران ارائه کند.

 

چرا BI اهمیت دارد؟

  • اندازه‌گیری: ایجاد KPI (شاخص‌های عملکرد کلیدی) بر طبق داده‌های تاریخی
  • شناسایی و تعیین معیارهای فرآیندهای مختلف
  • با سیستم‌های BI سازمان‌ها می‌توانند گرایشات بازار و مشکلات کسب‌و‌کار را شناسایی ‌نمایند.
  • BI به تجسم داده کمک می‌کند و کیفیت داده‌ها و در نتیجه کیفیت تصمیم‌گیری را بالا می‌برد.
  • نه فقط تشکیلات اقتصادی بلکه SME (شرکت‌های کوچک و متوسط) نیز می‌تواند از سیستم‌های BI استفاده ‌نماید.

 

BI 

 

مزایای هوش تجاری

 

۱.بینش‌های ارزشمندی را وارد کسب‌وکارتان می‌نماید .

مزایا و عملکرد نرم‌افزار هوش تجاری سبب شده این نرم‌افزار بتواند داده‌ها را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل ‌نماید تا بینش‌های قابل اجرایی را در کسب‌ و کارتان تزریق ‌نماید. افراد حرفه‌ای می‌توانند گزارشاتی را در باره  مجموعه‌های داده گوناگون تولید ‌نمایند، مانند هزینه‌ها، فرآیندهای عملیات، استخدام کارکنان و خدمات مشتریان. انواع بیشماری از گزارشات وجود دارد که می‌توانید با استفاده از ابزار BI تهیه ‌نماید .

 

۲.اطلاعات مهم را تصویرسازی می‌نماید .

تفسیر گزارشات عملیاتی کار مشکلی است و توانایی سازمان برای تشخیص معیارهای کلیدی و اقدام بر طبق آن‌ها را کاهش می‌دهد. یکی از مزایای کلیدی نرم‌افزار BI این می باشد که قابلیت‌های تجسم داده عالی را ارائه می‌دهد و کاربران را قادر می‌سازد تا تصاویر داده حسی را ایجاد نمایند که به آسانی درک و تفسیر می‌گردند.

 

۳.داده کاوی

ابزار تحلیل BI به طرز استثنایی برای داده کاوی قدرتمند مناسب هستند. داده کاوی در حقیقت فرآیند جستجوی الگوها در داده‌ها می باشد تا گرایشات شناسایی شده و بینش‌هایی بدست بیاید. می‌توان داده کاوی را به پنج مرحله تقسیم نمود : جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، سازماندهی، تحلیل و ارائه (نمایش). بعضی از پلتفرم‌های BI می‌توانند همه این مراحل را برای یک سازمان اجرا نمایند ، اگرچه بقیه به پشتیبانی از سوی ابزار تحلیل تجارت، سیستم‌های تحلیل داده بزرگ یا پلتفرم‌های ذخیره‌سازی داده نیاز دارند.

 

۴.وضع (تعیین) معیار

تفکر سریع و تصمیم‌گیری کارآمد در دستیابی به موفقیت در یک کسب‌وکار حائز اهمیت می باشند. غالبا مسئولین اجرای یک کسب‌وکار وقت کافی برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی بزرگ مقیاس و توسعه یک صنعت خاص یا انتشار یک محصول را ندارند. استفاده از نرم‌افزار هوش تجاری مانند این می باشد که همیشه یک پروژه تحقیقات عمیق در دست اجرا داشته باشید که اطلاعاتی را برای تصمیم ‌گیری‌ های مهم جمع‌آوری می‌نماید.

 

BI 

 

۵.مدیریت عملکرد

BI همچنین به ردیابی، مدیریت و اجرای اهداف عملکردی کمک می‌نماید . کسب‌ و کارها با استفاده از ابزار BI می‌توانند اهداف داده محور مثل اهداف فروش یا زمان تحویل هدف را وارد نمایند، سپس پیشرفت را به طور روزانه ردیابی نمایند. مکانیزم ردیابی «مدیریت عملکرد» گفته می‌شود و کارآمدترین و آسان‌ترین مدیریت اهداف را ارائه می‌کند.

 

۶. هوش فروش

یکی از مهم‌ترین مزایای BI این  می باشد که سطح آگاهی را بالا می‌برد. افرادی که نرم‌افزار هوش تجاری را طراحی می‌نمایند می‌دانند که شرکت‌ها نمی‌توانند از فرصت‌هایی که از آن‌ها اطلاع ندارند استفاده نمایند. در نتیجه آن‌ها نرم‌افزاری را تولید می نمایند که این فرصت‌ها را برای آن‌ها محرز می‌کند و جزئیاتی را برای شرکت ارائه می‌کند . گزارشات و داده‌های تولید شده توسط سیستم‌های هوش تجاری برای پشتیبانی از درخواست‌های شما با داده‌های سخت در موقع مذاکره با مشتریان فوق‌العاده عمل می‌نمایند.

 

۷.ساده‌سازی و پیرایش عملیات

یک مزیت دیگر نرم‌افزار هوش تجاری که چندان مورد ستایش قرار نگرفته توانایی آن برای از بین بردن ضایعات می باشد . هر چیزی که ارزشی را به شرکت تان اضافه نمی نماید به عنوان ضایعات در نظر گرفته می‌گردد که شامل کارهای عملیاتی و اداری می باشد که با سیستم BI بصورت خودکار درمی‌آید. BI کاری را انجام می‌دهد که کارمندان بخش ثبت داده یا تحلیل گران داده معمولأ مجبور به انجام آن بودند، مانند سازماندهی داده، حذف اطلاعات تکراری یا زائد و تکالیف تکراری دیگر.

 

۸.کارهای حدسی را از بین می‌برد.

بدون نرم‌افزار هوش تجاری شرکت‌ها اصولأ مجبورند در موقع تصمیم‌ گیری ‌های مهم مربوط به مدیریت، تأمین مالی و تلاش‌های بازاریابی و غیره از حدس و گمان استفاده نمایند. با نرم‌افزار هوش تجاری تصمیماتی که رهبران شرکت می‌گیرند بیشتر داده ‌محور می باشند و بیشنر یک مزیت رقابتی را برای سازمان بوجود می‌آورند.

 

۹.مدیریت موجودی را بهبود می‌بخشد.

مزایای سیستم‌های هوش تجاری حتی تا خرید، تدارکات و مدیریت موجودی نیز ادامه پیدا می نمایند. کاربران می‌توانند گزارشاتی را در مورد انبار تهیه نمایند تا ببینند چه وقتی می‌توانند اقلام جدید را خریداری نمایند. BI همچنین خروج موجودی‌ها را ردیابی می نمایند، پس بهتر می‌توانید برای گرایشات خرید آتی آماده شوید و ضایعات اقلام را کاهش دهید.

 

۱۰.به یک حاشیه رقابتی دست پیدا می‌کند.

کسب ‌و کارهای فراوانی به طور روزافزون از BI استفاده می‌نمایند. برطبق Forbes، 53 درصد از شرکت‌های مصاحبه شده از نوعی BI استفاده می‌نمایند – از فقط 17 درصد در سال 2015. می‌توان پیش‌بینی نمود که در 10 تا 20 سال آینده استفاده از BI به یک هنجار تبدیل می‌گردد. این امر صحت دارد چون بازار BI به فراگیری و جذابیت دست یافته است. آینده BI درخشان می باشد.

 

 

امیدوارم مقاله هوش تجاری چیست و چه مزایایی دارد ؟ که توسط تیم کارشناسی شرکت لحظه وب ارائه شده، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد برنامه نویسی و طراحی سایت و … را دارند قرار گرفته باشد

.

 

 

شما می توانید سفارش طراحی انواع سایت خود را از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با ما در میان بگذارید. پیاده سازی طرح و ایده شما به بهترین شکل ممکن، مهم ترین هدف ما در شرکت لحظه وب است. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره رایگان از متخصصین شرکت با ما در تماس باشید .

نظرات ( بدون دیدگاه )
author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 8 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .