تفاوت POP3 و IMAP چیست؟
4 سال پیش
تفاوت POP3 و IMAP چیست؟

تفاوت POP3 و IMAP چیست؟

اگر نرم افزارهای بخش پنل مدیریت ایمیل را روی تلفن همراه یا سیستم کامپیوتری شخصی خود دیده باشید واژه هایی مانند POP3 یا IMAP ( تفاوت POP3 و IMAP ) را در تنظیمات آن دیده اید. در این مقاله می خواهیم انواع پروتکل های ایمیل و فرق آنها را برایتان توضیح دهیم کاربران اینترنت در حال حاضر سرویس های ایمیل زیادی را می توانند برای خود انتخاب نمایند حتی می توانند با خرید دامنه و ایجاد فضای مناسب در اینترنت برای خود ایمیل اختصاصی به وجود بیاورند و معمولا دریافت ایمیل و یا ارسال آن به افراد دیگر و بررسی صندوق ورودی چیزهایی است که به صورت روتین در مورد ایمیل می دانیم در حالی که برای ارسال یا دریافت ایمیل فرآیندهای متفاوتی انجام می گردد. از پروتکل های POP3 و IMAP برای اتصال ایمیل سرورها به ایمیل کلاینت ها استفاده می شود. یاهو و جیمیل سرویس های نام آشنای ارائه دهنده این خدمت به کاربران می باشند . البته شرکت های دیگری نیز هستند که در این زمینه فعالیت می نمایند اگر از نرم افزارهای مدیریت ایمیل استفاده نماییم به احتمال زیاد با مواردی برخورد خواهید داشت که مفهوم آن ها را نمی دانید در ادامه به توضیح تعداد اندکی از این موارد می پردازیم.

 

 تفاوت میان POP3 و IMAP

 

ولی قبل از توضیح در مورد پروتکل های ایمیل بهتر است یک نگاه کلی به تعاریف ابتدایی تر داشته باشیم اول بیایید فرق وب میل با کلاینت ایمیل را بررسی نماییم اگر از سرویس هایی مثل جیمیل یا اتلوک و یاهو استفاده می نمایید و حساب کاربری ایمیل خود را با استفاده از مرورگر اینترنت چک می کنید پس شما یک وب میل دارید  ولی بعضی از شرکت های نرم افزاری مانند موزیلا و یا مایکروسافت برنامه ها و نرم افزارهایی دارند که برای مدیریت ایمیل از آن استفاده می نمایند. این برنامه ها اصطلاحا کلاینت ایمیل نامیده می شوند البته وب میل ها و کلاینت ایمیل تفاوت زیادی در طرز عملکرد با یکدیگر ندارند و می توان هر دو را در گروه برنامه هایی قرار داد که برای بهره گیری از ایمیل استفاده می گردد در وب میل کافی  می باشد تا با باز نمودن مرورگر آدرس سرویس مد نظر را جستجو نمایند تا به صفحه اصلی وارد شوید ولی برای استفاده از کلاینت های ایمیل لازم است اول نرم افزار مورد نظر را نصب نمایید و بعد از آن با سرورهای ایمیل ارتباط برقرار نمایید . شاید بهتر باشد بگوییم که بخش بزرگی از این اقدامات به صورت فعالیت های پشت پرده صورت می گیرد ولی دستورات در وب میل به مستقیما در سرور پذیرفته می شود .

البته سرویس های ایمیل امکان استفاده از کلاینت های وب را برای کاربران فراهم نموده است ولی متاسفانه انجام تنظیمات برای کاربر در استفاده از نرم افزارها کمی مشکل به نظر می رسد در صورت ثبت نام در سرویس جیمیل می توانید دریافت و ارسال ایمیل های خود را به سادگی انجام دهید جیمیل را می توان شامل دو قسمت دانست اول رابط کاربری که قابل دیدن است و دوم سرور ایمیلی که برای دریافت و ارسال ایمیل ها در پشت پرده قرار دارد شاید به نظر برسد استفاده از کلاینت ایمیل یا نرم افزار مدیریت ایمیل آسان تر از استفاده از وب میل باشد یکی از کلاینت های پر طرفدار رایگان امروزی تاندربیرد موزیلا می باشد که رابط کاربری بسیار خوبی دارد استفاده از کلاینت ایمیل یعنی این که به جای بهره گیری از رابط کاربری خود از کلاینت ایمیل برای برقراری ارتباط با سرور استفاده می گردد سرویس های فراوانی وجود دارد که امکان استفاده از کلاینت ایمیل را برای کاربران خود فراهم نموده است ولی در این میان تنظیمات پروتکل های ایمیل ممکن است کمی دشوار به نظر برسد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

تفاوت میان POP3 و IMAP

POP3  ( تفاوت POP3 و IMAP )

می توان POP را پروتکلی دانست که در حدود بیست سال قبل و وقتی که هنوز اینترنت به شکل امروزی نبود به وجود آمده بود در آن زمان پهنای باند به وسعت امروز اهمیت نداشت و دسترسی کاربران به سرورها خیلی محدود بود به همین علت POPها توسط متخصصان ایجاد شدند تا با استفاده از آنها ایمیل های قرار گرفته در سرور روی کامپیوتر هر کاربر قرار گیرد و نمونه اصلی از روی خود سرور پاک گردد استفاده از اولین نسخه از این پروتکل به سال 1984 برمی گردد و نسخه دوم از آن در سال 1985 با عنوان POP3 به دنیای اینترنت معرفی گشت که همچنان به عنوان یکی از پروتکل های پر طرفدار مورد استفاده کاربران قرار می گیرد در این حالت به علت حذف ایمیل ها از روی سرور و ذخیره کپی بر روی کامپیوتر کاربر نمی توان از طریق کلاینت ها و وب میل به ایمیل ها دسترسی پیدا نمود POP3 را نمی توان آخرین کشف عرصه فناوری در این مقوله دانست زیرا این فناوری به سال های گذشته برمی گردد بتازگی نسخه POP4 نیز معرفی گشته است که با توسعه آن می تواند مورد استفاده کاربران قرار بگیرد.

 

IMAP ( تفاوت میان POP3 و IMAP )

این پروتکل در سال 1986 معرفی گشت و بعضی ویژگی های آن سبب شده که بیشتر از POP3 با دنیای اینترنت امروزی هماهنگ گردد IMAP این قابلیت را ایجاد می نماید که کاربران ایمیل های خود را در چند ابزار متفاوت قرار دهند یعنی کاربران را محدود به یک کلاینت ایمیل خاص نمی نماید به کمک این پروتکل و با بهره گیری از نرم افزارهای موبایلی و برنامه ها می توان یک حساب کاربری ایمیل را بدون هیچ مشکلی در گجت های متفاوت استفاده نمود چون با استفاده از این پروتکل تا  وقتی که کاربر ایمیل ها را حذف نکند از روی سرور پاک نمی گردند به همین علت هم می توان این پروتکل را یکی از محبوب ترین پروتکل هایی نامید که کاربران از آن استفاده می نمایند ولی مثل هر برنامه دیگری این پروتکل نیز خالی از ایراد نیست یکی از مواردی که می شود آن را جزو نقطه ضعف این پروتکل بدانیم تمام شدن فضای موجود برای ذخیره ایمیل ها در حساب کاربری  می باشد.

امیدوارم مقاله تفاوت POP3 و IMAP چیست؟ که توسط تیم کارشناسی شرکت لحظه وب ارائه شده، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد برنامه نویسی و طراحی سایت و … را دارند قرار گرفته باشد.

 

 

 

 

 

شما می توانید سفارش طراحی انواع سایت خود را از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با ما در میان بگذارید. پیاده سازی طرح و ایده شما به بهترین شکل ممکن، مهم ترین هدف ما در شرکت لحظه وب است. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره رایگان از متخصصین شرکت با ما در تماس باشید .

نظرات ( بدون دیدگاه )
author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 8 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .