اشتباهات رایج در بازاریابی
4 سال پیش
اشتباهات رایج در بازاریابی

اشتباهات رایج در بازاریابی

بعضی اشتباهات رایج در بازاریابی هست که به آسانی می توان از آنها اجتناب نمود. اما عدم اجتناب از آنان براحتی به یک کسب و کار موفق می تواند آسیب بزند. برای مثال با سرعت بخشیدن به فرایند حسابداری فاکتور مشتریان می توان رضایت مندی آنها را افزایش داد. در این مقاله به بررسی خطاهای محرز بازاریابی که اجتناب از آنان ساده و حیاتی می باشد می پردازیم.

 

 

 

چشم انداز بازاریابی با گذشته فرق های چشم گیری دارد. در حال حاضر ما کانال های بازاریابی را با دقت زیاد بررسی می نماییم تا کوچکترین امکان بهبود ارتباط با مخاطب و مشتری را از دست ندهیم. امروزه بازاریاب ها با دقت همه رفتارهای بازاریابی خود را در دوره های زمانی معین مورد بازبینی قرار می دهند. اگر شما نیز در عرصه بازاریابی فعالیت می نمایید، باید بدانید که همیشه در حال پیمودن یک مسیر درست در بازاریابی احتمال وجود خطاهای کوچک نیز هست .

می دانیم که با اجتناب از اشتباهات کوچک بازاریابی در وقت و هزینه های بازاریابی صرفه جویی می نماید. بعلاوه هر چقدر استراتژی های بازاریابی با اشتباه کمتری اجرا گردد، روند توسعه برند ما همآهنگ تر خواهد بود.

اشتباهات رایج در بازاریابی

۱- عدم جهش از شخصی سازی به فردگرایی

هنگامی که از شخصی سازی پیام های بازاریابی سخن  می کنیم. برداشت های متفاوتی از این واژه می تواند حاصل شود. ولی همه شخصی سازی هایی که ما در بازاریابی خود انجام می دهیم باید همزمان با بهبود تجربه مخاطبان انجام شود. برای آنکه بدانید در چه سطحی شخصی سازی پیام های تبلیغاتی را رعایت می نمایید به این سوالات پاسخ دهید؟

آیا شخصی سازی بازاریابی شما فقط شامل تغییر نام مخاطب در پیام تبلیغاتی می باشد؟
آیا شخصی سازی بازاریابی برای شما به معنی دخالت دادن نظرات شخصی خود در پیام تبلیغاتی می باشد؟
آیا نظر مخاطبان شما در شخصی سازی پیام های تبلیغاتی موثر می باشد؟

نکته ای که در این جا می خواهیم به آن اشاره نماییم آن است که فقط ۶% از گزارشهای بازاریابی از مجموع گزارش های بازاریابی آفلاین و آنلاین دارای نظر مخاطبان می باشد. و اگر گزارش های بازاریابی شما شامل این قسمت نیست مطمئن باشید که هدف گذاری های بازاریابی شما  با دقت نمی تواند انجام شود.

 

۲- عدم پیروی از قانون ۸۰ به ۲۰

قطعا اسم قاعده ۸۰ به ۲۰ در بازاریابی را شنیده اید. این قانون که به اصل پارتو Pareto Principle معروف می باشد بیان می کند که ۸۰ درصد از موفقیت شما از ۲۰ درصد تلاش های شما نشأت می گیرد. ولی آیا این قانون را در بازاریابی خود استفاده می کنید؟

وقتی که بر بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، تمرکز دارید، ۸۰% سعی شما باید بر روی تولید محتوای مفید برای مخاطبان باشد و قاعدتا ۲۰ درصد باقی مانده هم صرف تبلیغ فعالیت های شما می شود (تبلیغ کالای تولیدی و یا خدمات سایت). این ترکیب موجب می شود که مخاطبان وفادار شما بیشتر گردند.

پیام های بازاریابی که برطبق نیاز مخاطب تهیه می گردد را به عنوان پیام های بازاریابی مشتری مدار نیز معرفی می نمایند. این نوع پیام ها تاثیر مثبت زیادی بر موفقیت بازارایابی ایفا می نمایند.

 

۳- نادیده گرفتن بازاریابی احتباسی retention marketing

بازاریابی احتباسی retention marketing باید ستون فقرات بازاریابی شما باشد. زیرا دلیل آن بسیار ساده است زمانی که شخصی با کسب و کار شما ارتباط برقرار نموده است فروش ساده تر می گردد و بعلاوه سود فروش محصول به مشتریان کنونی، بسیار بالاتر از سود فروش همان محصول به مشتریان جدید می باشد.

هنوز متقاعد نشده اید؟ این آمارها را به برسی کنید:

احتمال فروش به مشتریان موجود بین ۶۰ تا ۷۰ درصد می باشد. درحالی که احتمال فروش به مخاطبان جدید عددی بین ۵ تا ۲۰ درصد می شود.
هزینه بازارایابی مشتری جدید شش تا هفت برابر بازاریابی برای مشتریان کنونی خواهد بود.
وقتی که یک مشتری می یابید مطمئن گردید که بازاریابی برای او را متوقف نمی کنید. یافتن یک مشتری وفادار در بازار امروز کاری بس سخت است. پس  موقع جذب مشتری همه تلاش خود را برای تبدیل مشتری به یک مشتری وفادار انجام دهید.

 

۴- عدم انجام مستند سازی بازاریابی

بازاریابی محتوا مهم ترین گزینه برای سرمایه گذاری در جهت توسعه نام برند می باشد. جای تعجب نیست که در ۹۴ درصد از کسب و کارهای کوچک، ۹۳ درصد از تجارت های B2B (فروش کالا به صورت عمده فروشی به یک شرکت برای فروش دوباره و یا فراوری کالا و سپس فروش آن) و ۷۷ درصد از تجارت های B2C (فروش کالا به مشتری نهایی یا همان مصرف کننده کالا)، بازاریابی محتوا استفاده شده شده است. این آمار ها را با شرکت های دارای طرح مکتوب استراتژی بازاریابی محتوا مقایسه نمایید: ۳۷ درصد از تجارت های B2B و ۴۰ درصد از تجارت های B2C.

استراتژی تولید محتوای خود را پیش از تولید هر نوع داستانی برای تبلیغ برند خود مستند سازی نمایید. اینکار موجب می شود که روند تولید محتوا ساده تر و موثر تر گردد.

 

 

 

۵- نادیده گرفتن کانال ها و طراح های جدید بازاریابی

شرکت های موفق از همه توان خود در استفاده تک تک کانال های بازاریابی استفاده می نمایند . آنان به یک کانال بازاریابی قدیمی و یا یک استراتژی بازاریابی قدیمی تکیه نمی نمایند. بر اساس مطالعات دانشکده اقتصاد دانشگاه هاروارد Harvard، خرده فروش هایی که از کانال های فراوان بازاریابی استفاده می نمودند بسیار موفق تر از خرده فروشی هایی بودند که از یک کانال بازاریابی استفاده می کردند.

دنیای دیجیتال دائما در حال تکامل می باشد. انطباق با کانال های جدید بازاریابی پدید آمده در این دنیا برای حفظ ارتباط با مخاطب از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

 

۶- استفاده از ایمیل به عنوان یک ابزار تبلیغاتی

تبلیغ صرف در ایمیل ممکن است زمانی کارایی داشته است. ولی در بازاریابی ایمیلی مدرن اعتماد دو طرف به اطلاعات ارسالی به ایمیل می باشد که موجب ایجاد مخاطب فعال، تبدیل آن به مشتری و تبدیل مشتری به مشتری وفادار می گردد. نادیده گرفتن این اعتماد دوطرفه و مسئولیت های آن  عواقب جبران ناپذیری می تواند داشته باشد. پیروزی در بازارایابی ایمیلی فقط یک راهکار دارد و آن استفاده از بازاریابی ایمیلی بعنوان یک ابزار تعامل با مخاطب می باشد. استفاده از این شیوه بجای تکیه بر فروش کالا از طریق تبلیغات ایمیلی موثرترین راهکار برای هر کسب و کاری است.

 

۷- عدم صرف زمان کافی برای ایجاد پیام

بزرگترین اشتباه بازاریابی که ممکن است اتفاق بیفتد عدم صرف زمان کافی برای تولید محتوای تبلیغاتی پیش از انتشار آن برای مخاطب می باشد.

بدقت به باورهای مشتریان بلقوه خود فکر نمایید. در موقع نوشتن یک پست مهمان، یک تبلیغ ایمیلی، نوشتن متن نوار وضعیت در فیسبوک، یا نوشتن محتوای یک صفحه تبلیغاتی در سایت همکاران، باید تک تک واژه های خود را با دقت انتخاب نمایید. تا پیام خود را با دقت و به وضوح و بصورت قانع کننده به مخاطب خود منتفل کنید.

هنگامی که در مورد بازاریابی سخن می گوییم پیام تبلیغاتی نسبت کانالهای تبلیغاتی از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.

بازاریابی در آینده خیلی پیچیده است. فقط کسانی از آن موفق بیرون خواهند آمد. که برای مشتریان خود تجارب معنی داری بسازند. اگردر بازاریابی دیجیتال موفق می خواهید شوید تجارب مثبتی برای مشتریان خود ایجاد نمایید.

 

۸- مائوس شدن بعد از شنیدن کلمه نه

بعضی فروشندگان از شنیدن کلمه نه از جانب مشتری ناراحت می  گردند ولی باید به یاد داشته باشید که مشتریان لزوماً با فروشنده هم سلیقه نیستند و ممکن است در بعضی موارد با او اختلاف نظر داشته باشند. در حال حاضر صبر برای فروش یک محصول در نهایت منجر به فروش آن می گردد ولی با کم تحملی و رفتارهای فکر نشده با مشتری احتمال از دست دادن شانس فروش بسیار بیشتر می شود.

اگر پاسخ مشتری به نوصیه شما برای خرید منفی می باشد، اشکالی ندارد و لزومی برای متقاعد سازی او برای خرید آن محصول نیست زیرا فقط  وقت خود را تلف می نمایید. بنابر این بهتر است راه های دیگر را برای فروش امتحان نمایید.

 

امیدوارم مقاله اشتباهات رایج در بازاریابی که توسط تیم کارشناسی شرکت لحظه وب ارائه شده، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد برنامه نویسی و طراحی سایت و … را دارند قرار گرفته باشد.شما می توانید سفارش طراحی انواع سایت خود را از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با ما در میان بگذارید. پیاده سازی طرح و ایده شما به بهترین شکل ممکن، مهم ترین هدف ما در شرکت لحظه وب است. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره رایگان از متخصصین شرکت با ما در تماس باشید.

 

نظرات ( بدون دیدگاه )
author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 8 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .