پهنای باند یا Bandwidth چیست؟
4 سال پیش
پهنای باند یا Bandwidth چیست؟

پهنای باند یا Bandwidth چیست؟

در دنیای اینترنت و فضای مجازی واژه پهنای باند به بیشترین حجم از میانگین رد و بدل شدن اطلاعات بر واحد زمان می گویند که یک ارتباط اینترنتی قوی را می تواند مدیریت نماید. هنگامی در یک ارتباط اینترنتی پهنای باند بیشتر باشد حجم اطلاعات بیشتری را به صورت وسیع تر بارگزاری می نماید پهنای باند اینترنت با واحد بیت بر ثانیه سنجیده می گردد .بطور مثال سی مگابیت بر ثانیه که نشان می دهد سرعت انتقال اطلاعات سی میلیون بیت در یک ثانیه است وقتی که یک کاربر قصد دارد استفاده سنگین تری از فضای اینترنت بکند پهنای باند و اهمیت آن خود را نشان می دهد این مساله در بازی هایی که به صورت آنلاین انجام می گردد و یا سخت افزارهایی که برای استفاده نیاز به قدرت اینترنت بالایی دارند خودنمایی می نماید.

 

پهنای باند

 

اینکه بدانید پهنای باند دقیقا چیست و چه تاثیری بر شبکه شما می گذارد و یا چطور این کار را انجام می دهد به شما این امکان را می دهد تا در زمان نیاز بتوانید با افزایش پهنای باند سرعت را بالا ببرید حتی ممکن است به دلیل افت سرعت که در روزهای اخیر ایجاد شده نسبت به پهنای باند حساس شده باشید و به این موضوع اندیشیده باشید که  پهنای باند بیشتری لازم دارید و یا این که شاید به اندازه مبلغی که پرداخت می نمایید از خدمات کافی بهره مند نمی شوید ممکن است به فکر خرید کنسول بازی برای بازی های برخط و یا تماشای سریال و فیلم به صورت آنلاین باشید و این سوال ذهن شما را درگیر نماید که آیا اینترنت شما جوابگو خواهد بود یا خیر یا اینکه این کار تاثیر منفی بر کاربران شبکه شما می گذارد یا نه این دو مورد اصلی ترین نگرانی های موجود در مورد پهنای باند می باشد.

 

سنجیدن پهنای باندMeasuring bandwidth

برای سنجیدن پهنای باند و سرعت اینترنت روش های گوناگونی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن مقدار پهنای باند را مشخص نمایید البته سایت های زیادی نیز هستند که از طریق آنها می توانید سرعت اینترنت خود را چک نمایید استفاده شما از اینترنت مشخص می کند که به چقدر پهنای باند نیاز دارید البته پهنای باند هر چقدر بیشتر باشد بهتر است ولی بودجه محدود بر این عامل اثرگذار است استفاده از اینترنت برای فعالیت های روزانه و گشت و گذار در شبکه های اجتماعی و یا تماشای ویدیوهای کم حجم نیاز به پهنای باند بالا ندارد و یک پهنای باند متوسط یا کم نیاز شما را برطرف می نماید  ولی اگر چند کامپیوتر و تبلت و دستگاه های دیگر از طریق یک شبکه به اینترنت متصل باشند برای نگرانی کمتر از افت سرعت  پهنای باند بیشتری لازم دارید در واقع هر چه پهنای باند بیشتری در اختیار داشته باشید توانایی انتقال اطلاعات و داده ها در واحد زمان افزایش می یابد پهنای باند را می توان به لوله کشی آب تشبیه نمود که هر چه بیشتر باشد آب بیشتری نیز از طریق آن منتقل می گردد.

 

پهنای باند

ظرفیت داده ها Data capacity

ظرفیت داده در پهنای باند معمولا از طرف شرکت های خدمات رسان اینترنتی مشخص می گردد ظرفیت داده سبب محدود سازی مقدار اطلاعات ارسال شده در واحد زمان می شود این واحد زمانی معمولا یک ماه در نظر گرفته می شود و با توجه به نرخ صورتحساب معین می شود.

 

پهنای باند را می توان انتقال اطلاعات با سرعتی مشخص نیز تعریف نمود و دلیل ظرفیت بندی داده ها به سه دلیل زیر است:

1. جلوگیری از استفاده غیراخلاقی یا نامناسب از شبکه
2. جلوگیری از تراکم بالا در شبکه
3. کسب درآمد بیشتر

زمانی که صحبت از ظرفیت داده ها به میان می آید معمولا بحث مالی نیز مطرح می گردد که البته اگر ظرفیت ها به جا باشد هزینه بر بودن آن اشکالی ندارد ظرفیت داده 70 گیگابایت به ازای یک ماه یعنی شما می توانید در یک ماه 70 گیگابایت دانلود داشته باشید و اگر بیشتر از این مقدار دانلود نمایید مشمول هزینه دانلود اضافه می شوید البته سرعت پهنای باند و ظرفیت داده ها علاوه بر دانلود به آپلود نیز مربوط می گردد که البته سرعت آپلود برای کاربران خانگی خیلی اهمیت ندارد اما در مشاغلی که آپلود داده زیاد است اهمیت می یابد مثلا مشاغلی که بک آپ گیری از داده ها زیاد است به همین خاطر طرح های اینترنت خانگی با طرح های شرکتی متفاوت می شوند در مورد پهنای باند و بی طرفی شبکه می توان گفت در حال حاضر دسترسی به همه بخش های اینترنت یکسان است یعنی سرعت دانلود یک فایل یا تماشای ویدیو به صورت یکپارچه است و ISP های شما نسبت به محتوا حساس نیستند و سرعت انتقال و دریافت داده یکسان است.
این حالت تعریفی از بی طرفی شبکه است ولی زمانی که برای بی طرفی شبکه محدودیت ایجاد می  نماییم ISP ها با توجه به محتوا اقدام به کنترل پهنای باند می کنند در این حالت اگر با سرعت 30 مگابیت بر ثانیه باشد می توان از همین سرعت استفاده نمود و به دانلود ضمیمه ایمیل پرداخت ولی اگر بخواهید یک ویدیو را تماشا کنید سرعت شما کاهش پیدا می کند زیرا شما آن را دانلود می کنید و باید پول بیشتری پرداخت نمایید یا یک طرح جداگانه خریداری نمایید نکته ای که در مورد کند یا سریع بودن اینترنت لازم می باشد ذکر کنیم سرعت آن است برای مثال اینترنت 3 مگابیت بر ثانیه بسیار کندتر از اینترنت 15 مگابیت بر ثانیه است این اعداد به صورت واضح کندی یا سریع بودن اینترنت را مشخص می نماید در انتهای مقاله توضیحی هم در مورد واحد اندازه گیری پهنای باند می دهیم ذخیره و انتقال اطلاعات در اینترنت به صورت بیت می باشد و پهنای باند با واحد مگابیت بر ثانیه اندازه گیری می گردد . مثلا 50 مگابیت بر ثانیه معادل 50 میلیون بیت می باشد . مگابیت را واحد اندازه گیری استاندارد پهنای باند می نامیم ولی شبکه های اینترنت معمولا سرعت بالاتری دارند و واحد استاندارد پهنای باند در آنها با گیگابیت بر ثانیه محاسبه می گردد . مثلا شبکه هایی که از کابل فیبر نوری استفاده می کنند و پهن باند می باشند سرعت هایی بر پایه گیگابیت بر ثانیه ارائه می نمایند.

 

امیدوارم مقاله پهنای باند یا Bandwidth چیست؟ در طراحی سایت که توسط تیم کارشناسی شرکت لحظه وب ارائه شده، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد طراحی کمپین تبلیغاتی و طراحی سایت و … را دارند قرار گرفته باشد.

 

 

 

 

شما می توانید سفارش طراحی کمپین تبلیغاتی و طراحی انواع سایت خود را از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با ما در میان بگذارید. پیاده سازی طرح و ایده شما به بهترین شکل ممکن، مهم ترین هدف ما در شرکت لحظه وب است. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره رایگان از متخصصین شرکت با ما در تماس باشید .

نظرات ( بدون دیدگاه )
author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 8 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .