راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، فروشگاه محصولات مجازی در ووکامرس
4 سال پیش
راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، فروشگاه محصولات مجازی در ووکامرس

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، فروشگاه محصولات مجازی در ووکامرس

خیلی‌ها فکر می‌کنند یک فروشگاه اینترنتی تنها می‌تواند محصولات فیزیکی را بفروشد؛ به عنوان مثال کیف، لباس، تلفن همراه و … .  ولی باید توجه داشت که در فروشگاه اینترنتی می‌توان محصولات مجازی نیز فروخت. این محصولات کتاب الکترونیکی (PDF)، آهنگ، عکس، فیلم و هر چیزی که در دنیای واقعی وجود ندارد، می‌توانند باشند.

 

با فروش محصولات مجازی خیلی از هزینه‌های شما از جمله حمل و نقل کم خواهد شد؛ زیرا تحویل محصول به مشتری نیز به صورت خودکار توسط سایت انجام می‌گردد و شما لازم نیست در این پروسه کار خاصی انجام دهید. در این مقاله به شما راه‌اندازی فروشگاه محصولات مجازی در ووکامرس و نحوه فروش محصولات را آموزش خواهیم داد .

 

محصولات مجازی در ووکامرس

تصور کنید شما یک گرافیست می باشید. پس با ساخت چند محصول گرافیکی با نرم افزارهایی که به آن ها تسلط دارید می‌توانید یک فروشگاه محصولات مجازی در ووکامرس ایجاد نمایید. بطور مثال چند نمونه کارت ویزیت درست نمایید و به جای اینکه آن را فقط برای یک نفر طراحی نمایید، طرح مورد نظر را به هزاران نفر بفروشید. کافیست یک فروشگاه فروش محصولات مجازی داشته باشید تا خود سایت به صورت اتوماتیک فرآیند فروش را انجام دهد؛ کاربر محصول مورد علاقه خود را به سبد خرید می افزاید، حساب خود را پرداخت می‌نماید و در نهایت لینک دانلود برایش ارسال می‌گردد.

توجه کنید که محصولات در ووکامرس تنها اینها نیستند. فروش دوره‌های مجازی، کارت شارژ، بلیط وسایل نقلیه و … نیز جزء محصولات مجازی به حساب می آیند. زیرا نیاز به ارسال در دنیای واقعی ندارند و کاربر از آن در کامپیوتر شخصی‌اش می‌تواند استفاده کند.

فروش محصولات مجازی در ووکامرس

فروشگاه‌ساز قدرتمند ووکامرس به ما این قابلیت را می‌دهد تا علاوه بر فروش محصولات فیزیکی،محصولات مجازی در ووکامرس نیز بتوانیم به فروش برسانیم. برای این کار، مثل همیشه اضافه نمودن محصول، به بخش افزودن محصول جدید در سربرگ ووکارس وارد می شویم. مانند قبل عنوان محصول و توضیحات آن را وارد نموده و تصویر شاخص، دسته‌بندی و برچسب‌ها را نیز مشخص نمایید. حالا در جعبه اطلاعات محصول دو گزینه مجازی و دانلودی را مشاهده می‌نمایید که به شرح هر یک می‌پردازیم.

 

مجازی: محصولی می باشد که ماهیت مجازی دارد ولی قابل دانلود هم نیست؛ تصور کنید می‌خواهید یک سمینار برگزار نمایید و قصد دارید بلیط‌های این سمینار را به صورت اینترنتی در سایت خود بفروشید. بلیط‌های شما مجازی می باشند و برای فروش آن‌ها فقط باید از گزینه مجازی استفاده نمایید.

دانلودی: محصولاتی می باشند که پس از خرید باید چیزی به دست مشتری برسد؛ بطور مثال کتاب الکترونیکی خود را فروخته‌اید و فایل آن باید به صورت اینترنتی به دست خریدار رسیده و از آن استفاده نماید. در این صورت محصول شما هم مجازی می باشد و هم دانلودی و باید تیک هر دو را بزنید. با زدن تیک گزینه دانلودی، تنظیمات دیگری نمایش داده می شود که به شرح زیر می باشد:

 

قیمت عادی: قیمت اصلی محصول را وارد نمایید. توجه داشته باشید که اگر می خواهید محصولتان را رایگان در فروشگاه خود بگذارید، قیمت آن را 0 تومان تعیین نمایید. ولی ممکن است بپرسید موقعی که می‌خواهیم محصولی را به صورت رایگان به مشتریان ارائه نماییم، چرا باید آن را از طریق ووکامرس بفروشیم و چرا لینک دانلود مستقیم را نگذاشته ایم؟

یکی از دلایل عمده آن جمع آوری اطلاعات کاربران مشتاق به محصولات و سایت شما می باشد که با این کار، مشتریان اطلاعات خود را که شامل تلفن و ایمیل است در اختیار شما می‌گذارند و بعد از آن می‌توانند محصول را دریافت نمایند. شما بعدا می‌توانید این اشخاص را از تخفیف‌های خود آگاه سازید تا به مشتری واقعی شما تبدیل گردند. این در صورتی است که اگر لینک دانلود مستقیم را می گذاشتیم، هیچ اطلاعاتی از اشخاصی که آن را دانلود نموده‌اند نداشتیم. خود این می‌تواند در افزایش فروش دیگر محصولات مجازی در ووکامرس بسیار موثر باشد.

 

سایر بخش‌ها

قیمت فروش ویژه: قیمت پس از تخفیف محصولات مجازی در ووکامرس را در صورت تمایل وارد کنید.

فایل‌های دانلودی: در این بخش، همه فایل‌هایی که پس از خرید، مشتری می‌تواند دانلود کند را بگذارید. می‌توانید آن‌ها را توسط خود وردپرس با زدن گزینه “انتخاب فایل” آپلود نمایید، یا اینکه اگر قبلا فایل خود را در هاست دیگری آپلود نموده‌اید، لینک فایل را در بخش لینک فایل قرار دهید. اسم فایل‌های خود نیز که قرار است به خریداران نشان داده شود را در بخش “نام” بنویسید. با زدن گزینه “افزودن فایل” یک ردیف دیگر برای گذاشتن فایل‌های شما ایجاد می‌گردد که می‌توانید فایل‌های دیگر را بیافزایید.

محدودیت دانلود: تعداد دفعاتی را که کاربر، از لینک دانلودی که برایش ساخته می‌شود می‌تواند استفاده نماید، وارد کنید.

انقضای دانلود: در این بخش تعیین می‌نمایید بعد از چند روز بعد از خرید، لینک دانلود محصول قابل دسترس باشد.

البته این دو بخش آخر اختیاری هستند و می‌توانید محدودیتی برای کاربران اعمال نکنید تا هر زمان که دوست داشته باشند، بتوانند محصول مورد نظر را دانلود کنند.

 

فرآیند انتشار

پس از اینکه اطلاعات محصول را وارد نمودید، دکمه “انتشار” را بزنید تا محصولات مجازی در ووکامرس منتشر گردند. حالا وقتی کاربر فرایند پرداخت را انجام دهد، در صفحه نهایی می‌تواند فایل‌های خریداری شده را دانلود نماید. لینک دانلود به ایمیل کاربر نیز ارسال می گردد.

 

خب تا اینجا محصول مجازی در ووکامرس را ایجاد کردیم و آن را برای فروش در فروشگاه گذاشتیم. در ووکامرس تنظیماتی هم برای پیکربندی این نوع فروش هست. برای دسترسی به آن‌ها از سربرگ ووکامرس در پیشخوان وردپرس، گزینه پیکربندی را انتخاب نمایید و در ادامه در سربرگ محصولات، وارد تنظیمات محصولات دانلودی گردید.

 

روش دانلود فایل: با این گزینه 3 نوع تنظیم برای دانلود شدن محصول مجازی در ووکامرس،می‌توانید اعمال نمایید که به شرح هر یک می‌پردازیم:

اجبار به دانلودها: در این حالت زمانی که کاربر روی لینک دانلود محصولات مجازی در ووکامرس ، کلیک نماید، فایل بوسیله دانلودر یا مرورگر کاربر دانلود  می شود. در این روش کاربران لینک اصلی فایل را نمی‌بینند و یک لینک ساختگی توسط ووکامرس را مشاهده می‌نمایند که روش امنی است و مستقیما بدون دیدن لینک اصلی فایل، آن را دانلود می‌کنند.

X-Accel-Redirect/X-Sendfile: این روش امن‌ترین روش دانلود محصولات می باشد. چون این روش لینک مستقیم فایل‌های شما را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد و آن‌ها را بوسیله یک فایل htaccess. محافظت می‌نماید. البته لازمه استفاده از این روش، نصب بودن ماژول X-Accel-Redirect/X-Sendfile بر روی سرور شما (nginx-apache) می باشد.

فقط انتقال (ریدایرکت): در این روش زمانی که کاربر روی گزینه دانلود کلیک می‌نماید، لینک دانلود آن در یک تب جدید در مرورگر کاربر باز می‌گردد که اصلا این روش توصیه نمی‌گردد. چون لینک اصلی فایل را در اختیار کاربر می‌گذارد که ممکن است لینک آن پخش شده و از آن سوء استفاده گردد.

توصیه می‌شود از همان روش اجبار به دانلود برای محصولات مجازی در ووکامرس استفاده نمایید.

دانلود‌ها نیازمند ورود هستند: با تیک زدن این گزینه کاربران را برای خرید مجبور به عضویت یا ورود به سایت می نمایید.

دسترسی به محصولات دانلود شدنی پس از پرداخت: اگر تیک این گزینه را بردارید، کاربران تا زمانی که وضعیت سفارش آن‌ها به “تکمیل شده” تغییر نکرده است  نمی‌توانند محصول خود را دانلود نمایند. زیرا بیشتر فایل‌های دانلودی بوسیله درگاه‌های اینترنتی خریداری می‌گردد، بعد از پرداخت به صورت خودکار، وضعیت سفارش به تکمیل شده تغییر خواهد نمود و نیازی به برداشتن تیک این گزینه نمی باشد. این گزینه بیشتر وقتی کاربرد دارد که شما یک محصول دانلودی را می‌فروشید ولی کاربر هنوز مبلغ آن را پرداخت نموده است و اصولا نباید به لینک دانلود دسترسی داشته باشد که با برداشتن تیک این گزینه، این امکان فراهم می‌گردد.وقتی که مبلغ را برای شما واریز نمود، باید به صورت دستی وضعیت سفارش ایشان را به تکمیل شده تغییر دهید تا به لینک دانلود دسترسی داشته باشد.

جمع بندی

در ووکامرس علاوه بر محصولات فیزیکی، می‌توانید محصولات مجازی مانند کتاب‌های الکترونیکی، دوره‌های آنلاین، بلیط‌های سمینار، فیلم و … به فروش برسانید. این یکی از امکانات فوق العاده ووکامرس می باشد که برای کاربران وردپرس میسر کرده است. حال برای اینکه بتوانید فرآیند ایجاد و فروش محصولات مجازی در ووکامرس را انجام دهید باید مراحلی را طی نمایید. در این مقاله آموزشی همه مسیر را برایتان ترسیم نمودیم تا بتوانید محصول مجازی در ووکامرس بفروشید.

 

امیدوارم این مقاله که توسط تیم کارشناسی شرکت لحظه وب ارائه شده، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد برنامه نویسی و طراحی سایت و … را دارند قرار گرفته باشد.شما می توانید سفارش طراحی انواع سایت خود را از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با ما در میان بگذارید. پیاده سازی طرح و ایده شما به بهترین شکل ممکن، مهم ترین هدف ما در شرکت لحظه وب است. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره رایگان از متخصصین شرکت با ما در تماس باشید.

نظرات ( بدون دیدگاه )
author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 8 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .