رابط کاربری یا UI چیست
5 سال پیش
رابط کاربری یا UI چیست

رابط کاربری یا UI چیست

اگر بخواهیم به زبانی ساده رابط کاربری یا UI چیست را معنا کنیم باید بگویم UI مخفف عبارت User Interface به معنای رابط کاربری می‌باشد که هر چیزی که باعث میشود بتوانید از یک محصول اسفاده کنید و بکارش بگیرید را رابط کاربری می گویند.یک طراح UI در طراحی یک سایت کلا مسئولیت چگونگی هماهنگ شدن صفحات وب با هم و یا مواردی مانند این که یک لوگو کجا قرار یگیرد و یا لوگو، تصویر، متن و باقی عناصر موجود در صفحه به چه شکلی قرار بگیرند که هم مفهوم خودشان را بدرستی برسانند و هم اینکه کاربر به خوبی بتواند آن مفاهیم را درک کند و در استفاده از آن ها دچار خستگی نشود ،را دارد .طراحان رابط کاربری در IT معمولا کارشان طراحی نرم افزار ها، وب سایت ها، برنامه های موبایلی هست ولی از مهارت هایشان می توانند درمواردی مثل بازی های ویدئویی و نرم افزار های قابل اجرا در تلویزیون های هوشمند نیز استفاده کنند.

رابط کاربری یا UI چیست

رابط کاربری یا UI چیست

ممکن است چندین بار این عنوان‌ و سوال که UI چیست ،برخورد کرده‌اید و می خواستید معنای دقیق آن را بدانید ، رابط کاربری (UI) شامل همه چیزهایی که در وب سایت، اپلیکیشن، سیستم عامل، و … طراحی شده، می باشد، نظیر تصاویر، کیبورد، موس، ظاهر دسکتاپ و یا حتی شیوه ای که کاربر با اپلیکیشن و یا وب سایت تعامل برقرار می نماید. به عبارت دیگر رابط کاربری شامل هر آن چیزی است که کاربر در وب سایت، اپلیکیشن، سیستم عامل و … ممکن است با آن تعامل برقرار نماید. رشد روز افزون اپلیکیشن های تحت وب و اپلیکیشن های موبایلی سبب گشته تا شرکت ها برای بهبود حداکثر تجربه کاربری اولویت خود را بر روی طراحی رابط کاربری قرار دهند.

رابط کاربری و تجربه کاربری

برای بیان ارتباط بین رابط کاربری و تجربه کاربری اینطور میتوان عنوان کرد که رابط کاربری بیشتر در ادامه تجربه کاربری است. به عبارت ساده تر رابط کاربری قسمتی از تجربه کاربری است. در طراحی رابط کاربری تمرکز بر روی زیبایی، زبان ریسپانس، و محتوایی که قرار است به کاربر انتقال داده شود، می باشد. اهمیت داشتن تجربه کاربری حداکثری وب سایت یا اپلیکیشن سبب شده تا سمت های شغلی مانند کارشناس رابط کاربری و کارشناس تجربه کاربری بوجود بیاید. زبان هایی مثل HTML و CSS طوری تجهبز شده اند که بتوان با کمک آنها رابط کاربری و تجربه کاربری بهتری را به کاربر عرضه کرد.

مراحل تکامل رابط کاربری

در کامپیوترهای اولیه بجز دکمه های کنسول سیستم عامل، رابط کاربری خیلی کمی وجود داشت، زیرا بسیاری از این کامپیوترها برای ورودی و خروجی های برنامه یا دیتا از کارت پانچ استفاده می کردند.

رابط کاربری با معرفی رابط command line وارد مرحله ای تازه شد. در این روش کاربر از طریق کیبورد دستورات مورد نظر خود را انتخاب میکند. برای درک رابط کاربری command line بایوس ویندوز را در نظر بگیرید. بایوس ویندوز دارای یکسری منو می باشد که کاربر از طریق دکمه های arrow بین منو ها و دستورات رفت و آمد میکند. در این حالت رابط کاربری به گونه ای طراحی شده که اهمیت منو ها با بکگراند مشخص شود.

نهایتا رابط کاربری گرافیکی (GUI) از راه رسید. رابط کاربری گرافیکی ابتدا در Xerox شروع شد، در کامپیوتر اپل ارتقاء یافت و عاقبت توسط مایکروسافت و در سیستم عامل ویندوز استاندارد گذاری شد. المان های GUI شامل چیزهایی مثل ویندوز، منو های کرکره ای، دکمه ها، اسکرول بار ها و آیکن ها است. البته با استفاده بسیار زیاد از مولتی مدیا بعنوان بخشی از GUi میتوان گفت که صدا، حرکت فیلم و حتی واقعیت مجازی نیز برای بیشتر از اپلیکیشن ها تبدیل به ابزارهای GUI شده است.

استفاده روز افزون از اپلیکیشن های تلفن همراه نیز بر روی رابط کاربری اثر گذاشته و چیزی تحت عنوان رابط کاربری موبایلی بوجود آورده است. در رابط کاربری موبایلی تمرکز اصلی بر روی ایجاد رابط کاربری کارآمد در تصاویر کوچک گوشی های هوشمند و تبلت ها و بهبود فیچرهای مخصوص نظیر کنترل تاچ می باشد.

اصول اولیه طراحی رابط کاربری

اصل ساختار:

رابط کاربری باید معنادار، هدفمند، کاربردی و …باشد. باید یک مدل ثابت و مشخص داشته باشد که برای کاربر قابل درک باشد. چیزهایی که به هم ربط دارند باید کنار هم و چیزهایی که به هم ربط ندارند از هم جدا باشند.

اصل سادگی:

رابط کاربری باید ساده باشد، کارهای متداول را باید بشود به آسانی انجام داد، به همان زبانی باشد که کاربر می فهمد و راه‌های میانبر مناسب برای فرایند‌های دشوار یا طولانی ارائه بدهد.

اصل پدیداری (قابلیت دیده شدن):

طراحی باید همه اطلاعات و گزینه‌های لازم برای انجام شدن یک کار را در اختیار کاربر قرار دهد،‌ بدون اینکه با اطلاعات فرعی یا غیرضروری برایش مزاحمت ایجاد کند.

اصل بازخورد:

طراحی باید کاربر را به زبانی که برایش قابل فهم باشد نسبت به تغییرات، وضعیت‌ها، عملیات‌ها، خطا‌ها و استثنائات آگاه نگه دارد.

اصل تحمل:

طراحی باید انعطاف‌پذیر و تحمل‌پذیر باشد، هزینه خطاها و اشتباهات را کاهش دهد (مثل امکان undo کردن)، در عین حال تا جایی که ممکن هست از بروز اشتباه پیشگیری نماید.

 

تفاوت طراح رابط کاربری با گرافیست

طراحی رابط کاربری کارش را با وایرفریم‌های با جزییات پایین (low fidelity) شروع می‌کند که ممکن هست رنگ و لعابی نداشته باشند.اما گرافیست یا به‌عبارت دیگر طراح دیداری (Visual designer) کارش این هست که رنگ‌بندی، تصاویر مناسب و حس و حال زیبایی‌ شناسانه را طراحی کند.

اگر چه گفتیم طراحان دیداری (گرافیست ها) با طراحان رابط کاربری متفاوت هستند، اما واقعیت این است که معمولا یک طراح UI باید طراحی دیداری را هم بلد باشد.زیرا معمولا اغلب شرکت‌ها یک نفر را استخدام می‌کنند تا کار هر دو را انجام دهد. بنابراین طراح رابط کاربری نیاز دارد که بتواندبا ابزارهای گرافیکی مثل Photoshop و یا Illustrator کار کند.

اما امروزه یک مفهوم جدید به اسم UI Developer هم بوجود آمده است. این دسته متخصصین افرادی هستند که هم مهارت‌های یک طراح رابط کاربری و هم یک برنامه‌نویس front-end را دارند.

توسعه‌دهنده‌های رابط‌ کاربری باید در HTML، CSS و Javascript مهارت کافی داشته باشند.علاوه بر این یکی از فریم‌ورک‌های React، VueJS یا Angular را کار کنند. البته اگر بخواهند توسعه دهنده باشند، که هنوز خیلی واجب نیست.

اگر تمرکزتان روی وب سایت هست خیلی خوب است که سبک های مختلف طراحی را بشناسید. به عنوان مثال بهتراست به مزایا و معایب سبک هایی مثل تخت، رئالیسم، سه بعدی و .. آشنایی کافی داشته باشید.

تست کاربردپذیری

تست کاربرد پذیری یکی از چیزهایی هست که یک طراح رابط کاربری باید بلد باشد. اما چون اغلب علیرغم اهمیتش به آن بی‌توجهی می شود ترجیح دادیم جداگانه به آن بپردازیم.

کاربرد پذیری قسمتی از یک مفهوم وسیع‌تر به نام «تجربه کاربری» هست و به سادگی دسترسی یا استفاده از یک محصول یا وب‌سایت خاص اشاره دارد.

کاری که یک طراح رابط کاربری قبل از گرافیکی شدن وب‌سایت انجام میدهد این است که کاربرد پذیر بودنش را با استفاده از ابزارهای نمونه‌سازی بارها و به دفعات تست می کند، تا مطمئن شود همه چیز همان طوری کار می‌کند که کاربر انتظارش را دارد و می‌فهمد.

تست کاربرد پذیری یکی ازآن چیزهایی هست که باید خیلی به آن توجه ویژه داشته باشید. نتایجی که بعد از آزمایش به‌دست میاید اغلب برایتان قابل پیش‌بینی نیست.

تیم لحظه وب با تجربه ای حرفه ای در زمینه پیاده سازی رابط کاربری وب آماده خدمت رسانی به پروژه های نوپا و بزرگ می باشد. می توانید برای مشاوره رایگان و ثبت سفارش از طریق فرم مشاوره با لحظه وب در ارتباط باشید.

جهت طراحی سايت و گرفتن اطلاعات بيشتر  می توانید با تیم کارشناس لحظه وب تماس بگيريد.

شماره تلفن تماس ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹

 

نظرات ( بدون دیدگاه )
author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 8 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .