تایپوگرافی در طراحی سایت
4 سال پیش
تایپوگرافی در طراحی سایت

تایپوگرافی در طراحی سایت

در طراحی سایت ( تایپوگرافی در طراحی سایت ) اطمینان از تجربه خوب کاربری بسیار مهم می باشد و هر جنبه ای از آن می تواند تاثیر فراوانی در امکانات وب سایت شما داشته باشد. یکی از این جنبه ها و فاکتور های تاثیر گذار تایپوگرافی می باشد که غالبا نادیده گرفته می شود  ولی جز جدا ناپذیر در طراحی سایت  می باشد که بهترین شرکت طراحی سایت از آن غافل نمی گردد.

تایپوگرافی در طراحی وب سایت

اگر به همه کاربرد های تایپوگرافی ( تایپوگرافی در طراحی سایت )در ساخت سایت توجه نماییم از عنوان های بزرگ و متن های برجسته و بزرگ گرفته تا متن های کوچک تر در متوجه می شوید که تاپیوگرافی نه فقط بخش مهمی از طراحی سایت می باشد بلکه یک ترکیب عالی از علم و هنر است . در حقیقت اولین حسی که کاربر از سایت می گیرد ماندگار ترین حس است و تایپوگرافی کمک می نماید تا قبل از مطالعه کامل مقاله و یا کلیک روی گزینه ها تجربه ای برای کاربران ایجاد نمایید. به این ترتیب تایپوگرافی کار بزرگ و دشواری است زیرا انتخاب های مناسب می تواند حس کاربری بهتری برای بازدید کنندگان ایجاد نماید و درد مقابل انتخاب های نامناسب و غلط هواس کاربر را از محتوای اصلی پرت می کند پس ضروری است که تایپوگرافی قابل فهم و خوانا باشد.

نکاتی که باید در ( تایپوگرافی در طراحی سایت ) در نظر بگیریم عبارتند از:

تایپوگرافی در طراحی وب سایت

• فونت ها

تعداد فونت هایی که استفاده می نمایید اهمیت فراوانی دارد و تعداد آن نباید از 3 فونت بیشتر باشد زیرا سبب می شود ساختار طراحی سایت غیر حرفه ای به نظر برسد به یاد داشته باشید که استفاده از فونت و استایل بیش از حد تایپوگرافی را خراب می نماید . پس به این ترتیب تعداد فوونت ها را به حداقل برسانید و حتی گاهی یک فونت نیز می تواند کافی باشد و اگر از تعداد فونت بیشتری استفاده می نمایید اطمینان داشته باشید که با یکدیگر مکمل می باشند و در کنار هم استایل مناسبی خواهند داشت. بعلاوه استفاده از فونت های استاندارد توصیه می گردد زیرا  کاربران با فونت های استاندارد گوگل بیشتر آشنا  می باشند پس امکان خواندن برای کاربران راحت تر می باشد. در حقیقت یک ( تایپوگرافی در طراحی سایت ) خوب خواننده را به محتوا می کشاند نه به خود.

• طول خط

همیشه توصیه می گردد که طول خط را محدود نمایید در حقیقت داشتن مقدار مناسب کارکتر در هر خط اثر مستقیم بر خوانایی خط دارد حتی تخمین زده شده که 60کارکتر در هر خط مناسب ترین تعداد می باشد و سهولت خوانایی را فراهم می کند. تصور نمایید که یک خط خیلی کوتاه باشد خواننده همیشه باید چشم خود را مابین خط ها حرکت دهد و یا این که خط خیلی طولانی باشد خواننده تمرکز خود را از دست می دهد. علاوه بر این در گوشی های تلفن همراه 30 الی 40 کارکتر مناسب  است.

تایپوگرافی در طراحی وب سایت

• انعطاف پذیر

کاربران از دستگاه های گوناگون با اندازه های گوناگون برای ورود به سایت استفاده می نمایند زیرا مهم است که از چه فونت و نوشته ای استفاده می نمایید تا برای همه رابط های کاربری قابل دسترسی باشد و اطمینان حاصل نمایید که فونتی که انتخاب نموده اید برای اندازه های کوچک نیز قابل مشاهده و خواندن می باشد و از قلم هایی که زیبایی دارند ولی خواندن آن ها دشوار است اجتناب نمایید . همچنین از فونتی استفاده  نمایید که تمایز میان حروف آن آشکارا باشد بنابراین فونت خود را برای متن ها متعدد امتحان  نمایید تا اطمینان حاصل کنید مشکلی برای کاربران ایجاد نمی گردد.

• فاصله بین خطوط

در تایپوگرافی ( تایپوگرافی در طراحی سایت )اصطلاحی برای فاصله بین خطوط هست که به آن ارتفاع خط می گویند. وقتی که فاصله بین خطوط را افزایش می دهید خواندن راحت تر خواهد شد ولی فاصله بیش از حد نیز از جذابیت و زیبایی می کاهد بنابر این توصیه می گردد که فاصله بین خطوط 30درصد ارتفاع کارکتر ها باشد. به این ترتیب طبق تحقیقات با رعایت ارتفاع خطوط و فراهم نمودن فضای سفید مناسب درک مطلب را تا 20درصد افزایش خواهید داد.

• کنتراست رنگ

اطمینان حاصل نمایید در طراحی وب سایت که از کنتراست رنگ کافی برخوردار  می باشید به این ترتیب از رنگ ها یکسان و مشابه برای متن و پس زمینه استفاده ننماید چون هرچه متن قابل مشاهده تر باشد امکان اسکن محتوا برای کاربران ساده تر خواهد بود. وقتی  که رنگ خود را انتخاب کردید لازم است با کاربران واقعی در دستگاه های گوناگون آن را امتحان نمایید. نکته دیگر در خصوص رنگ ها این می باشد که برای متن ها از رنگ های قرمز و سیز بپرهیزید کوری رنگی یکی از رایج ترین مشکلات و اختلالات  می باشد و در این میان کور رنگی سبز و قرمز متداول تر است پس استفاده از این رنگ ها توصیه نمی گردد.

• چشمک زن

یکی از مواردی که همیشه توصیه می گردد از آن بپرهیزید عدم استفاده از متن های چشمک زن می باشد . متن های چشمک زن در ( تایپوگرافی در طراحی سایت ) موجب بر هم زدن تمرکز کاربر و همچنین آزار چشم بازدید کننده شود که این امر نه فقط سبب ناتوانی در درک مطلب می گردد بلکه کاربر را از طراحی وب سایت فراری می دهد.

 

امیدوارم مقاله تایپوگرافی در طراحی سایت که توسط تیم کارشناسی شرکت لحظه وب ارائه شده، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد برنامه نویسی و طراحی سایت و … را دارند قرار گرفته باشد.

 

شما می توانید سفارش طراحی انواع سایت خود را از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با ما در میان بگذارید. پیاده سازی طرح و ایده شما به بهترین شکل ممکن، مهم ترین هدف ما در شرکت لحظه وب است. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره رایگان از متخصصین شرکت با ما در تماس باشید.

 

 

نظرات ( بدون دیدگاه )
author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 8 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .