بیگ دیتا چیست و چه کاربردهایی دارد ؟
4 سال پیش
بیگ دیتا چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

بیگ دیتا چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

بیگ دیتا یا کلان‌داده (Big Data) مبحثی نسبتاً نو در بازاریابی‌های مدرن امروزی می باشد که به جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات حجیم در زمانی کوتاه  است .مبحث بیگ دیتا به حجم عظیمی از دیتا (اطلاعات) اطلاق می‌‌گردد که در زمانی کوتاه و با سرعت و دقت بالایی تجزیه و تحلیل می‌‌شود. این اطلاعات می‌‌تواند ساختاریافته (اطلاعات منظم و دسته‌‌بندی شده) یا غیرساختاریافته (اطلاعات حجمی نامنظم و تصادفی) باشد. ولی برخلاف چیزی که به نظر می‌‌رسد، این حجم اطلاعات نیست که اهمیت و اولویت دارد؛ بلکه نوع استفاده و بهره‌‌برداری از یک بخش یا همه این اطلاعات توسط سازمان‌‌ها و تجارت‌‌ها می باشد که مهم است . بیگ دیتا در حقیقت عنوان و سیستمی جامع برای کسب‌‌وکارها مخصوصا کسب‌‌وکارهای بزرگ می باشد تا بتوانند از طریق اطلاعات حجیم به دست آمده از این سیستم، برای آینده کاری خود تصمیمات بهتری بگیرند.

 

کلان‌داده

چرا بیگ دیتا مهم  می باشد؟

کلان‌داده‌ها به این علت که صرفاً حجم زیادی از اطلاعات را در اختیار دارند اهمیت چندانی ندارند؛ بلکه همانگونه  که گفتیم، این استفاده و طرز بهره‌برداری شما از این اطلاعات می باشد که اهمیت دارد. ولی به طور کل می‌توان گفت که به علت اینکه بیگ دیتا منابع مناسبی از اطلاعات زیاد در زمینه‌های کوناگون است، شما می‌توانید از بین این منابع اقدام به جمع‌آوری اطلاعات مهم و حیاتی نمایید . اطلاعاتی که هزاران کمپانی و شرکت تجاری از آن‌ها برای اهداف خودشان استفاده می نمایند.

 

نتایج نشان داده‌اند که کمپانی‌هایی که از بیگ دیتا برای پیشرفت تجارت خود استفاده نموده‌اند نه فقط هزینه‌های خود را از این طریق کاهش داده‌اند، بلکه با کمک این اطلاعات محصولات و سرویس‌های به مراتب بهینه‌تری تولید نموده و به دنبال آن فروش خود را چندین برابر افزایش داده‌اند.

 

چه سازمان‌هایی از بیگ دیتا استفاده می‌نمایند؟

 

سیستم‌های بانکداری

بانک‌ها و مؤسسات مالی یکی از مهم‌ترین استفاده‌کنندگان از کلان‌داده‌ها می باشند. در دنیای مدرن ما در هر ثانیه مقدار غیرقابل شمارشی اطلاعات از منابع بسیار زیادی در حال رد و بدل است . بانک‌ها یکی از مؤسساتی می باشند که همیشه در این اطلاعات هنگفت سهم زیادی دارند. به همین دلیل آن‌ها همیشه به دنبال راهی برای مدیریت این حجم عظیم از اطلاعات هستند .

 

 

سیستم‌های آموزشی

اطلاعات یعنی آموزش و موقعی بحث به سازمان تخصصی این مورد مثل وزارت آموزش و پرورش می‌رسد، اهمیت داده‌ها نیز به وضوح مشخص می‌گردد. سازمان‌های آموزشی مانند مدارس، مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و … نیاز شدیدی به اطلاعات بروز در مباحث آموزشی دارند.

 

کلان‌داده

ارگان‌های دولتی

بیگ دیتا سهم فراوانی در امور دولتی دارد. می‌توان گفت که تقریباً همه دولت‌های جهان رابطه بسیار تنگاتنگی با موضوع کلان‌داده‌ها دارند. آژانس‌ها و مؤسسات دولتی از این حجم اطلاعات برای اهداف گوناگونی استفاده می نمایند.

سازمان‌های بهداشتی و سلامتی

بیمارستان‌ها و دیگر مراکز درمانی و بهداشتی نیز سهم فراوانی از اطلاعات حجیم روزانه دارند. به همین دلیل در همه کشورها وزارت بهداشت و درمان بخشی را برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز و بروز از طریق سیستم بیگ دیتا فراهم می‌آورد. پرونده‌های پزشکی، آموزش‌های درمانی، لیست داروها و مسائل مشابه از جمله اطلاعاتی می باشند که سازمان‌های بهداشتی و سلامتی به دنبال آن‌ها هستند.

 

کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها و شرکت‌های تجاری

ارقام  و آمار واقعی جالبی طی سال‌های پیش از سوی مراکز آماری معتبر منتشر شده است که نشان می‌دهد اطلاعات حجیم چه اثر شگفت‌انگیزی در روند پیشرفت تجارت‌ها و کارخانه‌ها داشته است. موفق‌ترین کمپانی‌های جهان تمرکز زیادی روی بیگ دیتا گذاشته‌اند تا آخرین تغییرات بازار، آخرین تکنولوژی‌ها و از همه این موارد مهم‌تر، دغدغه‌های جدید مشتریان و مصرف‌کنندگان را کشف نمایند.

 

امیدوارم مقاله بیگ دیتا چیست و چه کاربردهایی دارد ؟که توسط تیم کارشناسی شرکت لحظه وب ارائه شده، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد طراحی کمپین تبلیغاتی و طراحی سایت و … را دارند قرار گرفته باشد.

 

 

شما می توانید سفارش طراحی کمپین تبلیغاتی و طراحی انواع سایت خود را از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با ما در میان بگذارید. پیاده سازی طرح و ایده شما به بهترین شکل ممکن، مهم ترین هدف ما در شرکت لحظه وب است. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره رایگان از متخصصین شرکت با ما در تماس باشید .

 

نظرات ( بدون دیدگاه )
author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 8 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .