برنامه نویسی در تبریز
5 سال پیش
برنامه نویسی در تبریز

برنامه نویسی در تبریز

شرکت لحظه وب یکی از تخصصی ترین شرکت های برنامه نویسی در تبریز است که در زمینه های برنامه نویسی وب سایت، اندروید، جاوا اسکریپت، پایتون، C، JQuary، جاوا، NodeJS و زبان های دیگر در تبریز و استان آذربایجان شرقی در حال ارائه خدمات مستمر و مفید است.

 

برنامه نویسی در تبریز

برنامه نویسی در تبریز

 

برنامه‌نویسی سایت چیست ؟

برنامه‌نویسی سایت، کار خلق نرم‌افزارهایی است که ورودی و خروجی آن از طریق مرورگرهای وب و با کمک سرورهای اینترنتی به انجام می‌رسد. به عنوان نمونه یک نرم‌افزار حسابداری تحت وب یا سایت اینترنت بانک، ابزاری است که در هر جای جهان با در اختیار داشتن ارتباط اینترنتی و یک گوشی هوشمند یا یک لپ‌تاپ می‌توان از آن استفاده کرد.

هر چه اینترنت بیشتر فراگیر می‌شود، علاقه به استفاده از نرم‌افزارهای تحت وب نیز زیادتر می‌شود. زیرا به سخت‌افزار ویژه و محدودی نیاز ندارد و همچنین محدودیت‌های مکانی نیز در این روش از بین رفته است.

البته نباید از یاد برد که این دسترس‌پذیری بی انتها، می‌تواند تهدیدهای امنیتی را نیز به همراه داشته باشد.

برنامه‌نویسی چندسکویی

برخی زبان‌های برنامه‌نویسی فقط برای یک سخت‌افزار و یک سیستم عامل قابل استفاده هستند و بعضی دیگر برای برنامه‌نویسی چندین سیستم عامل و محیط مختلف قابل استفاده می‌باشند. به دلیل گسترده شدن و تنوع بسیار زیاد سخت‌افزارها، علاقه عمومی به سمت زبان‌هایی است که با کمک آن می‌توان برای محیط‌های متفاوت برنامه‌نویسی انجام داد.

برای مثال این امکان وجود دارد که برنامه‌ای با زبان Javascript نوشته شود و خروجی آن روی ویندوز، لینوکس، گوشی اندروئید و گوشی آیفون تقریبا به یک شکل قابل استفاده باشد.

برنامه‌نویسی گروهی

ساخت نرم‌افزارهای بزرگ به فعالیت گروهی ده‌ها یا صدها برنامه‌نویس به صورت همزمان نیازمند است. برای مثال برنامه‌نویسی مرورگر فایرفاکس به دلیل گستردگی بسیار زباد آن توسط صدها نفر به صورت همزمان صورت می گیرد. ابزارهایی ویژه برای مدیریت و هماهنگی کار گروه‌های بزرگ برنامه‌نویسان ایجاد شده‌اند که کمک می‌کنند هر کس وظایف و حوزه فعالیت معینی داشته باشد. در پایان نیز قابلیت‌های وجود دارد که می‌تواند فعالیت‌های انجام شده بوسیله برنامه‌نویسان مختلف را به صورت مجتمع به صورت محصولی نهایی آماده سازی کند.

از محبوب‌ترین ابزارهایی که در این فرآیند استفاده می شود، Git و Subversion می‌باشند.

برنامه نویسی چیست

برنامه پذیر بودن کامپیوتر یکی از مهمترین خصوصیات آن است یعنی به خودی خود قادر به انجام کاری نمی باشد . بنابراین نیاز به این دارد که دستوراتی را از جانب ما دریافت کند ، این دستورات به کامپیوتر می گویند چطور از سخت افزار (CPU , RAM و …) خود در جهت هدفی مشخصی که ما تعیین کرده ایم استفاده کند. مجموعه این دستورات همان برنامه ها هستند.

کامپیوتر زبان مخصوص خود را دارد که این زبان مجموعه ای از صفرها و یک ها است مثلا 11100111 می تواند یک دستور قابل فهم برای Computer باشد. البته مجموعه ای از این کدها یک برنامه را تشکیل می دهند که از Computer در خواست انجام کاری را می کند. به عمل نوشتن کدها برنامه نویسی (Programing) و به شخصی که این کدها را می نویسد برنامه نویس (Programer) گفته می شود.

حالا ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کند که چرا امروزه برنامه نویسان با این کدها سرو کار ندارند؟ در جواب باید بگویم علت چیزی نیست جز پیچیدگی و سختی کار کردن با این کدها. تصور کنید که می خواهید برنامه ای بنویسید که ریشه های یک معادله درجه دو را به شما بگوید اگر فرض کنیم که شما همه کدهای 0و1 کامپیوتر را حفظ هستید که چنین چیزی عملا غیر ممکن است ، باید زمان زیادی را صرف نوشتن این برنامه بنظر ساده کنید. دلیل هم این است که همه کارها بر دوش شما است ، حتی ساده ترین کارها را باید جز به جز به کامپیوتر بگویید در آخر هم به خاطر یک اشکال شاید ساده باید ساعت ها وقت صرف کنید تا بتوانید آن را رفع کنید. به همین خاطر عده ای از برنامه نویسان با متحمل شدن سختی بسیار زیاد برنامه هایی ایجاد کردند که اعمال ثابت و تکراری مشترک در همه برنامه ها را انجام میدادند و زبان مخصوص خود را داشتند.

پیدایش زبان های برنامه نویسی :

همان طور که قبلا گفته شد برنامه نویسان توانستند نرم افزارهای برنامه نویسیی را ایجاد کنند که اعمال تکراری و مشترکی که بین بیشتر برنامه ها وجود دارد را به طور خودکار انجام دهند و بر سرعت و کیفیت برنامه بیافزایند. این نرم افزارها به طور خلاصه از یک صفحه ویرایش و یک مترجم تشکیل شده اند که در صفحه ویرایش عبارت های قابل فهم برای این نرم افزار می بایست نوشته شود. پس از نوشته شدن این عبارت ها (کدها – Codes) نوبت به ترجمه آنها به زبان ماشین می رسد و کار مترجم یا تبدیل گر (Compiler) چیزی جز ترجمه عبارت های نوشته شده بوسیله شما به زبان ماشین نیست البته این تعریف شرح وظیفه اصلی یک Compiler است.

عبارت های که شما می نویسید زبان قابل فهم برای همان نرم افزار برنامه نویسی است که از آن استفاده می کنید. به مجموعه این عبارت ها (Codes) ، زبان برنامه نویسی می گویند، که در هر زبانی متفاوت از دیگر زبان ها است.

آشنایی با زبان های برنامه نویسی امروزی :

یکی از قویترین زبان های برنامه نویسی که امروزه هست و از نظر دشواری تقریبا بعد از 0و1 قرار دارد ، اسمبلی است. آموختن این زبان به مراتب از 0و1 آسان تر است ولی در مقایسه با زبان های جدیدتر به مراتب مشکل تر است . دیگر زبانی که در عین داشتن قدرت به زبان انگلیسی نزدیکتر است C نام دارد که از زبان B گرفته شده است و تقریبا تمام سیستم عامل ها (مثلا Windows) و حتی برخی زبان های برنامه نویسی با این زبان نوشته شده اند. زبان های دیگری نیز مانند Java,Pascal,Fortran,HTML,ASP,JSP,Basic,Delphi و … وجود دارند که هر کدام کاربردهای مخصوص خود را دارند.

یک برنامه‌نویس برای اینکه بتواند کار برنامه‌نویسی یک نرم‌افزار را انجام دهد به چند چیزاحتیاج دارد:

دانستن هدف ازساخت نرم‌افزار
آشنایی با شیوه عملکرد سخت‌افزار مقصد( کامپیوتر، موبایل، تبلت، تلویزیون هوشمند، میکروکنترلر، … )
آشنایی با زبان برنامه‌نویسی
خلاقیت و تجربه برای طراحی فرآیند و الگوریتم‌های مورد احتیاج
صرف زمان برای آماده سازی نرم‌افزار

برنامه‌نویسی چه طور انجام می‌شود ؟

برای اینکه بک برنامه‌نویس بتواند افکار خود را به شکلی که ماشین آن را بفهمد تبدیل کند، لازم است تا آن‌ها را مکتوب کند. شکل مکتوب کردن این افکار می‌بایست با قوانین و دستورالعمل‌های مخصوصی به انجام برسد.

سخت‌افزارهای دارای قابلیت برنامه‌پذیری

برنامه‌نویسی تنها برای کامپیوتر به انجام نمی‌رسد. انواع ابزارهای هوشمند مثل موبایل‌ها، تبلت‌ها، دستگاه‌های هوشمند خانگی مانند تلویزیون، قطعات الکترونیک مثل میکروکنترلرها و … می‌توانند قابلیت برنامه‌پذیری داشته باشند.

برنامه‌نویسی هر سخت‌افزار به ابزارها و دانش مختلفی نیازمند است و همچنین ممکن است با یک یا چند زبان برنامه‌نویسی بتوان برای هر سخت‌افزار، برنامه و نرم‌افزار تولید کرد.

انواع برنامه‌نویسی

برنامه‌نویسی نیز مانند سایر علوم در گذر زمان تغییرات زیادی کرده است. نسل‌های برنامه‌نویسی به شکل زیر می‌توانند طبقه‌بندی شوند:

برنامه‌نویسی خطی( Linear )
برنامه‌نویسی ساخت‌یافته( Structured )
برنامه‌نویسی شیء گرا( Object Oriented )
برنامه‌نویسی خدمات گرا( Service Oriented )

لازم به ذکر است که ممکن است در نسل‌های جدیدتر برنامه‌نویسی از شیوه‌های متداول در گذشته نیز استفاده شود. همچنین ممکن است بتوان نسل‌های برنامه‌نویسی را با توجه به معیارهای دیگر به شکل‌هایی دیگری نیز طبقه‌بندی کرد.

زبان‌های برنامه‌نویسی

تعداد زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار زیاد است ولی تعداد محدودی از این زبان‌ها به شکل گسترده استفاده می‌شوند. هر زبان برنامه‌نویسی قوانین ویژه و مزایا و معایب خاصی دارد. گاهی برنامه‌نویسی برای یک هدف خاص با چند زبان برنامه‌نویسی امکان‌پذیر است. در چنین شرایطی، دانستن مزایا و معایب هر یک انتخاب مناسب‌ترین گزینه و در نتیجه به دست آمدن بهترین خروجی با کمترین هزینه را امکان‌پذیر می‌نماید.

از معروف ترین و مشهورترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی می‌توان به C++‎، Java، php، Javascript، C#‎ و Python اشاره کرد. با روی کار آمدن گوشی‌های هوشمند، استفاده از زبان‌هایی که به طور ویژه برای این محیط‌ها توسعه یافته‌اند هم مورد توجه قرار گرفته است. از آن جمله می‌توان به زبان Swift برای گوشی‌های اپل اشاره کرد.

از همین حالا می توانید برای اطلاعات بیشتر در زمینه برنامه نویسی در تبریز با کارشناسان فنی تیم لحظه وب تماس حاصل فرمایید یا اینکه می توانید عبارات لحظه وب را در گوگل جستجو کنید.

در صورت تمایل جهت مشاوره در مورد طراحي سايت در بصورت رايگان ، گرفتن اطلاعات بيشتر و سفارش با ما تماس بگيريد.

شماره تلفن تماس ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹