اصول استفاده از پاپ آپ در طراحی سایت
4 سال پیش
اصول استفاده از پاپ آپ در طراحی سایت

اصول استفاده از پاپ آپ در طراحی سایت

پاپ آپ به عنوان یک عنصر کاربردی در نمایش محتوا طی سال‌های گذشته راه خود را در طراحی سایت ها باز کرده بود. هدف پنجره‌های پاپ آپ ها به نمایش گذاشتن محتوای مهم و مورد نیاز کاربر را بدون تغییر در ساختار کلی وب‌سایت بود .پس از مدتی،بسیاری  از سایت ها از این ویژگی خوب، سوءاستفاده نمودند و وجهۀ تبلیغاتی به آن دادند.وقتی همه جای اینترنت پر از پاپ‌آپ‌های تبلیغاتی شد، این شرکت گوگل بود که مانند همیشه به نجات کاربران آمد.

 

 

پاپ آپ‌ها از قسمت‌های جذاب یک وبسایت خوب بشمار می روند. با استفاده از این پنجره‌های تبلیغاتی تخفیف‌های سایت خود را به اطلاع کاربران می‌توانید برسانید، کالای خاص خود را معرفی نمایید و یا کاربران را عضو خبرنامه ایمیلی خود نمایید.

فرض کنید یک پروژه جدید برای طراحی سایت به شما داده شده است و می خواهید همه دانش و تجربه خود را صرف طراحی یک سایت زیبا و کاربردی نمایید. در اولین گام همه ویژگی‌های یک وب‌سایت خوب را از ذهن می‌گذرانید و تصمیم می‌گیرید همه این ایده‌ها را در سایت خود اجرا کنید. ولی شاید لازم باشد درمورد این روند بیشتر با خودتان فکر کنید. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اجرای همه ویژگی‌های خوب در وب‌سایت می‌تواند چه اشکالی داشته باشد؟

 

طبق قوانین جدید گوگل، سایت‌هایی که تبلیغات فراوانی در سایت خود دارند، با کاهش رتبه در صفحه نتایج گوگل روبرو می‌شوند. مشکل اصلی ولی جایی بود که در آن زمان قوانین شفافی برای یک پاپ آپ مورد قبول گوگل و کاربران نبود.

 

 

انواع پاپ و تفاوت عملکرد آنها

بگذارید اول ببینیم پاپ‌های کنونی چه ظاهری دارند، با چه هدفی از آن‌ها استفاده می‌گردد و اصلاً چرا باید آن‌ها را در پروژه های طراحی سایت استفاده نماییم.

Modal: یکی از مرسوم ترین انواع پاپ آپی می باشد که کاربران در فضای وب با آن  مواجه می‌شوند. این نوع از پاپ آپ‌ها معمولاً به محض وارد شدن شما به سایت، در پایین یا گوشه صفحه ظاهر می‌گردند.

Interstitial: این نوع از پاپ آپ با ورود شما به وبسایت، همه صفحه را پوشش می‌دهد و برای مشاهده محتوای صفحه باید ابتدا از شر آن خلاص گردید.

Notification Bar: این مدل معمولا شبیه به یک نوار اطلاع رسانی، در بالاترین یا پایین‌ترین بخش صفحه قرار می‌گیرد.

 

استفاده درست از pop up در طراحی سایت

استفاده از پاپ آپ لزوما کار اشتباهی نیست. در حقیقت مهمترین فاکتوری که بر کیفیت پاپ آپ موثر است محتوای قرار گرفته در آن و طرز دسترسی کاربر به فضای اصلی صفحه می باشد . نمونه های زیر را می توان انتخاب های درست برای استفاده از پاپ آپ دانست.

 

5 دلیل خوب برای استفاده از پاپ‌ آپ در وبسایت

ممکن است خیال گنید گوگل رابطه خوبی با پاپ آپ‌ها (مخصوصا پاپ آپ موبایلی) ندارد و بهتر است که در هر شرایطی از آن‌ها دوری نمایید؛ ولی با دانستن دلیل زیر، به این نتیجه می‌رسید که که اگر از راه درست وارد گردید، پاپ آپ‌ها نقش یک کاتالیزور بسیار مهم و موثر را ایفا می‌نمایند.

جلب توجه: حقیقت این است که امروزه اشخاص وقت کافی برای انجام کارهای خود ندارند؛ به همین علت استفاده از پنجره‌های کوچکی که حاوی پیام‌های مهم می باشند، بسیار جلب توجه می‌نمایند.
جنبه روانشناختی: از لحاظ روانشانسی چشم انسان به عناصر و پنجره‌های کوچک و رنگی که دارای افکت‌های زیبا باشد بیشتر جذب می‌گردد.
انعطاف پذیری بالا: کاربرد پاپ آپ‌ها دیگر فقط منتهی به تبلیغات اذیت کننده نمی‌گردد. امروزه، از آن‌ها در موقع ورود به سایت، پس از اسکرول کردن یا پیش از خروج کاربر می‌توانید استفاده نمایید.
ظاهر تمیز: همانطور که پیش از این در مقدمه اشاره نمودیم، مینیمال بودن یکی از با اهمیت ترین عناصر در حفظ زیبایی و سادگی وب سایت می باشد. پس اگر پیامی دارید که دارای اطلاعات مهم و لازم برای کاربر است،  با استفاده از پاپ آپ، بدون اشغال کردن فضای صفحه می‌توانید این پیام را در اختیار بازدید کننده سایت خود بگذارید.
افزایش نرخ تبدیل: یکی از وب‌سایت‌های معتبر در حوزه طراحی سایت آزمایشی جالب در مورد نقش پاپ آپ‌ها در نرخ تبدیل مشتری انجام داده است. بر اساس نتایج بدست آمده، استفاده از پاپ‌ها نرخ تبدیل مشتری را تا 3 درصد بیشتر می کند. اگر در طراحی و کاربردی بودن پاپ‌ آپ‌های سایت خود بدقت عمل کنید، این عدد تا 9 درصد ارتقاء می‌یابد.

نبایدهایی درمورد بکار بردن پاپ آپ در موبایل

شرکت گوگل در قسمت راهنمای Webmaster Blog از برنامه نویسان می خواهد که پاپ‌های تبلیغاتی را به صورت هدفمند برای کاربران شخصی‌سازی نمایند تا مخاطب با محتوای اسپم و آزاردهنده مواجه نگردد.

 جریمه سختی گوگل برای آن دسته از وب‌سایت‌هایی که از پاپ آپ‌های زیر استفاده می‌نمایند لحاظ کرده است:

پاپ آپ فورا بعد از ورود به صفحه به کاربر نمایش داده می شود.
پاپ‌ آپ‌ محتوای صفحه سایت را پنهان می‌نماید و دسترسی به محتوای اصلی وجود ندارد.
پاپ‌ آپ همه فضای صفحه را پوشش می دهد.

 

18 قانون مهم برای استفاده صحیح از پاپ آپ

رعایت این قوانین سبب می گردد که نرخ تبدیل پاپ آپ شما بیشتر شود و استانداردهای مورد نظر گوگل که بر سئو سایت نیز موثر هستند رعایت گردد.

 

هیچوقت بدون هدف از پاپ‌ آپ‌ها استفاده ننمایید زیرا  این کار سبب می‌شود وقت کاربران گرفته شود و در نتیجه اعتماد آن‌ها را از دست بدهید.
پاپ آپ را به صورتی طراحی نمایید که از نظر ظاهری با سایت شما هماهنگ باشد.
ریسپانسیو بودن پاپ آپ یک امر الزامی در طراحی سایت بشمار می رود.
از متن های کوتاه و صریح استفاده نمایید.
دکمه یا پیام شما در پاپ آپ باید قابل دیدن و در دسترس باشد.
در به کسب اطلاعات کاربران خود زیاده‌روی ننمایید و فقط آدرس ایمیل آن‌ها را دریافت نمایید.
محتوای پاپ ‌آپ باید مرتبط با محتوای موجود در صفحه باشد.
به کاربران وقت کافی برای ارزیابی سایت بدهید و تا جای ممکن از پاپ‌ها در صفحه اول سایت خود استفاده ننمایید.
همسو با قوانین گوگل در پاپ آپ موبایل (اشاره شده در بالا) حرکت نمایید .
پاپ‌ آپ‌ در نسخه موبایل و دسکتاپ  لازم نیست یکسان باشد، برای هر دستگاه یک پاپ آپ اختصاصی طراحی نمایید.
یک راه خروج (دکمه X) برای بستن پاپ آپ در اختیار کاربر قرار دهید.
پاپ آپ را حداقل 5 ثانیه بعد از ورود کاربر به صفحه به او نشان دهید.
از پاپ‌های تکراری در صفحات گوناگون سایت استفاده ننمایید.
اگر می خواهید توجه کاربر شما فقط به یک چیز جلب گردد، پنجره پاپ آپ خود را در مرکز صفحه بگذارید.
اگر یک پیشنهاد ویژه یا تخفیف ویژه را می خواهید به کاربر اطلاع دهید، به جای پاپ آپ از Sticky Bar استفاده نمایید.
اگر محتوای پاپ آپ شما خیلی مورد نیاز کاربر نیست، پاپ آپ خود را در حاشیه صفحه قرار دهید.
از پاپ‌ آپ‌های شخصی سازی شده کاربر استفاده کنیدتا مخاطب شما توجه بیشتری به محتوای پاپ آپ داشته باشد.
اگر پاپ آپ بوسیله کاربر یک بار بسته شد در صفحات دیگر سایت یا مراجعات بعدی نباید نمایش داده شود.

سخن پایانی

اگر محتوایی ارزشمند و خاصی برای کاربران سایت خود دارید یا قصد دارید به نحوی بازدیدکنندگان سایت خود را زیادتر کنید، استفاده از پاپ‌ آپ کاملاً منطقی و حتی ضروری است.

تلاش کنید با استفاده از آزمون و خطا و بازخوردی که از کاربران خود می‌گیرید، عناصر گوناگون پاپ آپ مثل طراحی ظاهری، محتوا، CTA، مکان و زمان نمایش آن را به صورتی طراحی نمایید که کاربر با دیدن پاپ آپ در یک صفحه از سایت،فقط به فکر بستن آن نباشد.

 

امیدوارم این مقاله که توسط تیم کارشناسی شرکت لحظه وب ارائه شده، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد برنامه نویسی و طراحی سایت و … را دارند قرار گرفته باشد.شما می توانید سفارش طراحی انواع سایت خود را از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با ما در میان بگذارید. پیاده سازی طرح و ایده شما به بهترین شکل ممکن، مهم ترین هدف ما در شرکت لحظه وب است. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره رایگان از متخصصین شرکت با ما در تماس باشید.

 

 

نظرات ( بدون دیدگاه )
author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 8 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .