اسپم چیست و دلیل ارسال آن و هدف اسپم چیست؟
4 سال پیش
اسپم چیست و دلیل ارسال آن و هدف اسپم چیست؟

اسپم چیست و دلیل ارسال آن و هدف اسپم چیست؟

اسپم در انگلیسی SPAM و در فارسی با معنی جفنگ یا هرزنامه است و به معنی ایمیل ها یا پیام هایی است که دریافت کننده ایمیل (یا سرویس های مولتی مدیا و ارزش افزوده مثل SMS) بدون درخواست و تایید دریافت آن و حتی بدون تمایل گیرنده فرستاده می شود. این پیغام ها معمولا در تمام سیستم های پیغام رسان، ایمیل ، فضای مجازی و … هست و با پیشرفت و افزایش سرویس های ارتباطی، اسپم نیز همیشه در حال گسترش است.

 

 

سابقه ارسال اسپم خیلی قدیمی است و طبق ادعاها در ده هفتاد میلادی نخستین اسپم توسط شخصی با نام فورک صورت گرفت که در آن تاریخ فورک صدها پیغام از راه سیستم پست به کاربران جهت تبلیغ شرکت خود ارسال کرده بود. و سابقه ارسال اسپم در ایمیل نیز به دهه نود میلادی برمیگیردد.

اسپم عموما در سرویس های ایمیل بسیار پرکاربرد و محبوب میباشد و علت اصلی آن هزینه بسیار پایین آن و عین حال بازه کاربران بسیار گسترده و متفاوت میباشد. ارسال اسپم همیشه و از هر روشی همیشه به عنوان مزاحمت  بحساب می آید اما شخصی که اقدام به ارسال اسپم می نماید، هیچ توجهی به این مزاحمت ندارد و هدف بسیار مشخصی برای ارسال کننده هست که این هدف ها نیز خیلی گسترده و متفاوت می باشد که در ادامه به آنها می پردازیم.

البته ارسال اسپم محدود به ایمیل نیست و تقریبا همه کاربران دنیای ارتباط از این مشکل آزرده خاطر می باشند. دریافت اس ام اس های تبلیغاتی ناخواسته، دریافت تلفن های گویا و غیر گویای آگهی بدون اجازه شما، که حتی خیلی از این شرکت های ایرانی از این راه برای تبلیغ استفاده می نمایند و هیچ توجه ی به حقوق شهروندی کاربر موبایل ندارند! ارسال اسپم بوسیله برنامه های موبایل که حالا خیلی گسترش یافته اند نیز بسیار مرسوم است. مثلا تبلیغات تلگرام، واتس آپ و  تمام شبکه ها و برنامه های ارتباطی از راه های جدید اسپم هستند.

همیشه اسپمر ها هم با پیشرفت اپلیکیشن ها مطمئنا بی کار ننشسته اند و به فکر فرستادن اسپم در برنامه های پر طرفدار  می باشند. البته اپلیکیشن ها نیز همیشه به منظور جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای کاربران خود جلوی این ارسال ها را می گیرند اما اسپمر ها دنبال روش های جدید اسپم می باشند و در بعضی مواقع با دور زدن سیاست های این اپلیکیشن ها موفق به ارسال اسپم می گردند.

 

هدف اسپم چیست و قصد اسپمرها چه می باشد؟

بیش از 90 درصد از اسپمرها منظوری جز کسب در آمد نداردند. در همه سیستم های اسپم، ارسال کننده آن منظوری دارد که در خیلی از مواقع هدف اسپمر کسب در آمد بالا است. مثلا شما در نظر بگیرید که اسپمر هر روز به 1 میلیون نفر ارسال اسپم صورت می دهد. مطمئنا حتی اگر اسپمر کمتر از 1 درصد دریافت کننده را مجاب به باز نمودن ایمیل ها نماید، بازهم فروش بسیار زیادی را کسب خواهد کرد. البته خیلی از کارشناسان به آگهی های این نوع اعتقادی ندارد و اسپم را بیشتر جنبه منفی برای شناسندن یک برند می دانند.

قصد بعدی خیلی از ایمیل های اسپم به دام انداخت شما هست. همان گونه که در مقالات پیشین در مورد فیشینگ، کلاه برداری از طریق ایمیل و اطلاعات شما صحبت کردیم قصد خیلی از اسپمر ها این اطلاعات بسیار مهم و با ارزش است.

درصد خیلی کمی از اسپمرها که آنها را به اسپمر عالم یا دلال اطلاعات می توان نام گذاری نمود، منظور بسیار گوناگونی دارند. البته این نوع تجارت بسیار مرسوم نمی باشد و حتی بیش از 99 درصد کارشناسان آی تی نیز از این موضوع بی خبر می باشند. کار این اسپمر های باهوش به این صورت است که ارسال های خود را آنلایز می کنند، تعداد بالا اسپم ارسال می نمایند و با بازخورد های آنها کاربران خود را آنالیز می نمایند. کاربر دریافت کننده چند ساله می باشد؟ از کدام شهر هست؟ به چه چیزهایی علاقه مند  می باشد؟ و ده ها فیلتر و علاقه مندی خیلی ارزشمندی که اسپمر ها با سعی های فراوان به آنها دست می یابند. البته در موقع مطالعه روی اسپم و نگارش این مقاله این نوع اسپم بسیار جا افتاده نمی باشد و رواج زیادی ندارد. پس از جمع آوری اطلاعات و آنالیز آنان هکر ها این اطلاعات ارزشمند را بفروش می رسانند تا تبلیغ های مد نظر را به گروه فیلتر های مد نظر ارسال نمایند.

اسپم چیست (1)

انواع اسپم ها به چه صورتی می باشد؟

اسپم ایمیل: همانگونه که اول این مقاله در مورد آن اشاره کردیم اولین نوع اسپم که برای اسپمر نیز هزینه بسیاری ندارد، اسپم از طریق ایمیل می باشد.

اسپم پیامکی و یا اس ام اس که همه ما حداقل در مدت 24 ساعت از 1 الی نامعلوم اس ام اس تبلیغاتی دریافت می نماییم و هر کاربر دارای موبایل با این مشکل آشنایی کافی دارد.

نتایج جستجوی اسپم: راه جدیدی از اسپم هست که مخصوصا در ایران در دوره ای خیلی رواج پیدا نمود و البته هنوز هم رواج دارد. در این نوع اسپم همه جستجوی های شما در موتورهای جستجو به شکلی توسط مطالب اسپمی که در سایت ها جمع آوری گشته است به سوی سایت اسپمر هدایت می شوند. می توان این گونه اسپم را حقیقتا بلای جان کاربران آماتور دانست. زیرا با توجه به آشنایی کم این قشر حتما آسیب خیلی زیادی از جمله ویروسی شدن سیستم و موارد مشابه به این کاربران وارد می کند.

 

اسپمر سایت ها: در این گونه اسپم روی وبلاگ ها، سایت ها، قسمت نظرات، انجمن ها و … اسپمرها آغاز به ارسال اسپم می نمایند. پست های تبلیغاتی در انجمن های تخصصی و غیر تخصصی ، پست های تبلیغاتی در قالب کامنت های وبلاگ و …. از این نوع اسپم هستند که این نوع اسپم برای کاربران ایرانی جنبه تبلیغاتی دارد و آسیب پذیری فراوانی مثل ایمیل و اسپم جستجو ندارد.

 

اسپم چیست (2)

 

اسپم اپلیکیشن ها و فضای مجازی نیز نوعی از اسپم می باشد که با توجه به اپلکیشن ها ابعاد وسیعی می تواند داشته باشد، مانند آگهی های اپلکیشن تلگرام، واتس آپ و یا کامنت های بخش محتوای اپلیکیشن محبوب اینستاگرام و …. که هدف این نوع اسپم نیز عمده تبلیغات و یا افزایش فالور هست.

 

امیدوارم  مقاله اسپم چیست که توسط تیم کارشناسی شرکت لحظه وب ارائه شده، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد برنامه نویسی و طراحی سایت و … را دارند قرار گرفته باشد.شما می توانید سفارش طراحی انواع سایت خود را از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با ما در میان بگذارید. پیاده سازی طرح و ایده شما به بهترین شکل ممکن، مهم ترین هدف ما در شرکت لحظه وب است. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره رایگان از متخصصین شرکت با ما در تماس باشید.

نظرات ( بدون دیدگاه )
author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 8 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .