آنچه درمورد فیوشا (Fuchsia) باید بدانیم
4 سال پیش
آنچه درمورد فیوشا (Fuchsia) باید بدانیم

آنچه درمورد فیوشا (Fuchsia) باید بدانیم

شاید در مورد سیستم های مختلف سخنان زیادی شنیده باشیم یکی از جدیدترین سیستم عامل ها که جدیدا در دنیای مجازی از آن زیاد شنیدیم ، سیستم عامل فیوشا می باشد .امروز در این مقاله در وب سایت لحظه در مورد این سیستم عامل به طور کامل خواهیم پرداخت ، پس اگر قصد دارید یا این سیستم عامل بیشتر آشنا شوید تا آهر این مقاله با ما همراه باشید .

 

 

 

ویژگی های فیوشا

 

سیستم عامل چیست ؟

امروزه با پیشرفت جوامع و استفاده از سیستم های دیجتال و هوشمند پیشرفت چشمگیری داشته است ،اما این سیستم های هوشمند از دوقسمت اساسی تشکیل شده اند که این دو قسمت عبارتند از سخت فزار و نرم افزار به عبارت ساده برای ارتباط این دوبخش مهم و همچنین بهینه سازی منابع و مدیریت بخش های مختلف  به نرم افزاری نیازمندیم که به این نرم افزار سیستم عامل می گویند. در بیان کلی اصلی ترین ، کلیدی ترین نرم افزاری که بروی هر دستگاه دیجتال نصب می شود سیستم عامل می باشد. با استفاده از سیستم عامل ما بستری را ایجاد می کنیم تا به کمک آن برنامه و اپلیکیشن های مورد نیاز خود را  اجرا کنیم .به زبان ساده تر ما نمی تواننم بدون داشتن یک سیستم عامل خوب و کار امد برنامه های کاربردی خودمان را اجرا کنیم . یکی از تازه واردهای این عرصه سیستم عامل فیوشا می باشد که در ادامه بیشتر درمورد این سیستم عامل توضیح خواهیم داد.

 

 

فویشا سیستم عامل جهانی

همه چیز در مورد سیستم عامل جدید گوگل فیوشا :

هر دستگاه هوشنمند( کامپیوتر، موبایل، تبلت، یخچال، انواع گجت­‌ها  …) دارای سیستم عامل ویژه و منحصر به فرد خود  می باشند.به عنوان نمونه برای کامپیوتر ها سیستم عامل هایی مانند Windows (7، 8، 8.1، 10)، Mac OS، ubuntu، Linux و Chrome OS ساخته شده است و برای گوشی های هوشمند و تبلت ها نیز Android، iOS، Bada، Windows Phone و Symbian ارائه شده است .یکی از شرکت های بزرگی که در این زمینه فعال است شرکت گوگل می باشد.این شرکت ارائه دهنده یکی از همگیر ترین سیستم عامل های دنیا یعنی اندروید می باشد. از دیگرسیستم عامل هایی که این شرکت ارائه کرده است می توان به Chrome  اشاره نمود.

با رشد روز افزون و استفاده هرچه بیشتر مردم از گوشی های هوشمند که یکی از قابلیت های اصلی آنها اتصال به اینترنت می باشد کاستی های گوشی های قدیمی بیشتر از همه به چشم می آید .همین  مسئله عاملی شد تا تیم برنامه نویسی گوگل به این فکر افتاد تا سیستم عامل جدیدی را ارائه دهد تا عیوب سیستم عامل قبلی را رفع کند.کم کم در نیمه دوم سال 2016 بوده که خبر های تازه ای در مورد یک سیستم عامل جدیدی ارائه شد طبق اخبار رسیده شرکت گوگل به طور پنهانی در حال طراحی سیستم عاملی به نام فیوشا ( Fuchsia ) می باشد.

فیوشا که سیستم عامل جدید گوگل است یک چیزی  عادی و معمولی نیست ، فیوشا قرار است برای تمام سیستم ها گسترش داده شود و تبدیل به یک سیتم عامل جهانی شود،طبق خبرهای که تا این لحظه در مورد این سیستم عامل به بیرون را پیدا کرده فیوشا قادر است روی هر دستگاهی از ساعت‌­های هوشمند تا دستگاه­‌های موبایل، کامپیوترهای قدرتمند، وسایل ارتباطی، خودروهای الکتریکی، سخت‌­افزار خانه‌­های هوشمند و غیره اجرا شود.به بیان ساده تر این فیوشا  ( Fuchsia ) این قابلیت را دارد  که کلیه دستگاهای هوشمند را با هم یکپارچه کنند.

در دوران گذشته شرکت های بزرگی سعی داشتند تا سیستم عامل های تحت طراحی خود را تبدیل به یک سیستم عامل جهانی کنند به طور مثال می توان به مایکروسافت  و اپل اشاره کرد که با طراحی دو سیستم عامل ویندوز 10 و ios  سعی به جهانی کردن این دو سیستم عامل داشتند و به یقین می توان گفت تنها سیستم عاملی که تا این لحظه توانسته در این مسیر قدم بردارد سیستم عامل لینوکس می باشد. از سیستم عامل هایی که بر پایه  لینوکس هستند می توان به Android، Chrome OS، Set-top box وبه روترها و دستگاهای هوشمند زیادی اشاره کرد.اگر یک سیستم عمال جهانی داشته باشیم برنامه نویسان و توسعه دهندگان می توانند برنامه ها و نرم افزار های خود را در چندین پلتفرم مختلف اجرا کنند .با توجه به این که در مورد سیستم عامل فیوشا تا این لحظه اطلاعات زیاد از طریق گوگل به بیرون انتشار داده نشده است نمی توان گفت بالاترین و تنها هدف فیوشا جهانی کردن این سیستم عامل است و ما هنوز به خوبی شناختی در مورد فیوشا نداریم .

 

 

مقایسه اندروید و فیوشا

 

 

مقایسه فیوشا با سیستم‌­عامل­‌های اندروید و کروم

کرنل لینوکس  ویرایش شده پایه اندروید وکروم می باشد ولی ماکروکرنل جدید به نام  Zircon  که نام قدیم  آن  Magenta پایه فیوشا می باشد .ماکروکرنل  تفاوت زیادی با کرنل  که از سیستم عامل های قدیمی بود دارد اما اصلی ترین تفاوت آن کارایی بالا  و انعطاف پذیری زیاد آن می باشد. در دهه نود مفهوم ماکروکرنل بر سر زبان ها افتاد و ولی خیلی زود با پیشرفت  کامپیوتر ها و فضای ذخیره سازی انها توجه به آنها کمرنگتر شد .ولی با پیشرفت تکنولوژی و گرایش بیشتر کاربران به سخت افزارهای کوچک و قابل حمل پرتابل دوباره بحث استفاده از معماری ماکروکرنل برای استفاده در سیستم های نسل اینده مطرح شد .

فیوشا نیز مانند کروم و اندروید،  متن باز اپن ‌سورس است و توسط شرکت گوگل پشتیبانی و کنترل خواهد شد (حتی نسخه‌­های ارائه شده برای سخت افزار سایر شرکت‌­ها). سیستم­‌عامل فیوشا به طور خاص برای عملکرد بهتر در تعاملات صوتی و همچنین ارائه به­‌روزرسانی‌­های امنیتی قوی‌­تر و مکرر طراحی شده است. انتظار می‌رود که Fuchsia در دستگاه­‌های مختلف از لپ تاپ گرفته تا تلفن‌های هوشمند و غیره یکسان به نظر میرسد یعنی در هر پلتفرم با شرایط خواص خودش نشان داده می شود.

 

 

 

مقایسه اندروید و فیوشا

 

سیستم عامل گوگل Fuchsia چه ویژگی هایی دارد ؟

درحالی که فیوشا یک سیستم عامل جدید و نو پا می باشد اما همین سیستم نو پا دارای ویژگی های منحصر به فرد می باشد و این سیستم عامل با وجود نو پا بودن چنان ضعیف نیست در ادامه با ویژگی های کلیدی این سیستم عامل آشنا می شویم پس با ما همراه شوید

 

رابط کاربری

فیوشا بر پایه متریال دیزاین طراحی شده است  و از موتور اختصاصی Escher برای رندر­کردن و پردازش بهره می برد، همچنین  المنت های مثل دکمه‌­ها، کامپوننت­‌ها، پنجره‌­ها و پاپ­‌آپ‌­ها به خوبی لایه‌بندی خواهند شد.

ویژگی های ساختاری

رابط کاربری و برنامه های Fuchsia به وسیله Flutter برناه نویسی شده اند. Flutter تولید برنامه های مبتنی بر Dart و ارائه برنامه های با عملکرد بسار  بالا که با 120 فریم در ثانیه اجرا می شوند را بر عهده دارد. با توجه به کیت توسعه نرم افزار Flutter که امکان دسترسی متقابل پلتفرم را فراهم خواهد  کرد ، کاربران قادر به نصب قطعات از Fuchsia در دستگاه های اندروید می باشد.

 

بهترین دستیار با بهره بری از هوش مصنوعی

به طوریقین خواهیم گفت که فیوشا نسبت به همتای پیشین خود یعنی اندروید، دستیار به مراتب  بهتری است. شرکت­‌های توسعه‌­دهنده اپلیکیشن موبایل می‌­توانند از امکانات فیوشا (apps drawer، camera use و on-screen activity) در جهت بهبود ویژگی­‌های مبتنی بر دستیاری گوگل بهره ببرند.

 

ساپورت کردن پلتفرم های مختلف

سیستم عامل Google Fuchsia OS  جوری طراحی  شده اند که روی هر دستگاه با همان تجربه کاربری کار کند. پشتیبانی از دستگاه‌­های مختلف، توسعه‌­دهندگان برنامه‌­های تلفن همراه را قادر می‌سازد تا یک بار برنامه‌ها کد نویسی کنند  و آن­‌ها را بر روی چندین پلتفرم دیگه عرضه کنند  و خدمات خود را به مشتریانی در سراسر جهان با هر نوع دیوایسی منتشر کنند.

 

 

 

فلاتر

 

 

 

فیوشا چه تاثیری بر روی برنامه نویسان دارد ؟

 

فیوشا هنوز به حدی پیشرفت نکرده است که برنامه نویسان  بتوانند برنامه­‌های جامع و پیشرفته ای  برای آن برنامه نویسی کنند. اما گوگل نمی خواهد  هنگامی که فیوشا از نظر تکامل کامل شد ، به سرعت اندروید را از رده خارج کند؛ حتی ممکن است ورژن  جدید اندرویدودیگری با فیچر های  جدید را منتشر کند. اما بدیهی است که در نهایت فیوشا جانشین اندروید و کروم شده و به عنوان سیستم عامل برتر دنیا  شناخته می شود.

در اینده بسیار  نزدیک  برنامه نویسان می‌­توانند برنامه‌­های فیوشا را با زبان­‌های مختلف کد نویسی کرده  با استفاده از کیت توسعه نرم­‌افزار فلاتر (Flutter) بنویسید. با استفاده از فلاتر می­‌توان برنامه­‌هایی با حداکثر سازگاری بین اندروید، iOS و فیوشا نوشت. این بدان معناست که نه تنها می‌­توان برنامه‌­ها را با کمترین هزینه برنامه نویسی کرد ، بلکه با انتقال برنامه­‌های موجود به فیوشا، پشتیبانی از آن­ها نیز به مراتب بهتر آسان‌­تر می‌­شود.

فریم‌ورک فلاتر بر پایه استاندارد طراحی بصری فعلی گوگل یعنی طراحی متریال (Material Design)  تولید شده و از تمام فیچرهای سیتم عامل  اندروید، کروم و وب پشتیبانی می­‌کند. این پشتیبانی شامل عناصر پیشرفته UI مبتنی بر موتور مفسری Vulkan، سایه‌های حجمی (یک ابزار مورد علاقه برای طراحی Material) و 120 انیمیشن FPS است. همچنین فلاتر می تواند به ایجاد اپلیکیشن­‌های رسانه‌­ای و بازی­‌هایی با طراحی چشمگیر و جذاب می­‌باشد که البته این مورد به قدرت و عملکرد سخت‌­افزار هم بستگی دارد.

اگر به برنامه‌­نویسی علاقه دارید و می­‌خواهید خود را برای توسعه­ UI نرم‌­افزارهای سیستم‌عامل جدید آماده کنید، TypeScript (که هم اکنون در انگولار و ری‌­اکت نیتیو نیز استفاده می‌­شود) و زبان GO را برای توسعه UX بیاموزید؛ برای توسعه اپلیکیشن­‌های موبایل نیز یادگیری Dart و Flutter ر ا حتما بیاموزید . اگر در مورد آشنایی با فیوشا عجله دارید  و می‌­خواهید فیوشا را پیش از عرضه روی سیستم خود نصب کنید، به مخزن آنلاین کدهای سیستم­‌عامل فیوشا مراجعه کنید. سایت رسمی توسعه دهندگان فیوشا نیز با آدرس Fuchsia.dev به تازگی راه اندازی شده است.

زمان عرضه رسمی سیستم عامل فیوشا

در مورد زمان عرضه سیستم عامل فیوشاکسی اطلاعات دقیق ندارد اما طبق شنیده ها خبر از این میدهند  که در 3 سال آینده، نسخه‌­ای از فیوشا برای دستگاه­‌های خانه‌­های هوشمند ارائه  خواهد شد و نسخه عمومی آن در سال 2024 عرضه می­‌شود. قدرت سیستم‌عامل‌های فعلی یعنی ویندوز، مک و لینوکس بر هیچکس پوشیده نیست اما باید دید گوگل چه مسیر جدیدی را برای ما باز خواهد کرد.

سخن پایانی

در اخر مرور کوتاهی از انچه ویژگی سیستم فلاتر است را بیان میکنیم، هدف تیم برنامه نویسی  توسعه Fuchsia تولید یک سیستم عامل واحد برای یکسان سازی  تمام دستگاه های متصل به شبکه است. این شامل جایگزین کردن اندروید، گوگل کروم و پلتفرمی برای استفاده گجت های خانگی هوشمند است. گوگل نیز ادعا کرده تا سه سال آینده اولین دستگاه های خانگی مجهز به این سیستم عامل را ارائه خواهد کرد و پس از آن، لپ تاپ ها و گوشی های هوشمند مبتنی بر این سیستم عامل ارائه خواهند شد. حال باید دید که آیا گوگل قادر به انجام این کار خواهد بود و آیا خواهد توانست سیستم عامل اندروید با این حجم از محبوبیت را کنار گذاشته و جایگزینی برای آن وارد بازار های جهانی کند؟

 

 

نظرات ( بدون دیدگاه )
author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 8 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .