فناوری بلاک چین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
4 سال پیش
فناوری بلاک چین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فناوری بلاک چین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بلاک چین یا Blockchain فناوری جدیدی می باشد که در ابتدا برای انجام تراکنش های مالی ارزهای دیجیتال از آن استفاده می گشت و امروزه وارد عرصه های دیگری نیز شده است. واژه بلاک چین از دو کلمه Block به معنای بلوک و Chain به معنای زنجیره تشکیل شده است که معنای آن در نهایت زنجیره ای از بلوک ها می باشد. بلاک چین یا زنجیره بلوکی در حقیقت یک سیستم ثبت اطلاعات و گزارش می باشد که به صورت غیر متمرکز عمل می نماید.

 

 

 

در بلوک ها هر نوع اطلاعاتی می تواند وارد و ثبت گردد. در بلاک چین این بلوک ها که حاوی اطلاعات می باشند به شکلی زنجیره وار به یکدیگر متصل می گردند و رشته ای از اطلاعات را بوجود می آورند. بلاک چین که به عنوان انقلاب چهارم صنعتی معروف است با هدف جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات ساخته و اختراع گشت. این تکنولوژی در حقیقت یک پایگاه داده توزیع شده می باشد که هر فردی می تواند در آن معاملات انجام شده را بررسی کند. به زبان ساده تر می توان گفت بلاک چین پلتفرمی می باشد که امکان انتقال اطلاعات از یک مکان به مکانی دیگر با امنیت بالا را فراهم می نماید.

یکی از نکات جالب توجه در مورد بلاک چین متن باز (Open source) بودن آن می باشد. این تکنولوژی هیچ مالکی ندارد و هیچ شخصی در راس این شبکه نیست که همین عامل موجب افزایش اعتماد اعضای این شبکه می گردد. پس می توان گفت مهم ترین و در عین حال عجیب ترین مشخصه بلاک چین این است که به طور خودکار شبکه را مدیریت و تنظیم می نماید و قدرت بسیار بالایی برای این کار دارد.

 

بعضی از کاربردهای بلاک چین در حوزه های گوناگون

 

ثبت و ذخیره سوابق و اطلاعات

روی یک بلاک چین هر اطلاعات و داده‌ای را می‌توان به صورت ایمن و توزیع‌شده ثبت نمود. مثلا بلاک چین بیت کوین اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها را ذخیره نموده و هر کس که به آن متصل می‌گردد یک نسخه از این اطلاعات را دریافت می‌نماید.

ایجاد هویت دیجیتال

در این تکنولوژی با استفاده از کلیدهای رمزنگاری می‌توان هویت را تعیین نمود.

 

 زنجیره بلوکی

خدمت به عنوان یک پلتفرم

ارزهای دیجیتال نخستین پلتفرم‌هایی بودند که از بلاک چین برای توسعه خود استفاده نمودند. در حال حاضر می‌توان به جای ساخت یک پلتفرم برای تبادل ارزهای دیجیتال، پلتفرمی برای قراردادهای هوشمند طراحی نمود.

انتخابات و رای‌گیری

انتخابات و رای‌گیری از مهمترین کاربردهایی می باشد که برای بلاک چین متصور می‌شوند. با استفاده از بلاک چین می‌توان یک انتخابات شفاف و غیرمتمرکز را برگزار نمود که رای‌ها در آن به صورت خودکار شمارش می‌گردند و امکان تقلب در نتیجه آن نیست.

هویت‌سنجی

روی دفتر کل بلاک چین  هر چیزی را می‌توان ثبت نمود و داده‌ها حتی می‌توانند اطلاعات هویتی باشند. با این کار خطر هک و از بین رفتن اطلاعات تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

زنجیره تامین و رهگیری

در حال حاضر شرکت‌های زیادی مخصوصا در صنایع غذایی از بلاک چین برای رهگیری محصولاتشان استفاده می‌نمایند تا هم خیال خودشان و هم مشتریانشان از کیفیت کالا راحت باشد.

حوزه سلامت و علوم

با استفاده از بلاک چین داده‌های پزشکی و تحقیقاتی را می‌توان ثبت نمود و آن‌ها را برای محققان و پزشکان دیگر به اشتراک گذاشت.

مالکیت معنوی

یک اثر مخصوصا از نوع فایل (موسیقی، عکس، فیلم و …) بعد از انتشار در فضای اینترنت به شدت در خطر نقض کپی رایت قرار دارد که ضرر زیادی به مالک اثر می‌رساند. بلاک چین برای این مسئله راه‌حل دارد و با استفاده از آن به صورت بین‌المللی حق مالکیت یک اثر را می‌توان به ثبت رساند یا با استفاده از قراردادهای هوشمند برای استفاده از آن یک سری شرایط خاص مثل پرداخت بها با یک توکن خاص را تعیین نمود .

 

و…

 

امیدوارم مقاله فناوری بلاک چین چیست و چه کاربردهایی دارد؟ که توسط تیم کارشناسی شرکت لحظه وب ارائه شده، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد برنامه نویسی و طراحی سایت و … را دارند قرار گرفته باشد.

 

 

 

شما می توانید سفارش طراحی انواع  لوگو  و انواع سایت خود را از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با ما در میان بگذارید. پیاده سازی طرح و ایده شما به بهترین شکل ممکن، مهم ترین هدف ما در شرکت لحظه وب است. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره رایگان از متخصصین شرکت با ما در تماس باشید.

نظرات ( بدون دیدگاه )
author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 8 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .