فناوری اطلاعات (IT) چیست ؟
4 سال پیش
فناوری اطلاعات (IT) چیست ؟

فناوری اطلاعات (IT) چیست ؟

آی تی یا فناوری اطلاعات (Information Technology) که به اختصار آن را IT نیز می گویند، یکی از پرطرفدارترین و در عین حال جذاب‌ترین مباحثی می باشد که شما نیز می‌توانید آن را یاد بگیرید، امروزه پردرآمدترین مشاغل دنیا با آی تی و تکنولوژی در ارتباط بوده و اشخاص زیادی در سرتاسر دنیا از این راه در حال کسب درآمد می باشند.

 

آی تی

 

 

 

در ابتدا چند واژه اصلی در مقوله فناوری اطلاعات را تعریف و فرق بین آنها را به منظور روش شدن بحث، تشریح می نماییم.

 

داده یا data: بر اساس تعاریف موجود در منابع،‌ می توان چنین داده یا دیتا DATA را تعریف کرد: داده ها گروهی از نمادها،‌ کلمات، اعداد، نمودارها و حقایق گسسته و بی مفهومی می باشند که رخدادها را نشان می دهند.

 

اطلاعات یا Information: اطلاعات را بر اساس تعاریف موجود در منابع،‌ می توان چنین تعریف کرد : اطلاعات، داده های پردازش شده و حقایقی با مفهوم  می باشند که به توصیف و تعریف داده ها می پردازند و توسط گیرنده پیام درک و تفسیر می گردند. در واقع داده ها با افزودن 5 ویژگی شامل زمینه (Context)، طبقه بندی (Categorization)، محاسبه (Calculation)، اصلاح (Correction)، و جمع شدگی (Condensation)، به اطلاعات تبدیل می گردند.

 

آشنایی با مفاهیم بنیادی فرآیند فناوری اطلاعات و ارتباطات

تبدیل اطلاعات Conversion: تبدیل اطلاعات یعنی تبدیل اطلاعات از داده به اطلاعات یا از شكلی از اطلاعات به شكل دیگر در کلیه ابتدا آغاز فرآیند موجود،مثلا اسكن كردن یك متن و تبدیل آن به یك فایل.

ذخیره سازی اطلاعات Storage: ذخیره سازی اطلاعات را می توان چنین برداشت کرد هرگونه عملیاتی که اطلاعات را بر روی یک رسانه ذخیره نماید معنا رسانه اینجا معنا خاص یک وسیله ایست که قدرت ذخیره و بازیابی و بعبارتی بازخوانی اطلاعات را داشته باشد. برای مثال ذخیره نمودن صدا بر روی CD یا ذخیره كردن اطلاعات عمل رایت موسیقی بر روی سی دی دخیره سازی اطلاعات بر روی رسانه Cd تعریف می شود.

پردازش اطلاعات Processing: هرنوع عملیات بر روی داده یا اطلاعات در مسیر فرآیند تولید، ذخیره و بازیابی و انتقال اطلاعات و یا تبدیل داده به اطلاعات را به صورتی که اطلاعات موجود را با افزایش افزوده همراه سازد پردازش اطلاعات تعریف می کنند.

تبادل اطلاعات Communication: هر گونه عملیاتی که برروی اطلاعات در مسیر فرآیند تولید، ذخیره و بازیابی اطلاعات انجام شود تبادل اطلاعات یا به تعبیر من انتقال اطلاعات بشمار می رود. مانند ارسال یك یا چند فایل از كامپیوتری به كامپیوتر دیگر، مثالی عینی تر، همین اینترنت در آن انتقال اطلاعات از کامپیوتر مادر و سرور میزبان وبلاگ من به کامپیوتر و نرم افزار مرورگر شما انجام می  گردد.

تحلیل اطلاعات Analysis: هر نوع عملیات و فرآیندی که به تحلیل هوشمند، هدفمند و هوش گرای اطلاعات بدل شود تحلیل اطلاعات گویند ، تحلیل اطلاعات و پردازش اطلاعات در هوشمندی و تحلیل محتوایی درونی متفاوت می باشند ولی از لحاظ خروجی و ارزش افزوده اطلاعات برابر هستند.مانند نرم افزارهای هوشمند طراحی صنعتی و ساختمانی.

انهدام اطلاعات Delete: هر نوع فرآیندی که سبب از بین رفتن و خروج بخشی از اطلاعات در فرآیند ذخیره ، بازیابی و انتقال اطلاعات شود انهدام اطلاعات تعریف می گردد بدیهی است انهدام اطلاعات جز پردازش است که به نتیجه نابودی وجودی اطلاعات ختم می شود!!!! مانند حذف اطلاعات اضافه و غیرضروری یك كامپیوتر .

 

کاربرد‌های فناوری اطلاعات

سیستم‌های اطلاعات
کار با رایانه به صورت شخصی
علم و پژوهش
کنترل فرایند یا وسیله
آموزش
طراحی با کمک رایانه
هوش مصنوعی

 

فناوری اطلاعات موجب شده است که پرسشهای مطرح دراین زمینه پاسخهایی فوری طلب کند. از آن جهت که قدرت فناوری در ذخیره سازی اطلاعات و بازیابی آنها فوق العاده است. شاید بعضی وقتها در محاورات خصوصی چیزی را بگوییم که امید داشته باشیم شنوندگان آن را به فراموشی بسپارند یا چیزی را بنویسیم که بعدها از آن پشیمان شده و امیدوار باشیم خوانندگان برگه های ما را لابه لای دیگر برگه های متعدد و متفرق بایگانی خویش گم کنند و دیگر به خواندن آنها مبادرت نورزند. ولی فناوری اطلاعات به همه این امکان را می دهد که همه اطلاعات حال و گذشته را به نحوی سامانمند بایگانی و ذخیره کنند و هر وقت آن را لازم داشتند فورا آن را بیابند .

 

امیدوارم مقاله فناوری اطلاعات (IT) چیست ؟ که توسط تیم کارشناسی شرکت لحظه وب ارائه شده، مورد استفاده دوستان و عزیزانی که قصد طراحی کمپین تبلیغاتی و طراحی سایت و … را دارند قرار گرفته باشد.

 

 

شما می توانید سفارش طراحی کمپین تبلیغاتی و طراحی انواع سایت خود را از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با ما در میان بگذارید. پیاده سازی طرح و ایده شما به بهترین شکل ممکن، مهم ترین هدف ما در شرکت لحظه وب است. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره رایگان از متخصصین شرکت با ما در تماس باشید .

نظرات ( بدون دیدگاه )
author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 4 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

author image
رضا جوادی
شنبه، 12 مهر 1397 ، در ساعت 8 بعد ظهر پاسخ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .